Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2005

Gräsmatta - anläggning och skötsel

Vi har en gräsmatta som är rätt mossig och antagligen skulle må bra av lite gödning också. Finns det nåt bra kombinerat gödsel- och mossborttagningsmedel? (Det handlar om ca 1200 m2 gräsmatta.)

När är det bäst att ha på det i så fall? Ska man passa på nu tidigt på våren (snön har precis försvunnit) eller ska man vänta till senare?

2.    länk #2

Glömde en sak...vad kostar det?
    Och hur sprider man det bäst, behöver man en sån där liten kärra?

3.    länk #3
    Gudfader Medlem: Mar 2004
    Län: Stockholm

Till vår tidigare problemgräsmatta med mossa och ogräs började vi använda Stroller's preparat och gödslade enligt anvisning: Redan efter första året märktes en stor skillnad. Stroller har kombipreparat, tex mot mossa + gödning, mot ogräs + gödning. 4 gånger per år skall det användas. Det finns utmärkta rekommendationer på påsarna. Första gången gödslas med kombi mot mossa+gödning. Det görs tidigt på våren i april (eller ännu tidigare om man bor i Skåne). En stor säck kostar knappt en femhundring och räcker (har jag för mig) till nånstans mellan 500-600kvm gräsmatta. Man rekommenderar en spridare, men jag tycker de är knöliga och har alltid använt en hink och kastat ut för hand.

4.    länk #4

Hmm, gör det någon märkbar nytta att ha på det någon enstaka gång tro?
    Fyra gånger per år blir nog inte aktuellt, dessutom skulle det ju kosta 4-5000/år.

Jag tänkte att det skulle märkas skillnad med en punktinsats, gräsmattan har nog inte fått nån omvårdnad förutom klippning de senaste 20 åren. (Jag tänkte försöka minska lite på mossan innan den tar över helt, nån golfgreen siktar jag inte på.)

5.    länk #5

Kombipreparaten är dyrare än andra gödslingsmedel. Andra gödslingsmedel kostar mindre än hälften, tex blåkorn. Skulle rekommendera "mot mossa + gödning" i april, sedan vanligt gödsel (blåkorn eller vad som är billigt just då) i juni. I juli används "mot ogräs + gödning" och i augusti ett kvävehaltigt (billigt)gödningsmedel. Du kommer undan med halva kostnaden, En gräsmatta är bara fin om man tar hand om den. En gräsmatta är säkert den mest krävande trädgårds"växten" och en av de dyraste i drift. Men en ful gräsmatta kan man vara utan. Då är det bättre att "bara" ha rabatter och buskar.

Själva har vi på nya tomten bara naturmark och det kommer inte att bli en endaste kvm gräsmatta...
    Senast redigerad av Hemmakatten 2007-03-14 20:22

6.    länk #6
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Har du haft trädgården länge eller är den nyinköpt? Är den nyinköpt kan det vara en god idé att göda och sköta gräsmattan ordentligt denna säsong och se om det blir någon förändring. Supergramino tycker jag är bra - den är långtidsverkande och ger inte så vansinnigt hög tillväxt utan gräset blir kraftigare på bredden (om du nu förstår vad jag menar). Kratta gärna upp gräsklippet nu i början. Att du får mossa bakom häckar och i skuggiga lägen är naturligt.

Det här är alltså 'billighetslösningen' men den har jag klarat mig med i alla år.

7.    länk #7
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Ålder: 37

Enda sättet att få bort mossan är att få gräsmattan att trivas bättre Gödning och kombipreparat fungerar säkert men kostar en massa om man behöver använda dem kontinuerligt. Skulle vi följa "strollerprogrammet" eller Olle Bergs Weibullsprogram (Olle Berg - Få råd om din gräsmatta) skulle det kosta många tusen per år.

Som gödselspridare har vi en handhållen variant från Black&Decker som jag tyvärr inte kan hitta någon bild/sida på. Den kastar i alla fall gödningen över ett par m2 yta och jag tycker det blir jämnare än med en strollerkärra som är så lätt att missa överlappningen med eller överlappa för mycket så det blir dubbelt.

Är det skuggigt och fuktig jord så är det i det närmaste kört att få gräs istället för mossa. Dessa delar av tomten brukar dessutom vara minst använda vilket också gynnar mossan. Nästan bättre att "ge upp" eller anlägga annat på de delarna av tomten.

Är det på ett soligt ställe där gräset borde trivas så gäller det all kolla fukten. Är det blöt jord behöver man toppdressa med sandblandad torv eller motsvarande genomsläpplig jord. Är det mycket blött får man överväga en total omläggning av gräsmattan beroende på vad man har för krav.

Weibulls Super granimo och Algomin har fungerat för att ge gräset en extra skjuts hos oss. Algomin göslade så bra att vår gräsmatta blev randig där jag missat att överlappa med strollern Men ska man hålla mossan borta helt måste jorden vara "torr" på ytan och gräset välvattnat och gödslat vid rötterna. Har man bra jord och soligt men ändå mossa så behöver man använda gräsmattan mer Gräs gillar slitage medans mossa vill vara ifred. Hurvida man ska använda mossrivare för att dra upp mossa där den "inte borde trivas" är omdiskuterat - vissa förespråkar det medans andra menar att man bara sprider mossan mer. Själv har jag ingen uppfattning om vilket som är rätt. Antagligen båda...

Tyvärr är det så också att mossa kommer igång mycket tidigare på våren än gräset. Vill man så kan man lokalisera ställen med mossa och kratta bort denna med en stålkratta nu innan gräset kommit igång men se upp så du inte rafsar runt mossan överallt. Den krattade mossan ska helst brännas eller kastas någon annanstans än på komposten så den inte sprider sig. Det upprivna i gräsmattan läker snabbt om gräset trivs i övrigt.

Hemma har vi runt 1500m2 gräsmatta varav 500m2 "paradmatta" och det är för kostsamt att gödlsla mer än paradmattan kontinuerligt. Å då gödslar vi bara paradmattan hälften så mycket som rekommenderat enligt stroller/weibulls. Vi klipper dessutom paradmattan oftare och kortare än resten. Tyvärr så verkar det så att det kortare gräset (3 cm) ger mossan bättre chans medans det längre gräset (+5 cm) verkar "kväva" mossan litet eftersom det växer sig tätare och kraftigare.

Kalka... ja den som kan ge ett säkert svar här är duktig Själv tror jag inte att man ska kalka utan att ha gjort en riktig jordanalys först och det finns de som menar att kalkning t.o.m. gynnar mossan i fler fall än det hjälper mot den. Vi kalkar inte alls.

Underskatta inte vikten av vassa knivar på gräsklipparen om följ verkligen rådet om att inte klippa mer än 1/3 av gräsets längd per gång. Har det vuxit för långt så måste man klippa ner det i omgångar och låta det återhämta sig 1-2 dagar mellan gångerna. Klipper man ner en för långt vuxen matta för mycket så avlivar man mycket av gräset, vilket ju ger mossan mindre konkurrens. Minst en gång i veckan ska man klippa. Vi klipper "resten" en gång i veckan och paradmattan två eller tre ggr i veckan beroende på hur mycket det växet. Kan ju meddela att vi har åkgräsklippare för att orka klippa så ofta som gräset behöver.

Oj vad långt det blev... om någon orkat läsa hit ner så hoppas jag att något kan vara till nytta.

/Ola

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Mar 2005

Mossa gillar inte...

...järn av ngn anledning. Ngn kanske vet varför. Har ni någ lättrostat eller en järntablett i medicinskåpet så gör lite rostvatten och häll ut på en fläck får ni se vad som händer. Det är järnföreningar i bekämpningsmedlen. Detta tar ju bara kål på mossan tillfälligt och i längden är det väl konkurrens från gräset (genom gödning o ev. kalkning för att lösgöra näring ur jorden) som får mossan att blekna.

9.    länk #9
    Robert_Marias avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2004
    Län: Västmanland

Prisjämförelse - Gräs på rulle

Nu när våren äntligen är påväg är det dags att anlägga gräsmattan.

Efter en snabb rundringning har jag konstaterat att priserna skiljer sig åt. Skillnaderna är iofs inte ofantliga men det blir en del pengar när man som jag behöver ca 600 kvm. Det finns säkert fler som är ute efter ett bra pris så därför tänkte jag att man i den här tråden kunde lägga ut de priser man fått hos olika leverantörer.

Jag är främst intresserad av leverantörer i Västeråstrakten men tråden kan användas för gräsleverantörer i hela landet.

Frösvidals gård 19,88 inkl. moms (utanför Örebro)
    Gräscenter: 19,00 inkl. moms (Eskilstuna)

10.    länk #10
    Senior medlem Medlem: Mar 2004
    Ålder: 37

En sak som är värd att tänka på om ni ska rulla ut gräs är att det där med att rullgräs är en färskvara inte är en överdrift... Vi fick vårt gräs på fredag eftermiddag och var 4-5 som jobbade som myror och fick ut kanske hälften. På lördagen var vi bara två och rullade allt vad ryggarna orkade men fick inte ut alla pallar och det sista la vi på söndag förmiddag. Man såg då hur det ångade om pallen från värmen av det jäsande gräset. Det märks *klar* skillnad på fre/lör/sön där vi fått kompletteringsså "söndag" eftersom det inte tog sig speciellt bra.

Det måste alltså gå *fort* när ni lägger ut och det är tungt jobb så 4-5 starka arbetare, några flak kall öl och *hela dagen* när gräset kommer behövs för 600 m2. Vår leverantör, Vallentuna trädgårdsmateriel (V a l l e n t u n a * T r ä d g å r d s m a t e r i a l* -* a l l t* i* s t e n !) skriver "En person klarar av att rulla ut ungefär 40 kvadratmeter gräs i timmen." och det stämmer säkert första timmen men jag lovar att man blir trött i ryggen rätt fort och rullarna blir tyngre och tyngre.

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Jan 2007

Rullgräs i skåne

Bor i Kristianstad och undrar var man kan köpa gräs på rulle till skäligt pris. Växthusen häromkring ligger närmare 30:-/m2, hört om de uppåtlandet som köper för ca19:-. Borde ju finnas här nere också?

12.    länk #12
    GreenTurtles avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2005
    Län: Jönköping

Bra tråd.
    Jag är också intresserad då jag skall rulla ut gräset nu i vår. Blir förmodligen i början av maj då jag förstått att gräsleverantörerna kan börja leverera först då (plus att det bör väl regna lite då).
    För mig var valet självklart med rullgräs då två grannar fick gräs förra sommaren. Den ena rullade och den andra sådde. Efter att ha sett resultatet är valet inte så svårt (trots att det kostar några kronor mer).

Har fått pris på 22 kr/kvm (vet inte om det är förhandlingsbart) från Hermelins i Mjölby. Någon som handlat därifrån och har erfarenheter? Kan man göra något på priset? Bor i Småland så det kanske lönar sig att åka några extra mil till Örebro istället. Någon som vet kvalitén på dessa bägge leverantörer? Har förstått att det är skillnad på gräs och gräs ....

13.    länk #13
    Miljonmannen Medlem: May 2006
    Län: Halland

Köpte rullgräs för 3 år sedan av Västgräs Turfmann i Halmstad. Bra kvalite och låg på 20-25kr kvadraten har jag för mig...Depåer i Ängelholm, Halmstad eller Göteborg.
    Se Gräsmattor från Turfman för mer info.

14.    länk #14
    Nykomling Medlem: May 2006

Jag köpte i höstas på Petab i Rydebäck (Helsingborg). Jag tror vi betalade 20 sek per kvm. Ring till de!

15.    länk #15

Är priserna ni fått inklusive transport? Gissar att transporten kan variera ganska mycket både med avståndet och mellan firmorna. Gräsrullar är väl knappast något man kan hämta själv med släpvagnen, i alla fall inte om det är några större mängder. En kvm gräsmatta måste väga en del och ta en hel del utrymme. Flera hundra kvm måste väga rejält...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 19:30
Marlene Eskilsson
igår 13:17
johan_mlg
24 maj 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42