Svara Nytt ämne
  1. 2006-07-26 22:03
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2006
    1 inlägg

Hur mycket böter om man fäller träd på annans tomt

Hej!

Jag har letat efter fall där folk har blivit dömda för egenmäktigt förfarande när man fäller träd på någon annans tomt. Är det någon som vet hur mycket böter det kan leda till om man "råkar" fälla ett par träd som står nära ens egen tomtgräns - om någon skulle märka det vill säga? Prata med ägaren av marken är såklart ett alternativ, men jag vill bara vet om det är någon som har någon erfaranhet av bötesbelopp.

2004 skrev Aftonbladet om en man som blev åtalad (vet inte om han blev dömd) för egenmäktigt förfarande för att ha fällt 20-30 träd. Grannen krävde då 10 000kr i skadestånd. Står dock inget om bötesbeloppet:

http://www.aftonbladet.se/vss/telegr...640___,00.html

Någon som vet vilka summor det kan röra sig om (vi pratar alltså om 2-3 träd)?

Mvh
    Apox
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-07-31 13:57
    Svara | #2

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 531 inlägg
    Gillad 1 407 gånger
    7 bilder

Re: Hur mycket böter om man fäller träd på annans

Finns en del andra trådar här sedan länge om samma sak.

Så vitt jag förstår så kan skadeståndet (som inte har så mycket med ev. åtal att göra) hammna på alltfrån några tusen till 70-80 000 per träd.

Om det nu är så att det är träd som grannen sätter värde på, så tror jag att ett av de absolut bästa sätten att förstöra grannsämjan för all framtid är att "råka" fälla dem. Och av egen erfarenhet i vårt område så är det ett beteende som inte gillas av andra grannar som inte är direkt inblandade heller. Här var en familj som byggde hus och försökte fälla grannens träd. Firman som skulle göra det fattade misstankar om att tillstånd kanske inte fanns och vägrade fälla. Nybyggaren blev utfryst i grannskapet och flyttade efter några år.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

1. Leda in ytvatten på annans tomt
    av Grantoppen i forum Juridik
  2. För mycket buskar och träd?
    av johansjostrand i forum Träd, buskar, häckar & gräsmattor
  3. Hur mycket ved får jag ut från ett träd?
    av MartinT i forum Biobränsle