Elarbetsansvarig
m.m.
|
2007-03-28, 13:22
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jul 2004
Län: Östergötland
|
Om jag ser det finns det två alternativ, antingen fyller ni igen gropar och sår ny gräsmatta på de fläckar det fattas, eller så lägger ni om hela gräsmattan efter att först ha gjort en grundlig överkörning med jordfräs.
Vi dränerade i augusti 06, ska så gräs i helgen som kommer. Vi har dock inga hoptryckta jordmassor. Vårt största problem är att gräsmattan har blivit lite tillknöglad och fläckvis bortskrapad. Hål är ju en sak att hantera, men där gräsmattan sticker upp blir det svårare... |
|
2007-03-28, 13:53
|
|
|
Senior medlem
Medlem: maj 2004
|
Vi dränerade 2004 och vet hur det kan se ut. En sak som vi lärde oss är att om man har lerjord så måste man gräva baklänges alternativt fäsa upp jorden 40-50 cm där de kört och packat marken med grävmaskiner. På våran egna gavel där det körts som mest blev till cement och gräset tog sej aldrig, bara lite på ytan som sedan dog när det inte regnade på två dar. Har nu grävt om hela denna biten själv. Gör inte om vårt misstag!
mvh plexi |
|
2007-03-28, 15:04
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2005
|
Hej,
Hade själv nåt liknande arbete framför mig innan grässådden. Ogräs hade växt upp på ca 800 kvm o växt till ca 30 cm höjd. Jag valde att handplocka bort allt för hand med rötter och allt (så gott det gick). Provade spraya ogräsmedel på en del, vilket gjorde att ogräset dog, men det behövde ju ändå plockas bort för hand. Så, som sagt, jag tog tjuren vid hornen, lade mig på knäna o började rensa.... Lycka till!! |
|
2007-03-28, 20:46
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: mar 2005
|
Göda ny gräsmatta?
Hej! Vi rullade halva gräsmattan i somras. Resten sådde vi med frö i höstas. Den har tagit sig bra men jag ser antydningar till en massa ogräs. Kan jag - eller SKA jag göda mattan nu? Kan jag använda nåt kombinerat mot ogräset?
Tacksam för tips ![]() |
|
2007-03-29, 08:31
|
|
|
Nykomling
Medlem: jan 2007
|
vi hade samma problem i vår "sådda" gräsmatta med en massa ogräs.
Väntade till aug-sep för att den skulle rota sig och bli lite kraftigare och körde sen Stroller Kombi med mkt gott resultat. Nu andra säsongen ser den redan mkt bättre ut. Tror inte man skall använda det för tidigt på en nyanlagd matta. |
|
2007-03-29, 08:50
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jan 2007
|
Vi är precis färdigdränerade och gräsmattan är i princip borta runt huset. Dräneringsgubben menade att det bästa är att vänta till nästa säsong innan vi gör något ö.h.t. eftersom marken kommer att sjunka en bit. Nästa säsong ska vi i så fall lägga på ca. 5 cm matjord och köra över hela skiten med jordfräs och sedan så nytt gräs (eller om det var jordfräsen först...). Åsikter om hans förslag?
|
|
2007-03-29, 09:09
|
|
|
Senior medlem
Medlem: feb 2005
|
Kolla på Gräsmattan - av Olle Berg så får du massor av tips hur du går tillväga.
|
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|