Svara Nytt ämne
  1. 2005-06-16 12:10
    Svara | #1

jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2004
    933 inlägg
    Gillad 19 gånger
    25 bilder

Trådlös TV-överföring, hur???

Jag har kollat på Teknikmagasiet, där de har en trådlös TV-överförare. (Uppgiven som jag är då det inte finns något vettigt sätt att dra sladd till sovrummet utan att behöva borra genom åtskilliga väggar och tak/golv.)

Det står att det kan även styra DVD osv. Men vad jag inte fattar är hur man ska koppla in apparaten på "sändarsidan".
    Jag har ju först ett TV-uttag i väggen, därifrån går en vanlig antennsladd till videon.
    Från video går antennsladd till TV, samt scart-kabel till TV.
    Dessutom går från DVD-spelaren en scart-kabel till TV.

Var sjutton ska den här nya apparaten kopplas in???

Nästa fråga är hur stark är signalen? Med tanke på strålningsvarningar för mobiltelefoner och DECT-telefoner kan man bli nojjig för mindre och just därför helst dra sladdar över hela huset.

2. 2005-06-16 13:20
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: aug 2003
    87 inlägg
    Gillad 1 gånger

Re: Trådlös TV-överföring, hur???

På den varianten jag har, en philips, tar man signalen via scarten. dvs man kopplar in scarten från dvdn till boxen och sen vidare till tvn. samma från videon om man nu kan se på "vanlig tv " via scarten från videon.

själv har jag en digitalbox med scart som kopplas till boxen och sen till tvn.

hur stark signalen är vet i sjuton....

3. 2005-06-16 13:55
    Svara | #3

jarlhs avatar
    933 inlägg
    Gillad 19 gånger
    25 bilder

Uhm, om man kopplar in apparaten mellan TV och DVD, går det då alltså TV-signaler från TV:n till apparaten? Kan man ta in vilken kanal som helst på mottagande TV-apparat? Måste TV-apparat vid sändaren vara påslagen?

Varför man kan inte helt enkelt sätta en sändare direkt på antenn-uttaget i väggen? (Och slippa gå via alla apparater...)

4. 2005-06-16 19:10
    Svara | #4

87 inlägg
    Gillad 1 gånger

om du sätter den mellan dvd och tv så går det att se på dvd på den andra tvn också.
    efter som jag har en digitalbox så sätter jag sändaren mellan digitalboxen och tvn då kan jag se på samma kanal i sovrummet som ute i vardagsrummet. det är bara digitalboxeb som behöver vara på och inte tvn. man kan med fjärrkontrollen till digitalboxen byta kanal från sovrummet.

vill du bara ha vanlig analog tv på den andra tvn är mitt förslag att skaffa en bordsantenn.

5. 2005-06-21 08:02
    Svara | #5

jarlhs avatar
    933 inlägg
    Gillad 19 gånger
    25 bilder

Kan man (samtidigt) se olika saker på de olika TV-apparaterna, t.ex. SVT1 på ena apparaten och Eurosport på den andra?

Anledningen till att jag inte vill ha en extra antenn är att vi har kabel-TV, och det finns ett uttag i vardagsrummet, men inget i sovrummet.

6. 2005-06-21 13:01
    Svara | #6

87 inlägg
    Gillad 1 gånger

Nä, det som skickas ut från min digitalbox går via den trådlösa mojängen, det blir till att se samma program på båda apparaterna, dock kan man titta på tv på den ena och dvd på den andra och tvärt om..... men inte olika kanaler.

7. 2005-06-21 23:11
    Svara | #7

drx
    Senior medlem Medlem: maj 2005
    591 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

jarlh skrev
    Uhm, om man kopplar in apparaten mellan TV och DVD, går det då alltså TV-signaler från TV:n till apparaten? Kan man ta in vilken kanal som helst på mottagande TV-apparat? Måste TV-apparat vid sändaren vara påslagen?

Varför man kan inte helt enkelt sätta en sändare direkt på antenn-uttaget i väggen? (Och slippa gå via alla apparater...)
    Hittar du nåt som funkar utan scart eller digitalbox så skrik till för jag har letat som en tok efter sånt.
    Har kollat en hel uppsjö trådlösa sändare och de verkar endast ha scartkontakt och ingen direkt antennkontakt.
    Smärta är bara en högre grad av njutning !

8. 2005-06-30 13:04
    Svara | #8

Nykomling Medlem: mar 2005
    35 inlägg

Himla käck uppfinning det där. ;D

Jag har funderat ett tag på hur jag ska lösa det där med TV i sovrummet när analoga nätet släcks ner. Jag har hittills haft box i vardagsrummet (har parabol) och tagit in ettan, tvåan och fyran via vanliga antennen i sovrummet.

Efter att ha läst denna tråd blev det inköp och nu kan jag zappa friskt även i sovrummet.

Enda problemet med dagens alla tekniska prylar är att mitt 70-tals hus har eluttag i ett antal som motsvarar behoven på 70-talet. Här blev det raskt två saker till som måste ha ström. Så priset för att slippa ha en massa sladdar/kablar som går genom huset, blir fler och fler fula dosor som man får försöka trolla undan... >

9. 2005-06-30 19:51
    Svara | #9

Nykomling Medlem: feb 2004
    Halland
    15 inlägg

Till kabeltv borde denna burk fungera.
    http://www.ehem.se/product2.asp?pf_id=4

10. 2005-07-02 07:59

Busan skrev
    Himla käck uppfinning det där. ;D

Efter att ha läst denna tråd blev det inköp och nu kan jag zappa friskt även i sovrummet. *
    Tja enda problemet är om någon ska titta på sporten på ena tv´n och någon annan på deckaren på den andra...... :-/
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

11. 2005-07-02 10:16

Nykomling Medlem: mar 2005
    35 inlägg

pappskallen skrev
    Tja enda problemet är om någon ska titta på sporten på ena tv´n och någon annan på deckaren på den andra...... :-/
    Det är en av de stora fördelarna med att vara singel. Hundarna bryr sig aldrig om vilken kanal det är på TV:n. ;D ;D

12. 2005-07-02 14:07

Busan skrev

Det är en av de stora fördelarna med att vara singel. Hundarna bryr sig aldrig om vilken kanal det är på TV:n. ;D ;D
    säger du nu ja........
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

13. 2005-07-02 17:50

Forumgud Medlem: jan 2003
    1 854 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Jag har testat två varianter. Den första var en pyramidformad variant som jag köpte på Teknikmagasinet. Den varianten sög dock ganska rejält. Det slutade med att jag fick ha den i köket och gå mellan köket och vardagsrummet för att kolla om jag fått in rätt kanal. Den andra var en Philips. Ser ut som den på bilden faktiskt. Funkar bra för det mesta, ibland kan den dock trilskas också.

För att fortsätta diskussionen om fjärrkontrollen så tror jag att den kommer att vara mannens sista utpost. När kvinnan äger den lika mycket som mannen så tror jag att vi nått jämlikhetens nirvana. Jag bävar för den dagen. :-X

mvh
    David

14. 2005-07-25 09:30

jarlhs avatar
    933 inlägg
    Gillad 19 gånger
    25 bilder

David skrev
    För att fortsätta diskussionen om fjärrkontrollen så tror jag att den kommer att vara mannens sista utpost. När kvinnan äger den lika mycket som mannen så tror jag att vi nått jämlikhetens nirvana.
    Varför tror du jag vill ha en till TV???

15. 2005-07-26 15:15

Senior medlem Medlem: mar 2005
    1 238 inlägg
    Gillad 1 gånger
    13 bilder

Förslag: Video-audio ut från videon in till sändaren, så bör du kunna använda video:ns fjärr att byta kanaler/växla till DVD i rummet utan antenuttag (förutsätter att IR remoten funkar på sändare / mottagare).

P.S Tror att sändaren måste stå med fronten mot din video/DVD för att IR-sändaren i din burk ska kunna fjärrstyra video/DVD m.m

Liknande ämnen

1. Trådlös A/V-överföring
    av vicvolta i forum Teknik
  2. Trådlös överföring TV
    av kula i forum Teknik
  3. Trådlös AV-överföring?
    av neiden i forum Teknik
  4. Trådlös överföring
    av topmount i forum Teknik
  5. Trådlös bild/ljud överföring
    av Midas i forum Teknik