Byggahus.se
Hej. Jag ska dra en längre strecka nätverkskabel och min första kabel som bestod av 4 trådar räckte inte till så jag köpte en kabel till med 8 trådar i. Nu ska jag sätta ändar på både 8 och 4 tråds kabeln och skarva ihop dom så jag undrar hur jag får till väga.

Ang skarven så bara skarvar jag på dom 4 trådarna som är blå/vit, blå, orange/vit,orange med samma färger i kabeln med 8 trådar?

Hur gör jag med ändarna för att få det samma på varje sida fast antal trådar inte är samma?

För att man ska kunna köra 100 Mbit över en nätverkskabel måste den uppfylla minst Cat5. Har du en kabel med 4 ledare (2 par) så är det troligen en telefonkabel eller liknande, som inte alls är lämplig för datanätverk.

Okej men är ju 8 trådar i ena änden och 4 i andra eftersom jag skarvar i mitten men bara man sätter färgerna i samma ände så kommer det att fungera?

En skarv i mitten borde ju inte spela någon roll. Så gjorde tele installatörerna i mitt hus där dom drog fram tele kabel till fasad skåpet sen klippte den där och sen skarvades det på till centralen där inne och det har fungerat så en skarv kan väll inte vara så farlig?

Nu så blir jag osäker, vad ska du använda kabeln till?

Om det är vanlig rösttelefoni som ska gå över kabeln så spelar inte en skarv någon roll, och vad jag har läst så är ADSL ännu mer förlåtande mot kabeln. Men ifall du tänker skicka datatrafik över kabeln så börjar det ställas ganska så stora krav på kabeln, och då kan en skarv spela stor roll.

Telefoni och nätverk är verkligen två helt separata saker så jag hoppas TS reder ut vad vi försöker lösa! ;)

Fliker in att nätverket inte går att köra på enbart 4 trådar - telefoni så räcker det med endast två...

Verkar som jag kommer att få problem då för jag ska använda kabeln till att koppla in i min router och få internet på ett annat ställe i huset. Men 4 trådar fungerar inte att använda till internet då?

Hej , det stämmer inte. Du kan köra 10/100 på endast 4 ledare. Men det skiter sig den dagen du vill köra 1000mbit/1 Gbit, så det är knappast värt att dra "snålkabel".

Nedan utdrag från Kjell & Co som förklarar ledarnas jobb.

10/100 Mbps-koppling
Stift Namn Beskrivning
1 TX+ Sänd data + (par 2)
2 TX- Sänd data - (par 2)
3 RX+ Mottag data + (par 3)
4 Ej använd (par 1)
5 Ej använd (par 1)
6 RX- Mottag data - (par 3)
7 Ej använd (par 4)
8 Ej använd (par 4)

1000 Mbps-koppling (gigabit)
Stift Namn Beskrivning
1 Data1 + Bidirectional data (par 1)
2 Data1 - Bidirectional data (par 1)
3 Data2 + Bidirectional data (par 2)
4 Data3 + Bidirectional data (par 3)
5 Data3 - Bidirectional data (par 3)
6 Data2 - Bidirectional data (par 2)
7 Data4 + Bidirectional data (par 4)
8 Data4 - Bidirectional data (par 4)

Du måste bara vara noga att koppla in ledarna i stift 1,2,3,6 om du köra snålvarianten :)

• Gilla
Johan_A_M och 2 till
  • Laddar…
Det var som fanken - Man lär sig något nytt var dag. Ethernet på 4 pins. Inte nu för att jag skulle snika om jag drog kabel i huset.

Enbart CAT6 i mitt hus...

Tack för den nypon!

Redigerat:
Okej då får jag se hur jag gör men i vilket fall så blir jag tvungen till att skarva kabeln på mitten. Hur görs skarven bäst? Duger det med sockerbitar eller det ska sättas på riktiga ändar och köpa en skarv koppling.

Om jag var TS skulle jag valt att dra om allt till en ny kabel utan skarv för att undvika problem.

Toddep skrev:
Okej då får jag se hur jag gör men i vilket fall så blir jag tvungen till att skarva kabeln på mitten. Hur görs skarven bäst? Duger det med sockerbitar eller det ska sättas på riktiga ändar och köpa en skarv koppling.
En nätverkskabel (Ethernet med RJ45-kontakter (8/8-polig kontakt)) ska aldrig skarvas med sockerbit, fiskögon, ubåt, etc. Ethernetkabel ska bara skarvas med avsedda skarvdon, finns här http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/installationsmateriel.

Bilder på alla ändar (kontakter på kablarna, uttagen på utrustningarna) hade underlättat.

En Ethernetkabel ska alltid innehålla åtta trådar (fyra par), även om man bara använder två par (upp till 100 Mbit).

Det korrekta sättet att skarva tele kablar är med "fiskögon", dessa fungerar också kanske i det här fallet.
599X928_PMI.jpg

Jag håller med om att det känns lite dumsnålt att inte dra en riktig nätverkskabel hela vägen. Men det beror ju på ifall det är praktiskt genomförbart.

slacker skrev:
Om jag var TS skulle jag valt att dra om allt till en ny kabel utan skarv för att undvika problem.
Om det är möjligt är det den givna lösningen. Kjell&co säljer 100m-rullar med cat6 installationskabel för ca 5kr/m, det är prisvärt.

Cat6-kabel går att använda som till lite av varje. Datanät, telefoni, IR-förlängning, HDMI-förlängning mm och är den givna uppgraderingen av ett gammalt telefonnät om det ligger i kanalisation.

Jag skulle inte kladda. Dra om hela kabeln på rätt sätt. Att skarva en telefonkabel med en nätverkskabel för att flytta en router... Nej!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.