Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
...
  1.    länk #121
    Senior medlem Medlem: Dec 2004

Oj det låter besvärligt. Det var det jag misstänkte. Tack för svaren!!

2.    länk #122
    yonnas avatar
    Gudfader Medlem: Dec 2002

Mats och jag skrev tydligen samtidigt.

Flyttar upp detta till gräsmattetrådenh.

3.    länk #123
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2005

Köpa gräs. Vilket??

HEJ
    Då det e min/vår första gräsmatta så har man ingen koll på sånt.

Jag vet det finns 1000 olika sorters gräs att välja på, snabbt, tåligt, golfgräsmatta (typ) mm

Men vad bör man tänka på??

Tipps å ideer mottages tacksamt

4.    länk #124
    Junior medlem Medlem: Jan 2007

Ett tips är att välja ett gräs som inte växer så snabbt. Det tar visserligen längre tid för gräset att etablera sig men i gengäld kräver det inte klippning lika ofta.

5.    länk #125
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: östergötlands län

Hur sår man en fin gräsmatta?

Ska snart börja med att så in gräs. Eftersom det skiljer mycket i pris mellan utrullat och att så själv blir det så själv. Vad väljer man för gräs, när sår man bäst kan man så om en månad ex. eller är det för sent? När ska gräsmattan vattnas på dagen vissa hävdar första veckan mellan 12-14 och sedan på kvällen då gräset börjat komma upp. Hur gjorde ni för att lyckas med er gräsmatta? Kan små barn 1 och 2,5 år gå på jorden direkt eller ska de vänta ett tag, hur lång tid tar det innan det första gräset börjar komma?

6.    länk #126
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: östergötlands län

ingen som vet?

7.    länk #127
    sweculs avatar
    Senior medlem Medlem: Oct 2005

jag sådde gräs ganska precis för ett år sedan... snabbväxande...
    Jag var glad då när det växte upp på en månad ca... men jag kan säga så här;
    jag skulle hellre tagit en grässort som växer långsamt för nu måste man klippa som en galning för att det inte ska bli djungel!

8.    länk #128
    Senior medlem Medlem: Feb 2005

Gå in här så får du massa tips.

Gräsmattan - av Olle Berg

9.    länk #129
    Senior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Örebro

om du har små barn så skulle jag rekomendera att lägga färdig.
    Visst det är dyrare, men jag tror inte om du sår nu att barnen bör eller kan gå på gräsmattan den här sommaren, men visst jag kan ha fel...

Dock så läste jag om något nytt gräs som skulle vara snabbväxande, om jag inte kommer ihåg fel så var det "wolf" någonting som tillverkade det.

10.    länk #130
    sweculs avatar

gräs på sandig slänt?

Har en liten slänt som verkar bestå av sand till största delen... det växer lite fjuttigt gräs där men inte mycket, hur ska jag göra för att få till det att bli gräs?
    Om jag slänger på jord så kommer väl det bara att ligga löst ovanpå?

11.    länk #131
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

Kanske nån rulle färdig gräs? Fast på nåt sätt måste rullen förankras mot slänten antar jag.

12.    länk #132
    matbr107s avatar
    Senior medlem Medlem: Apr 2005

Du kan väl slänga på jord/gödning och packa den. Därefter så med någon grässort med långa rötter som armerar och binder ytan?
    Nyinflyttad i ett egetritat Vallsjöhus i modern stil.
    www.villabroden.se. Över 250 bilder från byggstart att inspireras eller "avskräckas" av!!

13.    länk #133
    Nykomling Medlem: Aug 2006

Vill bara tippsa om att i senaste nr av Vi i villa så stod det ett riktigt bra reportage om hur man vårdar den redan befintliga gräsmattan. Vi kommer att testa det på våran gräsmatta och fungerar det så kommer vi rätt billigt undan med att "bara" behöva köpa okombinerat gödsel 3 ggr/år.

14.    länk #134
    sweculs avatar

Du kan väl slänga på jord/gödning och packa den. Därefter så med någon grässort med långa rötter som armerar och binder ytan?

Packa som i stampa runt på den?
    vilkengrässort är att rekomendera då?

15.    länk #135
    Junior medlem Medlem: Mar 2007
    Län: jämtland

Hur fräsa upp en "viltåker" till att bli gräsmatta?

Hej, jag har ett problem vad gäller gräsmatta. Utanför mitt hus har jag olika gräsmattor i etager, en är et gammalt grönsaksland där gräset skjuter i höjden utav bara helvete, där får jag klippa dubbelt så ofta som överallt annars. Detta är okej men av någon anledning har den blivit mer och mer gropig genom åren, förmodligen beroende på en del träd och buskar (det mesta är borta nu) samt den dumma sorken. Jag vill fräsa upp detta och få en gräsmatta som är slät.

Dessutom har jag en typ terass som också är ett gammalt grönsaksland som vuxit igen och nu är viltåker. Även denna är ojämn, det är omöjligt att köra en gräsklippare där. Den vill jag också fräsa upp, men jag oroar mig för att vildtorven som grott i 20-30 år är för seg för en vanlig jördfräs, hur kraftiga doningar måste jag köpa för att kunna tugga upp kraftig torv? Bör inte vara någon sten däri, däremot kanske några ruttna rötter efter buskar vi tagit bort förut.

Och hur gör man egentligen med fräsning? Ska man fräsa på hösten och låta jorden "frysa sönder"....? Detta har jag hört men jag förstår inte vad som menas.... Kan man inte bara fräsa, välta, och så gräs, eller blir det tokigt då?

Tacksam för hjälp.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 2 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42