Byggahus.se
R
Hej!
Jag tittar på en hårddisk att lagra familjebilder och filmer. Det är alltså viktigt för mig att om hårddisken havererar så vill jag att bilderna ligger Säkert på en server. Snubblade på följande NAS och undrar om någon har erfarenhet av detta vad gäller "cloud" funktionen?
Hur fungerar detta. Pluggar jag i strömkabeln till denna NAS:en varsomhelst i huset?
hur finner jag disken trådlöst? Ligger den i "min dator" med datorns diskar?
När jag kopierar över data till disken så skickas de samtidigt vidare till en server? och hur kommer jag åt mina bilder och filmer i "cloudet"?

Nån med erfarenhet får gärna berätta!

Du bör tänka i fler steg för att nå lämplig nivå på säker lagring.

Att ta backup mot en central server/nas är en bra början, men du är fortfarande rökt vid inbrott eller brand. Du "måste" komplettera detta med en off-site kopia av datan.

Du kan lägga till en utdelad mapp från Naset så att den syker upp i "min dator".
Nasen har antagligen något backupprogram du kan använda. Den kopplar du upp sig mot din dator och kopierar filer som ändrat sig.

Ett annat alternativ är att du har originalfilerna på ditt nas och kör backup mot diskar på din vanliga dator.

Alla orinalfiler lagras på NAS.
Jag har en NAS med 2 diskar som speglas (allt som lagras på NASen lagras på bägge diskarna).
Kopierar över viktigare data till en extern hårddisk från NAS och ska implementera kopiering till molnlagring (funktionen har nyligen kommit till min NAS).

När jag kopierar över data till disken så skickas de samtidigt vidare till en server? och hur kommer jag åt mina bilder och filmer i "cloudet"?
Finns specialgjorda program från NAS-tillverkaren som man laddar ner till NASsen om de inte finns installerade från början.

Hur fungerar detta. Pluggar jag i strömkabeln till denna NAS:en varsomhelst i huset?
hur finner jag disken trådlöst? Ligger den i "min dator" med datorns diskar?
Det finns trådlös anslutning (Wifi) på de flesta men du får betydligt bättre kapacitetet om du ansluter med ethernet-kabel till routern. Man ansluter trådlöst på liknande sätt som man ansluter andra Wifi-prylar till ett trådlöst nätverk.
Du finner disken under Nätverk. Där du också finner övriga datorer i närverket.

R
Redigerat:
Men om man köper den här NAS:en och lägger över data till den och sen råkar huset brinna ner så ligger väl bilderna lagrade i molnet och jag kan tanka ner bilderna till datorn igen?!
Det är därför det är intressant att lägga en kopia i molnet. Om funktion finns för lagring i molnet så borde det gå att hämta bilder och annat där.

Jag hade köpt en modell med 2 diskar. Om man kör spegling och ena disken går sönder så är det enkelt att byta ena disken.

R
just den modellen har just en moln funktion. Men frågan är om den per automatik skickar upp allt man lägger på disken i molnet? Eller hur synkas detta?

Roland112 skrev:
Men om man köper den här NAS:en och lägger över data till den och sen råkar huset brinna ner så ligger väl bilderna lagrade i molnet och jag kan tanka ner bilderna till datorn igen?!
Om du menar NASen du länkade till i första inlägget, så tolkar jag marknadssnacket som att det är just NASen/burken som är "ditt eget moln" och det finns ingen inbyggd koppling till någon annan lagringstjänst.

I marknadsföring kan ordet moln betyda nästan vad som helst.

Vill du ha innehållet kvar efter att huset brunnit upp eller NASen blivit stulen ska du alltså göra som tidigare postare tipsade om: ta backup till Amazon Glacier eller synka med Dropbox eller något annat.

R
Svartöra, om så är fallet är det mycket vilseledande. För mig är "molnet" att allt som läggs på disken skickas till en server där de lagras och som jag kan komma in på via lösenord. Dvs om NAS:en stjäls eller brinner så kan jag komma åt webbsidan med bilderna, men nu är alltså så inte fallet menar du?! Galet vilseledande reklam!

Gäller samma sak denna produkten?
http://www.netonnet.se/art/dator/la...top-3_5-tum/samsung-d3station2tb/189096.4089/

Vad jag egentligen vill ha är lagring både på en disk i hemmet och att de samtidigt som jag lägger grejer på disken skickas automatiskt till en server där man kan hämta hem filmerna ifall disken pajjar.

Redigerat:
Samsung-disken du länkar till i denna post har ingen sådan funktion, Däremot finns den funktionen på den WD-NAS du ursprungligen länkade till. Hur du gör förklaras under rubriken "Hur använder jag molnet?" på högerkanten av sidan en bit ner.

Edit: din post redigerades medans jag skrev mitt svar. Den funktion du önskar finns det flera förslag på i tidigare inlägg. WD-NAS:en har ju också inbyggd möjlighet att koppla till Dropbox.

Redigerat:
Jag tror att de (WD) med "moln" endast menar att filerna på NASen är tillgängliga för dig även utanför huset. Men går den sönder har du ingen extra kopia någonstans med automatik, det måste du fixa själv.

Samsung-disken verkar vara en enkel extern disk med USB-anslutning och två mjukvaror, en som "döljer" en mapp om man inte har lösenord, och en som tar någon slags backup, troligen då från datorns ordinarie disk till den externa. Prislappen ger en viss vägledning. Den lösningen du vill ha är dyrare än 900 kr.

Vad jag egentligen vill ha är lagring både på en disk i hemmet och att de samtidigt som jag lägger grejer på disken skickas automatiskt till en server där man kan hämta hem filmerna ifall disken pajjar.
Åtminstone Synologys NASar har program som kan kopiera innehållet till Amazon Glacier eller Dropbox/OneDrive osv men då tillkommer ju ett abonnemang.

Ett visst skydd mot disk-ras har du i själva NASen om du sätter upp den som speglad volym eller RAID-5 eller liknande. Då använder man en av diskarna för att lagra en kopia av informationen, så att man kan överleva ett haveri som drabbar en (1) disk. Man byter disken och rullar vidare. Däremot skyddar inte detta mot haveri av två diskar på en gång (t ex vid åska) eller brand, inbrott mm.

Backup är ett spännande område, men diskar går sönder före eller senare så något måste man ha.

Håller med tidigare talare. Köp ett synology NAS med minst två diskar och spegla dessa eller välj annat raid om du har fler diskar. Sen bör du synkronisera ditt NAS emot valfri molntjänst. Ett annat alternativ är att med jämna mellanrum ta backup från NAS till extern disk som sedan lagras på offsite location.

R
Nu har jag varit på Netonnet och frågat ut dem. Den funktionen som jag var ute efter, dvs att kunna lägga över bilder/filmer på hårddisken som samtidigt skickas till en server finns inte. De som de kallar för moln verkar vara något annat, man gör bilderna tillgängliga i sitt hemnätverk så att man kan få tag på dem via sin monil eller liknande.

Mao det jag eftersökte finns inte? Dvs om någon gör inbrott och tar NAS:en eller att den brinner inne så är bilderna förlorade. Varför har inte tillverkarna av diskar funderat på en sådan funktion jag söker? Att bara lagra bilderna på någons server känns heller inte hundra...får väl bli en NAS med dubbla diskar och sen får man hoppas att inget händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.