Svara Nytt ämne
  1. 2007-11-21 15:21
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2007
    Västra Götaland
    164 inlägg

8 bilder

Dra antennkabel

Hej,

I min lägenhet finns det bara antennuttag (3 st) i vardagsrummet. Detta är kopplat till kabel TV-nätet. Jag vill nu förlänga denna kabel till hela lägenheten (5 rum). Jag har hört att signalen blir sämre och sämre ju längre kabel man har. Så jag har en idé om hur jag skall göra och tänkte höra om någon kan bekräfta:

Från vardagsrummert förlänger jag kabeln till ett skåp. I detta skåp sätter jag upp en antennförstärkare och från denna drar jag vidare antennkablar till resp rum. Jag såg en antennförstärkare på Jula med 4 utgångar. Det borde räcka.

Några frågor på detta:

* Är detta rätt sätt?
    * Hur lång kabel kan man ha innan signalen försämras?
    * Vilken kabeltyp skall man använda? 75 ohm?

Mvh
    /Anders

2. 2007-11-22 15:18
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2003
    361 inlägg

3 bilder
    Nej, du kan inte mixtra med detta själv i ett kabel-tv-nät.
    Utan att ha sett förstärkaren från Jula så kan jag säga att det kommer inte att fungera.
    Kabel-TV funkar inte som en vanlig villaanläggning. Du måste ha rätt dämpning på uttagen osv.
    Vill du verkligen göra detta så ta reda på mer om nätets uppbyggnad. Fråga leverantören eller din hyresvärd. Det är inte ens säkert att det låter sig göras. Men du kan ju minst omdisponera de tre uttagen i vardagsrummet till övriga lägenheten. Dvs 1 i vard.rum och plac 2 i varsitt sovrum om man omförlägger ledningen.
    Har du en egen kabel till lägenheten från kabel-tv-förstärkaren, eller går det vidare till övriga lägenheter?
    Vad har du för dämpning på uttagen idag? Öppna försiktigt och kolla utan att ta sönder något.
    Minsta lilla misstag eller fel kan göra dina grannar utan tv-bild.

3. 2007-11-23 15:44
    Svara | #3

Nykomling Medlem: nov 2006
    19 inlägg

Plugga i en kontakt i TV-utgången i det uttag du tänker gå vidare från och gör din installation vidare därifrån. Det är väll inte det optimala, men då kan du göra hur du vill utan att det påverkar resten av nätet. Som skrevs i föregående inlägg är det ingen höjdare att ge sig in i ett kabelTV nät och koppla, allra hellst om det är retutrafik typ Comhem. Då kan man störa ut datatrafiken i stora delar av nätet.

Vanligast är att använda Coax 1,0/4,8 75ohm
    En sådan dämpar ca 20dB/100m eller 0,2dB per meter.

Liknande ämnen

1. Antennkabel
    av sukke2k i forum Teknik
  2. Antennkabel
    av sukke2k i forum El
  3. Dra ny antennkabel
    av tio_Pepe i forum Teknik
  4. förlänga antennkabel
    av Börje-fixare i forum Teknik
  5. Antennkabel - dragfjäder
    av matbl i forum El