Svara Nytt ämne
  1. 2005-08-05 11:19
    Svara | #1

jarlhs avatar
    Senior medlem Medlem: dec 2004
    933 inlägg
    Gillad 19 gånger
    25 bilder

Koppla in extra TV-uttag?

Som en uppföljning på tidigare tråd undrar jag nu ifall det är något man ska tänka på ifall man ska koppla in ett extra uttag till TV-n. Vi har kabel-tv från ComHem. I vardagsrummet och i ett sovrum finns uttag. Nu vill jag dra vidare "antennkabeln" in i ett till sovrum.

I sovrum nummer ett sitter det ett telefonjack precis brevid TV-uttaget. Från det telefonjacket går det trådar direkt till det sovrum där jag vill kunna titta på TV. Så jag tänkte klämma in även TV-kabeln i det röret för att slippa borra i väggar och ha mig.

Fråga nummer ett:
    Är det bara att koppla in nya kabeln på insidan av uttaget och dra vidare till nästa rum? Eller behövs det någon splitter eller vad det nu heter? Spelar det någon roll hur lång sladd man kopplar in, med tanke på stående våg (eller vad det nu heter...)?

Fråga nummer två:
    Hur gör man för att montera ett nytt infällt uttag i en befintlig vägg?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-08-05 15:30
    Svara | #2

drx
    Senior medlem Medlem: maj 2005
    591 inlägg
    Gillad 1 gånger
    1 bilder

Re: Koppla in extra TV-uttag?

Jag har löst det med en antennförstärkare och ett utanpåliggande uttag ( väggen är av betong modell hård ).

Rekommenderar verkligen antennförstärkare då signalen annars har en tendens att bli för klen.

Sådan här använder jag :

Enda skillnaden är att min har 2 utgångar.

Den är köpt på Kjell & Co för 299 kr

Tror dom ersatt "min" med denna

som kostar 349 kr

Smärta är bara en högre grad av njutning !
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

1. Varför uttag koppla uttag på brytare?
    av Maxwells_Demon i forum El
  2. koppla från uttag till uttag?
    av maghen i forum El
  3. Extra uttag/nya uttag
    av morganoberg i forum El
  4. Sätta upp ett extra TV-uttag?
    av NyfikenVit i forum Teknik