Svara Nytt ämne
  1. 2005-07-31 20:17
    Svara | #1

Junior medlem Medlem: jul 2005
    69 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

Vart skaffar man larmdekaler?

Hoppas frågan hör hemma i detta forum.

Någon som kan tipsa om proffsiga larmdekaler för villafönster? Om jag bygger mig ett eget "noname-larm" vill jag helst ha något annat än Claes Ohlsons dekaler, eller spelar det någon roll?

Länk till Claes ohlson:
    http://shorl.com/dulystytestofa

En annan "juridisk" fråga, kan jag bli stämd för varumärkesintrång eller liknande om jag sätter upp exempelvis Securitas dekaler? Nu är det ju svårt att få tag märkesdekaler men det kan ju vara kul att veta om det är lagligt.

Såntsnack gillar detta.
    gillar

2. 2005-08-01 10:04
    Svara | #2

Nykomling Medlem: feb 2004
    37 inlägg

Re: Vart skaffar man larmdekaler?

Jobbar själv som säljare för securitas aroundio. Vi plockar ner alla falskskyltningar vi ser. Någon stämning tror jag dock aldrig vi gjort.

Dock ska du veta...de skyltar som sitter på villor (dvs Securitas Direct och Aroundio) inte går att få tag på på annat sätt än via oss. De som man ser falskskyltar har oftast Securitas Larm vilket egentligen sitter på större företag.

mvh
    Andreas

3. 2005-08-01 10:08
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: nov 2004
    1 457 inlägg
    Gillad 5 gånger
    31 bilder

Magnus_J skrev

En annan "juridisk" fråga, kan jag bli stämd för varumärkesintrång eller liknande om jag sätter upp exempelvis Securitas dekaler? Nu är det ju svårt att få tag *märkesdekaler men det kan ju vara kul att veta om det är lagligt.

varför då, dom får ju gratis reklam ju

Såntsnack gillar detta.
    gillar

4. 2005-08-01 10:44
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2003
    133 inlägg

1 bilder

ppalm skrev

varför då, dom får ju gratis reklam ju
    Nja inte då det sker ett inbrott och skyltarna visade sig verkningslösa.
    Det är ingen bra reklam alls.

5. 2005-08-01 15:24
    Svara | #5

Senior medlem Medlem: nov 2004
    1 457 inlägg
    Gillad 5 gånger
    31 bilder

det som araundio mm är till för är ju för att förhindra att mer skador uppstår efter dom krossat rutan då stulit din laptop.
    risken att dom åker förbi när det sker är ju minimal.

I lokalpressen hemma så var det en som efterlyste sin laptop som försvunnit i samband med inbrottet. och när jag kollade upp tel nr så gick det till en sambandscentral för araoundio patrol(och ja platsen för händelsen var kontoret och inte det att dom letade stölgods åt en kund).
    Inte bra reklam!!

6. 2005-08-01 17:45
    Svara | #6

hals avatar
    hal
    Fullvärdig medlem Medlem: maj 2004
    Uppsala
    217 inlägg

melle skrev
    Vi plockar ner alla falskskyltningar vi ser.
    Det blir alltså egenmäktigt förfarande eller får ni skyltarens medgivande?

7. 2005-08-01 19:04
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2003
    133 inlägg

1 bilder

T-34 skrev

Det blir alltså egenmäktigt förfarande eller får ni skyltarens medgivande?
    Skyltägare är bolaget.

8. 2005-08-01 20:04
    Svara | #8

hals avatar
    hal
    Uppsala
    217 inlägg

Hur vet du det? Det framgick inte av inlägget. Om jag sätter upp en skylt hemma hos mig som sedan plockas ner av någon utan mitt tillstånd tror jag det rör sig om egenmäktigt förfarande.

9. 2005-08-01 23:12
    Svara | #9

Johan Gunverths avatar
    Gudfader Medlem: feb 2005
    Göteborg, Björlanda
    6 224 inlägg
    Gillad 231 gånger
    40 bilder

Så länge du inte kan visa kvitto på din låtsasdekal, kallas ditt ev. brott för varumärkes- resp. renommésnyltning.
    Dryga böter för den som snyltar. Visst det kan tyckas som egenmäktigt förfarande att plocka ner andras snattade skyltar, men det avskrivs direkt efter en ev. polisanmälan om motparten inkommer med en anmälan.

10. 2005-08-01 23:36

Nykomling Medlem: feb 2004
    37 inlägg

Securitas varumärke som finns på skyltar och dekalar ägs av Securitas, därmed har vi rätt att plocka ned om vi misstänker snyltning

Mvh
    Andreas

11. 2005-08-02 01:49

69 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

Oj vilken het tråd, bra svar dock, ingen som vet något om lagliga dekaler? Alltså om man har ett larm som man byggt själv?

12. 2005-08-02 07:48

Fasting65s avatar
    Forumgud Medlem: jan 2003
    Stockholm, Hägersten
    3 202 inlägg
    Gillad 13 gånger
    27 bilder

Det går ju 14 dekaltillverkare på dussinet.... Jag tror att de flesta kan tillverka dekaler om du har en färdig bild.

Kolla någon av dessa:
    http://www.gulasidorna.se/query?what...anced=&ax=

13. 2005-08-02 09:53

69 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

Har mailat fyra av dessa företag för pris, egentligen hade jag inte tänkt mig att få en helt egen modell av dekal utan om det fanns färdigdesignade dekaler. Alltså nu får jag ju rita en dekal och maila till dom. hehe, detta kan ju bli kul iofs. Förslag på vad det kan stå? Både seriösa och oseriösa.

hmmm, här finns dekaler (inte svenska dock, men det kanske inte är så viktigt):

http://homesecuritystore.com/ezStore.../MAXSTV204.gif

http://nservices.com/STK1-l.jpg

Hehe, ja vad säger man: http://i14.ebayimg.com/02/i/04/9b/c6/24_1_b.JPG

för bil: http://195.149.144.113/images/58/58-58373108158.jpg

14. 2005-08-02 11:32

267 inlägg
    Gillad 2 gånger
    2 bilder

Kan det verkligen stämma? Att ni har rätt att plocka ner någons skylt bara för att ni misstänker snyltning?

Rent praktiskt kan ni kanske göra det men enligt lite juridik-teori tror jag du har fel.

/J

15. 2005-08-02 13:35

hals avatar
    hal
    Uppsala
    217 inlägg

Johan Gunverth skrev
    Så länge du inte kan visa kvitto på din låtsasdekal, kallas ditt ev. brott för varumärkes- resp. renommésnyltning.
    Dryga böter för den som snyltar. Visst det kan tyckas som egenmäktigt förfarande att plocka ner andras snattade skyltar, men det avskrivs direkt efter en ev. polisanmälan om motparten inkommer med en anmälan.
    Jag håller naturligtvis med om att polisen med sina knappa resurser inte kommer bry sig men det är väl principerna vi diskuterar.

Hur som helst så finns det flera lagliga sätt att skaffa sig en dekal. Jag kan få den som gåva av någon på det aktuella företaget (eller kund till företaget), eller jag kanske fick den i och med en tidigare larminstallation som numera är uppsagd. Regleras det verkligen i larmavtalet att dekaler måste tas bort efter tjänstens uppsägande?

Ett tredje sätt är att jag kopierar eller låter tillverka egna dekaler för privat bruk, vilket jag tror man får göra (jämför kopiering av skivor eller annat upphovsrättsskyddat material för privat bruk).

Det fjärde sättet, som du också nämner, är att jag snott den. Men det är väl i så fall upp till företaget att bevisa att den kommit dit på olaglig väg. Omvänd bevisföring torde inte gälla i detta fall.

Av inlägget att döma får jag intrycket att de tar ner dekaler utan att undersöka de faktiska förhållandena varför den sitter där. Man skulle också kunna misstänka att de tar ner konkurrenters dekaler.

Edit: Dubbel negation.

Liknande ämnen

1. Hur skaffar man ett sådant här staket??
    av Yonaz i forum Trädgård allmänt
  2. Var köper man larmdekaler?
    av tonlu i forum Teknik
  3. Innan man skaffar bubbelbad
    av victor713 i forum El
  4. Larmdekaler
    av jocke4u i forum Teknik
  5. Vad man kan göra med maskiner när man skaffar nya.
    av Ronnyh i forum Verktyg, maskiner & fordon