Svara Nytt ämne
  1. 2011-04-09 21:31
    Svara | #1

fredwels avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2002
    42 år
    Stockholms län
    679 inlägg
    Gillad 3 gånger
    27 bilder

Beskära Rönnsumak

Vi har tre stycken rotskott av Rönnsumak som vi har planterat i en liten grupp, vi hade tänkt låta dom växa upp tull tre små träd. I höstas knäcktes en gren av på det ena trädet, och jag har funderat på att beskära alla tre "träden" för att få en tätare krona. Som de ser ut nu har de en huvudstam och två grenar ut på varje sida.

Är det lämpligt att beskära dessa eller ska vi nöja oss med att klippa av den avbrutna grenen?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2011-04-11 01:05
    Svara | #2

yonnas avatar
    Gudfader Medlem: dec 2002
    4 183 inlägg
    Gillad 8 gånger
    1 bilder
    TRE rönnsumak ... har du tänkt till ordentligt? Rönnsumak ger våldsamt med rotskott och jag skulle definitivt inte sätta mer en max en styck och dessutom sätta den i mitten på gräsmattan så att gräsklipparen automatiskt håller undan rotskotten. Det finns betydligt lämpligare träd att sätta som du kan forma fina kronor av. Bortsett från faran med rotskott är rönnsumak ett väldigt väldigt vackert träd! Du behöver inte forma kronan - den blir fin av sig självt!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2011-04-29 22:39
    Svara | #3

fredwels avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2002
    42 år
    Stockholms län
    679 inlägg
    Gillad 3 gånger
    27 bilder
    Dom står tätt, dryga metern från varandra i en triangel, har väl tänkt mig nåt i stil med ett flerstammigt träd eller något. :-) Låter dom vara så får jag se hur det hela utvecklar sig.

4. 2011-04-30 02:29
    Svara | #4

AnneFis avatar
    Forumgud Medlem: feb 2008
    Skånelän
    1 502 inlägg
    Gillad 107 gånger
    2 bilder
    rönnsumak är helt överjävliga med sina rotskott men jag känner lite som så att rotskotten hinner ju knappast bli stora träd innan jag hittat och ryckt bort det.
    Finns ju betydligt svårare ogräs att hålla efter.

5. 2011-04-30 09:04
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: nov 2007
    Skåne
    807 inlägg
    Gillad 8 gånger
    67 bilder
    Det går att glesa ut en rönnsumak, men inte att skära tillbaks. Den kan inte förnya sig med vattenskott, typ äppelträd.

Liknande ämnen

1. Beskära ek på parkmark ?
    av TN-Funkis i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  2. Beskära ek
    av kiirus i forum Trädgård allmänt
  3. Beskära granar!
    av Patrik71 i forum Trädgård allmänt
  4. När beskära?
    av Tatimas i forum Trädgård allmänt
  5. beskära ek
    av Zunken i forum Trädgård allmänt