Byggahus.se
Alltså om man säger upp ett befintligt avtal med Securitas så kanske dom har rätt att plocka ner dekalerna, om nu det är reglerat i avtalet vill säga, alternativt att det står något om att det är Securitas egendom (dekalerna) som man hyr. Det är ju solklart, ett avtal är ett avtal.

Men det jag undrar är ju om man har kommit över dekalerna på ett eller annat lagligt sätt, t.ex. att få dekalen av någon man känner hos Securitas.

Ok, för det första får inte Securitas plocka bort dekalerna själv, det är min egendom. Det är bara polisen som får.

Har svårt att se hur polisen kan avskriva (som någon skrev tidigare) att en person i sitt yrke leker polis och gör sig skyldig till "stöld av privat egendom". Securitas har väl inte mer rätt än mig att klampa in hos en privatperson och stjäla, utan ska ju givetvis göra en polisanmälan.

Så det jag undrar är följande:

Vet något med säkerhet vad som gäller med dekalerna, är det olagligt eller inte att ha dekaler från ex. Securitas.

Är det olagligt så undrar jag om det krävs en husrannsakan för polisen att plocka ner dekalerna, det är ju på utsidan av huset om det spelar någon roll Alltså om det krävs en husransakan måste väl straffvärdet vara rätt så högt för att en husrannsakan ska utfärdas.

Edit: nu såg jag posten ovan från melle, jag ändrar mitt exempel ovan till att istället för att fått etiketterna av en anställd så har jag fått dessa av en bekant som har haft Securitas larm, i en tidigare post var det ju någon som hade fått en massa etiketter över. Alltså detta är vad jag kommer hävda.

melle skrev:
1) Vare sig Securitas Direct eller Aroundio skyltar/dekaler går inte att få tag på utanför securitas. Isf får du tillverka dem själv (ngt företag lär troligtvis inte gör det, då de riskerar storböter om de blir påkomna).  Det har funnits Securitas Larm skyltar. Dock är man rätt pantad om man sätter upp några sådana då det endast är företag som de ska sitta på.

2) Aroundio konceptet bygger på att säljare är ute i villakvarter och besöker hemmen. Ser vi falskskyltningar plockar vi ner dem, efter samtal med husägaren.
Jag hävdar fortfarande att ni inte har rätt att ta ner dekaler om inte avtal finns med husägaren. Eller bör jag även se upp med att personal från Audi kommer och plockar ner de fyra ringarna på min bil om jag missköter mig?

Hur kommer det sig att det finns falskskyltning om dekaler inte finns att tillgå samt att de alltid plockas ner när tjänsten sägs upp?

T-34 skrev:
Hur kommer det sig att det finns falskskyltning om dekaler inte finns att tillgå samt att de alltid plockas ner när tjänsten sägs upp?
Jag tänkte just ställa samma fråga men ser att melle skrev "Isf får du tillverka dem själv", så jag tror det är dels så men även att man kommer över orginalskyltar (gjorda av Securitas) på ett eller annat sätt.

gluecifer skrev:
Men att sätta upp Securitas dekaler om man inte har sånt larm, eller inget alls kan ju knappast vara nån fara.
V E M skulle ens kontrollera saken? Varför skulle en väktare plötsligt dyka upp och kontrollera.
För mig handlar inte diskussionen hur stor risk det är att någon kommer på en, den är ju väldigt liten. Utan mer om det är lagligt eller ej.

V E M skulle ens kontrollera saken? Varför skulle en väktare plötsligt dyka upp och kontrollera.
Jo, Gluecifer, det finns ganska många desperata aroundio-säljare som går omkring i villakvarteren och på allehanda sätt vill få dig slå till på ett avtal.....

/J

Ush...nu orkar jag inte med den här diskussionen längre :D

...Tror att det blir svårt för dig att få tag på orginalskyltar och dekaler.

Jag hade väl inte direkt brytt om om jag vore dig...plockar dem ner skyltarna ...ja då var det inget mer med det...

men iaf...
Om du skulle falskskylta med fel skyltar...och tjuven ser det...då tänker han
-Ah, inget larm (trots du har ditt lokallarm installerat)

Jag tror därför det är mer effektivt att du gör en egen designad skylt. Alternativt några man kan köpa.

Då du själv vill att det ska synas att det är Securitaslarm...varför isf inte skaffa dig ett? Anledningen att du vill ha Securitas är väl troligtvis för att du vet att det skrämmer tjuven på ett annat vis, dvs med väktarbiten. Om du själv tror på en produkt/tjänst, varför inte införskaffa den då?

melle skrev:
Ush...nu orkar jag inte med den här diskussionen längre :D
Det jag från började och även nu undrar:

1. Vart kan man skaffa snygga dekaler, har inte sagt att jag vill ha Securitas, har inte ens sagt att jag vill falskskylta.

2. Vad säger lagen om att ha falskslyltade dekaler.

Dessa är från min sida helt separata frågor, ingen dold antydan att jag ska skaffa skyltar som utger sig för att vara någon larm som jag inte har.

Men för att diskussionen ballade ut beror nog på att du i i post två skrev "Vi plockar ner alla falskskyltningar vi ser..." utan att ge någon förklaring till vilket ev. brott som har begåtts. När diskussioner börjar spåra ut brukar det vara bra att ge ett konkret exempel som man kan diskutera om. Men nu när du säger "ush" så antar jag att du inte har belägg för det ni gör, d.v.s. plockar ner skyltarna.

ok... (det här inlägget är inte riktat mot ngn i tråden utan bara en lite tankeställare hur man kan resonera)

Ska friskriva mig lite...Så  är går det till i praktiken
Skit nu i vad lagar och allt säger...Jag har förklarat att Securitas inte säljer några larmskyltar utan att de ingår i hyresavtalet. Nu är jag inte helt uppdaterad vad lagen säger om man köpt dekaler från någon piratkopiering eller om man fått dekalerna från någon vänn på Securitas.

Vi har aldrig stött på någon som givit motstånd när vi sagt till att vi plockar ner falskskyltningar...är man så jävla snål att man är tvungen att snylta på ett välrenommerat varumärke, då får man fan å med skylla sig själv  8)

Det jag blivit informerad om är att
Securitas äger alla dekaler och skyltar med deras varumärke på och vi får därmed plocka ner dem om vi kan verifiera falskskyltning. Det här tycker jag är helt rätt.

Varför jag inte orkade med den här diskussionen var pga: det inte är något större brott du begår om du väljer att falskskylta. Det har mer med din personliga moral att göra. Laddar du hem mp3 låtar från nätet utan att betala? ungefär samma grej. Har du någonsin gått emot röd gubbe?

Vad jag vill komma fram till. Låt din personliga moral avgöra istället, du kommer inte att bli straffad på något vis, mer än att Securitas kan plocka ner dina skyltar. Om det skulle hända, skulle jag inte argumentera emot, då du snyltat på något (olagligt eller ej)

Mvh
Andreas

tack, ibland är det kul att diskutera meninglösa saker bara för att få veta vad som gäller.

:p

Frågan är och förblir nog obesvarad i detta fall dock.

Teletec har larmdekaler, tex e-nr 6331969.
Be din elektriker beställa det hos sin grossist.
(De flesta grossister har Teletec-DSC larm, tex Ahsell, Selga, Storel)

Be elektrikern beställa ett sådant larm åt dig också, så får du riktiga grejor!

Ett kreativt inlägg!

När jag läser vad folk tjaffsar om på denna tråd så börjar jag fundera om jag kanske ska omvärdera detta forum.

Ok, själv börjar jag fundera på att falskskylta, alla är vi olika :)

Jag förstår inte problematiken, på Aroundioskyltarna står det ju t.o.m. "Skylten ingår i övervakningstjänsten". Ganska säkert står det också i avtalet som jag godkänt att de får ta ner skyltarna samtidigt som de monterar ner larmet. Jag tycker det faller sig naturligt att de ska få ta ner både dekaler och skyltar om jag inte betalar för det längre.

wertok skrev:
Jag tycker det faller sig naturligt att de ska få ta ner både dekaler och skyltar om jag inte betalar för det längre.
Jo det är nog alla överens om, men frågan handlar ju om du har dessa dekaler utan att abonnera på något tjänst, då finns ju inget avtal. Strunt samma hur du har kommit över dekalerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.