Elarbetsansvarig
m.m.
|
2007-03-19, 21:52
|
|
|
Forumgud
Medlem: dec 2004
Län: Västmanland
|
De priser som jag har angivit är utan transport eftersom det är olika långt till olika firmor för olika för olika medlemmar. Om man tar det på egen kärra får man inte med sig många kvadrat. Varje rulle är en kvadrat i yta och väger 10-12 kg. Lastar du 500 kg så får du med dig drygt 42-50 kvadrat och det räcker ju inte så långt.
2007-03-20, 12:19
|
|
|
Forumgud
Medlem: sep 2005
Län: M
|
Bra tråd, som nämnts, men då blir det inget färdigt gräs för min del, med anledning av pris och jobb. Har själv sått nuvarande gräsmattan, för små pengar och inga problem. Men det jag inbillat mig med färdigt gräs, är att en hel del ogräs i jorden, försvinner under färdigt gräs.
2007-03-24, 10:42
|
|
|
Nykomling
Medlem: mar 2005
|
Anlägga gräsmatta
Hej!
Bor i ett nybyggt hus sen drygt 1 år tbx, förra sommaren gick åt att måla huset och fixa framsidan. Så i år är det dags för en altan och gräsmatta. Baksidan är idag full med ogräs, förra året fräste jag upp jorden ordentligt och plockade en hel del sten, men sen hann jag inte mer pga målningen, och nu har det växt igen igen ju. Så min fråga nu är hur jag bäst tar itu med det, ska jag använda nåt ogräsmedel för att få bort ogräset eller jag ska fräsa och plocka bort det bara? Sen är det nån som vet var man kan få sin jord analyserad i nordvästra Skåne? Vet ju inte om jorden duger att rulla gräs på eller om jag ska lägga på ett lager med matjord? Mvh Jonas! |
|
2007-03-26, 10:51
|
|
|
Senior medlem
Medlem: jan 2005
Län: Jönköping
|
Någon som har erfarenhet av gräs från Vingåker Gräs? Billiga verkar de vara i alla fall, 18,75 kr/kvm (inkl moms) och då ingår även lastpallarna.
De verkar använda sig av gräsfröblandning av Ängsgröe och Rödvingel. Kommentarer någon? |
|
2007-03-26, 12:13
|
|
|
Senior medlem
Medlem: mar 2004
Län: Stockholm
Ålder: 36 år
|
Jag har ingen åsikt om företaget men ängsgröe och rödsvingel är de "vanliga" sorterna i våra gräsmattor. Beroende på vilken typ och mängd av framförallt rödsvinglet så är den mer eller mindre tät eller "snabbvuxen". Dessa två utesluter tyvärr varandra litet grand. Tät och fin matta är känsligare och långsammare och mera snabbvuxen lagar sig själv bättre men är också litet "grövre". Alltså tar man gärna dessa två sorter och dessutom olika typer av rödsvinel för olika karaktär.
Såvitt jag har förstått så ingår rajgräs (ingick inte i blandningen du avser men är inte ovanlig) mest i "sportgräs" eftersom det lagar sig själv bättre med utlöpare men är också litet grövre. Jag skulle ha valt en matta med bara ängsgröe och rödvingel eller kanske med en smula rödven i som man gärna har i golfgreener ![]() Glöm inte att kolla om frakt tillkommer. När vi köpte var nog frakten någon krona per kvadratmeter om jag inte minns fel. |
|
2007-03-28, 11:08
|
|
|
Gudfader
Medlem: feb 2007
Län: Skåne, Sjöbo
|
Jag har sprutat på borttagningsmedel mot grönndska.Tror det hette rundtip eller så. Jag gjorde det för 5 år sen. Eftar 2 veckor var allt dött. Sen har jag lagt på 5 cm sand och blandat ner. Sen rulade ut grässmattan. Det funkade till 100%. |
|
2007-03-28, 11:35
|
|
|
Senior medlem
Medlem: feb 2006
Län: Östergötland
|
Kanske Roundup?Roundup Ogräsmedel
|
|
2007-03-28, 11:55
|
|
|
Junior medlem
Medlem: apr 2006
|
återställa gräsmatta efter dränering
Dräneringsarbete pågår för fullt runt vårt hus. Resultatet blir ju till det positiva för huset, men trädgården lär se lite mindre munter ut... Gräsmattan blir rejält manglad. Själva gräset kan man alltid så igen, men hur gör man med jorden under som nu blivit rejält tilltryckt av de tunga maskinerna? Känns som man borde luckra upp den på något vis, men hur gör man det på bästa sätt?
|
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|