Gräsmatta - anläggning och skötsel

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2007-03-19, 21:52
Citera |  #16

Robert_Marias avatar
Forumgud

Medlem: dec 2004
Län: Västmanland
De priser som jag har angivit är utan transport eftersom det är olika långt till olika firmor för olika för olika medlemmar. Om man tar det på egen kärra får man inte med sig många kvadrat. Varje rulle är en kvadrat i yta och väger 10-12 kg. Lastar du 500 kg så får du med dig drygt 42-50 kvadrat och det räcker ju inte så långt.

2007-03-20, 12:19
Citera |  #17

saturnuss avatar
Forumgud

Medlem: sep 2005
Län: M
Bra tråd, som nämnts, men då blir det inget färdigt gräs för min del, med anledning av pris och jobb. Har själv sått nuvarande gräsmattan, för små pengar och inga problem. Men det jag inbillat mig med färdigt gräs, är att en hel del ogräs i jorden, försvinner under färdigt gräs.

2007-03-20, 13:04
Citera |  #18

GreenTurtles avatar
Senior medlem

Medlem: jan 2005
Län: Jönköping
Weibulls Kick Off Special

Har fått erbjudande om att köpa en färdig gräsmatta som är gjord/sådd på Weibulls Kick Off Special.

Någon som vet något om detta gräs? Goda eller dåliga erfarenheter?

2007-03-20, 17:25
Citera |  #19

Micke_1s avatar
Fullvärdig medlem

Medlem: feb 2005
Län: Stockholm
Weibulls övriga gräs håller väl världsklass men färdigt vet jag inte.
Vad fick ni för pris på detta?

2007-03-20, 19:11
Citera |  #20

GreenTurtles avatar
Senior medlem

Micke_1 skrev:
pris på detta?
Ca. 22-23 kr/kvm

2007-03-24, 02:35
Citera |  #21

Fullvärdig medlem

Medlem: jul 2005
Eller så gör man som mina pensionärsföräldrar, uppskattar en underhållsfri mossmatta. Ser rätt snyggt ut, men inte så praktiskt om man har ett halvt fotbollslag hemma.

2007-03-24, 10:42
Citera |  #22

Nykomling

Medlem: mar 2005
Anlägga gräsmatta

Hej!
Bor i ett nybyggt hus sen drygt 1 år tbx, förra sommaren gick åt att måla huset och fixa framsidan. Så i år är det dags för en altan och gräsmatta. Baksidan är idag full med ogräs, förra året fräste jag upp jorden ordentligt och plockade en hel del sten, men sen hann jag inte mer pga målningen, och nu har det växt igen igen ju. Så min fråga nu är hur jag bäst tar itu med det, ska jag använda nåt ogräsmedel för att få bort ogräset eller jag ska fräsa och plocka bort det bara?
Sen är det nån som vet var man kan få sin jord analyserad i nordvästra Skåne? Vet ju inte om jorden duger att rulla gräs på eller om jag ska lägga på ett lager med matjord?
Mvh Jonas!

2007-03-24, 15:10
Citera |  #23

Snailmans avatar
Forumgud

Medlem: sep 2006
Län: Västra Götaland
trolle skrev:
Järnsulfat är kanon mot mossa.
Säljs på granngården för 170:- för 15 kilo säck (räcker i flera år)
Blanda 2 dl pulver i 10 liter vatten och sprid ut över 50 kvm mossa.
Mossan blir svart och dör efter ett par timmar. (dessutom gillar tydligen gräset järnsulfat).
Som jag förstått det blir mossan ovan jord svart men roten överlever, så man får återupprepa behandlingen.

2007-03-26, 10:51
Citera |  #24

GreenTurtles avatar
Senior medlem

Någon som har erfarenhet av gräs från Vingåker Gräs? Billiga verkar de vara i alla fall, 18,75 kr/kvm (inkl moms) och då ingår även lastpallarna.

De verkar använda sig av gräsfröblandning av Ängsgröe och Rödvingel. Kommentarer någon?

2007-03-26, 12:13
Citera |  #25

Senior medlem

Medlem: mar 2004
Län: Stockholm
Ålder: 36 år
Jag har ingen åsikt om företaget men ängsgröe och rödsvingel är de "vanliga" sorterna i våra gräsmattor. Beroende på vilken typ och mängd av framförallt rödsvinglet så är den mer eller mindre tät eller "snabbvuxen". Dessa två utesluter tyvärr varandra litet grand. Tät och fin matta är känsligare och långsammare och mera snabbvuxen lagar sig själv bättre men är också litet "grövre". Alltså tar man gärna dessa två sorter och dessutom olika typer av rödsvinel för olika karaktär.

Såvitt jag har förstått så ingår rajgräs (ingick inte i blandningen du avser men är inte ovanlig) mest i "sportgräs" eftersom det lagar sig själv bättre med utlöpare men är också litet grövre. Jag skulle ha valt en matta med bara ängsgröe och rödvingel eller kanske med en smula rödven i som man gärna har i golfgreener

Glöm inte att kolla om frakt tillkommer. När vi köpte var nog frakten någon krona per kvadratmeter om jag inte minns fel.

2007-03-26, 12:56
Citera |  #26

GreenTurtles avatar
Senior medlem

OlaF skrev:
Glöm inte att kolla om frakt tillkommer. När vi köpte var nog frakten någon krona per kvadratmeter om jag inte minns fel.
Frakt ingår inte och med ett annat företag jag kollade, så kostar det ca. 4 kr/kvm. Dock så räknar jag att åka upp själv och hämta gräset med egen lastbil.

2007-03-26, 23:29
Citera |  #27

Nykomling

Medlem: mar 2005
Snailman skrev:
Som jag förstått det blir mossan ovan jord svart men roten överlever, så man får återupprepa behandlingen.
Jo men under tiden får gräset en chans att komma igen. Allt handlar om konkurrens om ljus och näring. Den starkaste överlever.

2007-03-28, 11:08
Citera |  #28

Gudfader

Medlem: feb 2007
Län: Skåne, Sjöbo
JonasHbg skrev:
Hej!
Bor i ett nybyggt hus sen drygt 1 år tbx, förra sommaren gick åt att måla huset och fixa framsidan. Så i år är det dags för en altan och gräsmatta. Baksidan är idag full med ogräs, förra året fräste jag upp jorden ordentligt och plockade en hel del sten, men sen hann jag inte mer pga målningen, och nu har det växt igen igen ju. Så min fråga nu är hur jag bäst tar itu med det, ska jag använda nåt ogräsmedel för att få bort ogräset eller jag ska fräsa och plocka bort det bara?
Sen är det nån som vet var man kan få sin jord analyserad i nordvästra Skåne? Vet ju inte om jorden duger att rulla gräs på eller om jag ska lägga på ett lager med matjord?
Mvh Jonas!

Jag har sprutat på borttagningsmedel mot grönndska.Tror det hette rundtip eller så. Jag gjorde det för 5 år sen. Eftar 2 veckor var allt dött. Sen har jag lagt på 5 cm sand och blandat ner. Sen rulade ut grässmattan. Det funkade till 100%.

2007-03-28, 11:35
Citera |  #29

bigsnuckes avatar
Senior medlem

Medlem: feb 2006
Län: Östergötland
Kanske Roundup?Roundup Ogräsmedel

2007-03-28, 11:55
Citera |  #30

Junior medlem

Medlem: apr 2006
återställa gräsmatta efter dränering

Dräneringsarbete pågår för fullt runt vårt hus. Resultatet blir ju till det positiva för huset, men trädgården lär se lite mindre munter ut... Gräsmattan blir rejält manglad. Själva gräset kan man alltid så igen, men hur gör man med jorden under som nu blivit rejält tilltryckt av de tunga maskinerna? Känns som man borde luckra upp den på något vis, men hur gör man det på bästa sätt?
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons