Gräsmatta - anläggning och skötsel

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-05-07, 16:07
Citera |  #106

Junior medlem

Medlem: sep 2006
Län: Skåne
Välkommen till verkligheten :-)

Vill inte vara spydig. Men när gräset växer som bäst kan du t.o.m få klippa 2 ggr i veckan. (Minst)
Det du kan göra är att undvika att gödsla. På gräsets bekostnad givetvis.

2007-05-07, 17:10
Citera |  #107

Fullvärdig medlem

Medlem: mar 2007
Län: kalmar
gör som jag, ha rabatter istället som är välfyllda me perenner och buskar mycket mer lättskött

2007-05-07, 17:53
Citera |  #108

Moderator

Medlem: jan 2004
Län: Västernorrland
Två gånger i veckan är normalt på en välmående matta av vanlig villablandning. Det finns andra grässsorter som växer långsammare men då får du ju fräsa upp och göra om

2007-05-07, 19:17
Citera |  #109

lastkajs avatar
Senior medlem

Växer det mycket så slipper du förmodligen mossa.

2007-05-07, 20:49
Citera |  #110

Junior medlem

Medlem: okt 2004
Det låter ju fint att min gräsmatta är välmående. Det kommer jag oxå bli med all motion :-)

2007-05-08, 11:32
Citera |  #111

cka
Nykomling

Medlem: apr 2007
Län: Södermanland
Utrullad gräsmatta på mosand

Går det bra att rulla ut gräsmatta på 7 cm mosand? Under är mest lerig matjord.

2007-05-08, 20:52
Citera |  #112

Nykomling

Medlem: apr 2007
Län: Dalarnas
Ska bygga uppåt för att slipp ta bort all sten i moränen. Tänkte bygga cirka 20cm upåt innan jag sår/rullar gräsmattan. Är det någon som vet om det är en fördel (eller nackdel) att först använda sand som "utjämnare" på ca 5 cm och sen köra 15 cm jord kontra 20 cm matjord.

2007-05-08, 23:10
Citera |  #113

Nykomling

Medlem: maj 2007
Län: Stockholm
pixel skrev:
Titta på Weibulls har allt för din trädgård

Där kan trycka vidare på Hitta butik, välj produktgrupp gödsel och välj område så får du upp lite ställen som du kan söka vidare på.

Dock råder jag dig till att ringa till den butik som ligger närmast och enligt [URL="http://www.weibulls.com/"] har den produkt du söker.

Sidan resonerar nämligen så att om butiken har 1 produkt ur t.ex sortimentet gödsel så har den allt. vilket inte stämmer överhuvudtaget.
Åkte runt halva Stockholm innan polleten trillade ner, då jag litade blint på weibulls tips...så ring

Mvh
//F:et

2007-05-09, 00:10
Citera |  #114

Senior medlem

Medlem: mar 2004
Län: Stockholm
Ålder: 36 år
Nyrenoveraren skrev:
Finns det något sätt att få den växa lite långsammare?
Inte mer än att få den att trivas sämre. Gödsla aldrig och kör med uppsamlare hela tiden så blir den utarmad och växer sämre Men... att få den tät och fin och samtidigt växa långsamt kommer inte hända. Är mattan relativt ny så är det inget konstigt med att den växer som galen. Det lugnar sig efter ett tag om man inte gödslar ordentligt.

Eventuellt kan du fyllnadsså med bara långsamtväxande sorter men troligen kommer dessa ha svårt att etablera sig mot din "aggresiva" matta.

Enda sättet för att klippa mer sällan i dagsläget är att låta gräset växa längre. Man ska aldrig klippa mer än 1/3 av gräset längd så ju längre gräset är ju längre kan man låta det gå innan man klipper utan att klippa för mycket i taget. Låter du gräset bli 9cm kan du klippa ner det till 6 cm och de 3 cm tar kanske en vecka att återväxa. En golfgreen på 4 mm kan man behöva klippa två gånger per dag Vi klipper två ggr i veckan, minst, men det är ju så kul att åka runt på en Stiga park :p

2007-05-09, 09:57
Citera |  #115

wahlströms avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: aug 2006
så gräs efter dränering

Har precis blivit klara med dräneringen, så skönt! men nu återstår resten av arbetet med trädgården...
funderar på med det här att så nytt gräs, när är bästa tiden för det under året? vår sommar eller höst? maken vill gärna så igen på framsidan ganska snart (läste i ett svar på en tidigare sida att man ska låta marken vila lite först, och det låter ju vettigt), jag väntar hellre med att så gräs på framsidan eftersom vi ändå kommer gräva upp merparten av baksidan framåt sensommaren/hösten då vi ska börja med nya garaget.
vad råder ni oss till? ska vi så framsidan sålänge eller allt gräs på en gång? och ska vi kanske vänta med att så till nästa vår då eller ska vi så till hösten?

2007-05-10, 20:39
Citera |  #116

Senior medlem

Medlem: dec 2004
Lägga igen gammal grusad biluppfart

Hur pass komplicerat är det att lägga igen en gammal grusad biluppfart som användes innan huset fick garage? Tanken är i så fall att det ska bli en del av trädgården, dvs gräsmatta, rabatter etc.

2007-05-10, 23:28
Citera |  #117

Moderator

Län: Västernorrland
För gräsmatta är det enkelt. Gräv ur ca 15 cm. fyll med jord och packa den lite lätt. kompletera med mer jord och så sedan. Se även den klistrade tråden längst upp om gräsmattor

2007-05-10, 23:31
Citera |  #118

yonnas avatar
Gudfader

Medlem: dec 2002
Om du skall odla oppanpå den fd biluppfarten - även om det bara blir en gräsmatta - finns tyvärr ingen genväg. Grävmaskin - frakta bort ytskiktet och även den förmodade makadamen och fyll på med ny jord. Det blir tyvärr ingen god växtlighet om du fuskar då marken är kompakterad. Skall du sätta några träd eller buskar så passar du på när du ändå har maskin hemma och gräv grop/ar på 70 cm djup.

2007-05-11, 07:09
Citera |  #119

GreenTurtles avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2005
Län: Jönköping
Säkerhetsmarginal vid köp av gräs

Efter att ha räknat ut min tilltänkta gräsmattas yta, har jag nu kommit fram till 552m². Jag tror och hoppas att vi har räknat så noga man kan göra, men helt korrekt blir det ju aldrig.
Ni som har köpt gräs innan, hur mycket extra har ni köpt för att vara på säkra sidan? Räcker 10m² extra eller ska man ta till så mycket som 10%? Varje kvm kostar ju trots allt 20 kr

2007-05-11, 11:52
Citera |  #120

Senior medlem

Medlem: jul 2005
Län: Gävleborg
Du köper ju 100kvm gräsför för 129 kr på ICA tex.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons