Svara Nytt ämne
  1. 2011-08-19 10:52
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: apr 2009
    Östergötland
    83 inlägg
    Gillad 9 gånger
    11 bilder

Montera ljusslingor i träd

Är kanske inte riktigt dags för det än men det kan ju vara lite skönare att montera juljusslingorna redan nu istället för när det ligger en halvmeter snö i trädgården.

Jag vill montera ljusslingorna i ett äppelträd på trädgården och inte behöva ta ner slingorna mellan säsongerna. Min fundering nu är hur gör detta med trädets bästa i fokus? Trädstammarna blir ju grövre med åren.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-08-22 23:02
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: aug 2010
    Västra Götalands Län
    56 inlägg
    Gillad 2 gånger
    1 bilder
    Ett tips är att använda sånt elastiskt rep man har till båt/bomkapell.

Alternativ kan vara http://www.jula.se/kapellstropp-388700 eller motsvarande.

Beror ju även på om den skall sitta där permanent, eller om man räknar med att byta ut den när lampor går sönder, eller om det är variant med utbytbara lampor.

Mvh
    Rikard
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-08-23 10:31
    Svara | #3

Östergötland
    83 inlägg
    Gillad 9 gånger
    11 bilder
    Tack för tipset. Hade tänkt den sittandes året runt men det är inte en sån som man byter lampor på. Så den ska ju helst vara utbytbar.

4. 2011-08-23 10:45
    Svara | #4

Mikael_Ls avatar
    Gudfader Inloggad Medlem: aug 2006
    Uppland
    21 804 inlägg
    Gillad 1 898 gånger
    1099 bilder
    Det där är en fast installation som kräver behörig elektriker, ring en genast så är frågan löst.

Ehhh, skämt åsido.
    Tänk bara på att många sådana där ljusslingor är av lite tveksam kvalitet, och solljuset är starkt och grymt åldrande. Det är inte säkert att din slinga är så fräsch efter ett år eller tre, typ ...
    Den som vet mest, gissar minst !

5. 2011-08-23 11:05
    Svara | #5

Östergötland
    83 inlägg
    Gillad 9 gånger
    11 bilder
    Slingan jag har är av märket System Expo. Tror det är hygglig kvalité på den? Men det kanske föråldras snabbt i solen oavsett?

Det är en modell med glödljus och som jag förstår så är det upp och nedtagning av slingan som dödar ljusen. Därför jag ville ha en "fast installation" .

Liknande ämnen

1. Träd - hur nära får grannens träd vara?
    av mmonika77 i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  2. Träd - hur nära får grannens träd vara?
    av mmonika77 i forum Trädgård allmänt
  3. Ljusslingor till stor gran i trädgården?
    av Ingenjören i forum Övrigt husrelaterat