Svara Nytt ämne
  1. 2010-11-07 17:15
    Svara | #1

Fullvärdig medlem

Nätverks eller antennkabel till TV, eller både ock?

Ska köpa en ny LED - tv och till den en BlueRay spelare. Till dem kan man koppla nätverkskabel. Måste säga att jag inte köpt TV sedan 1994, så det har hänt en del.

Nu undrar jag - finns det vägguttag med nätverk + koax/antenn, jag hitter inte på de "vanliga" ställena som CO, Elbutik, Kjell osv. Jag har serien Renova i hela huset.

Jag har bakom tvn dragit en väggdosa med två slangar så jag tänkte dra koax/antenn i ena och nätverk i andra.

Även om det funkar trådlöst till både BlueRayen och till tv så vill jag helst ha kabel. Då vet man att det alltid funkar.

MEN, och här kommen mennen. Jag har letat i forum här och om jag inte totalt missuppfattat det så kan man koppla koax till RJ45 kabel, eller själva kontakten?? Stämmer det? Och isåfall - hur gör man? Innebär det att man egentligen inte behöver dra koax antennkabel till varje rum? Och istället använda RJ45? Dvs använda CAT5 (eller CAT6) och OM detta nu funkar, hur sjutton splittar man antennsignalen då? Dvs en antenn - flera nätverskauttag?

Eller är det fortfarande koax som gäller???
    Erber
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2010-11-07 19:24
    Svara | #2

MaWa71s avatar
    Fullvärdig medlem
    erber skrev Visa original
    MEN, och här kommen mennen. Jag har letat i forum här och om jag inte totalt missuppfattat det så kan man koppla koax till RJ45 kabel, eller själva kontakten?? Stämmer det? Och isåfall - hur gör man? Innebär det att man egentligen inte behöver dra koax antennkabel till varje rum? Och istället använda RJ45? Dvs använda CAT5 (eller CAT6) och OM detta nu funkar, hur sjutton splittar man antennsignalen då? Dvs en antenn - flera nätverskauttag?
    Har tyvärr inget bra svar till dig, men av rent egenintresse vill jag se vad som dyker upp i tråden...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2010-11-08 10:47
    Svara | #3

Forumgud
    Här finns lite information:

http://www.byggahus.se/forum/teknik/...r-baluner.html
    http://www.elektronikforumet.com/for...hp?f=2&t=38278
    http://www.elbutik.se/product.html/a...tegory_id=2034

Observera att man inte kan räkna med att det fungerar för signal mellan parabol/multiswitch och satellitmottagare. Där används högre frekvenser, upp till 2.2 GHz.
    Markbunden tv ligger under 1 GHz.

Vill man ha möjlighet att köra satellit-TV ska man absolut dra en (eller två) koaxialkabel till TV-platsen.

/Hasse

4. 2010-11-08 10:51
    Svara | #4

timmelstads avatar
    Forumgud
    Det är fortfarande coax som gäller för antennkabeln. Du kan ha koaxkontakter (BNC) på näverkskablar med det är gammal 90-talsteknik, inget man använder sig av idag

TP-kabel för nätverk (CAT6 rekommenderas om du ändå drar nytt) , med RJ45 kontakt, och koaxkabel, med valfri hane/hona eller F-kontakt (rekommenderat) för antenn.

5. 2010-11-08 12:00
    Svara | #5

egls avatar
    egl
    Fullvärdig medlem
    timmelstad skrev Visa original
    Det är fortfarande coax som gäller för antennkabeln. Du kan ha koaxkontakter (BNC) på näverkskablar med det är gammal 90-talsteknik, inget man använder sig av idag
    Du har säkert rätt. Men jag installerade LexCom Home, och är väldigt nöjd med den lösningen. Bara att patcha i centralen TV, Telefon, Ljud eller TV mm.
    /Erik

6. 2010-11-08 12:25
    Svara | #6

timmelstads avatar
    Forumgud
    Låter som en bekväm lösning Erik! Olika leverantörer kan naturligtvis välja vilken typ av anslutning de vill som passar deras system.

Jag ska kolla upp det där närmare, lät praktiskt. Jag håller på och bygger själv och ska inom inte allför avlägsen framtid sätta mig med elektriker och gå igenom planen för huset.

7. 2010-11-08 13:03
    Svara | #7

Forumgud
    Trobergs tumregel: Om du är tveksam om du behöver ett nätverksuttag eller inte, dra dit två. Minst. När du ändå håller på, dra två till de ställen du är säker på att du inte kommer att behöva dem på också, du kommer att behöva det.

Nja, jag har använt gamla BNC-kablar, som jag kommit över gratis i massor eftersom ingen använder dem längre, som kablar för övervakningskameror. Funkar kanonfint. Skulle dock inte skarva antennkabel med dem.

8. 2010-11-08 13:11
    Svara | #8

timmelstads avatar
    Forumgud
    Troberg skrev Visa original
    Trobergs tumregel: Om du är tveksam om du behöver ett nätverksuttag eller inte, dra dit två. Minst. När du ändå håller på, dra två till de ställen du är säker på att du inte kommer att behöva dem på också, du kommer att behöva det.

Nja, jag har använt gamla BNC-kablar, som jag kommit över gratis i massor eftersom ingen använder dem längre, som kablar för övervakningskameror. Funkar kanonfint. Skulle dock inte skarva antennkabel med dem.
    Precis

9. 2010-11-08 20:38
    Svara | #9

Moderator
    1. LED-TV. Kolla nogrant på just ditt exemplar så att det inte läcker ljus eller har ojämn bild. Jag har gått på några nitar där.
    2. Tror inte ens lexcom klipper satelit utan det blir coax. Jag kör lite på troberg-reglen men jag säger dosor och rör. sen om man gör coax uttag, tp. tele. rörpost, tja lite vad som hels av det kvittar men tomrör, tomrör och mera tomrör.
    3. RG-58 är ju 50 ohm och inte så bra för tv. RG-59 är 75 ohm och utmärkt för tv. ordentligt crimpade BNC kontakter är betydligt bättre för signalen än en tvkontakt i alla fall

10. 2010-11-08 23:00

Fullvärdig medlem
    Som sagt, till protokollet kan åter sägas...jag har inte köpt tv på 16 bast. Men vår kära Panasonic 32" har tyvärr börjat uppvisa ålderskrämpor. Nyheterna blir som att titta på Simsons vad gäller färger. Men...ljudet....ljudet är grymt. Blir fortfarande imponerad av ljudet i denna gamla TV. Springer åttor runt 99% av alla moderna tvapparater när det kommer till ljudet. Men men.....man kan inte få allt.

Nog om det. Det bidde en 46" Samsung LED 3D, men glasögon för hela familjen. Så nu håller barnen truten ett tag. "Vi är de sista i hela kvarteret som har tjock-tv" enlig dem. Vad jag egentligen ville säga när jag yrade på om ljudet var att jag inte köpt tv på 16 år. Då var S-video fortfarande hightec. Det ni nämner här är säkert jättebra, men rena rama raketforskningen för min del.

mats_o skriver

"RG-58 är ju 50 ohm och inte så bra för tv. RG-59 är 75 ohm och utmärkt för tv. ordentligt crimpade BNC kontakter är betydligt bättre för signalen än en tvkontakt i alla fall"

Vad betyder det på svenska??? =) RG-58 eller 59?? Är det kabeln? Crimpade, öhh kan man äta det? BNC? Är det vanliga antennpluggen, dvs den som åker in i tvn? Heter inte dessa IEC? Eller har jag fått det om bakfoten.

erik skriver om lexcom och nu börjar det bli intressant, lite dyrt kanske, men någongång när frugan är bortrest och man är chef för räkningskontot kanske man kan smyga in den utgiften. Men fattar jag det rätt så är det coax från antennen ned i lexcom dosan och därifrån med CAT6 och vanliga RJ45 kontakter ut till tv? Dvs RJ45 i båda ändar, eller är det fortfarande att man måste ha en sådandär "vanlig" antennplugg lik förbaskat in i tvn.

Och Balun...vad är det?

Jag är ytterst tacksam för alla svar, men tyvärr så föder de fler frågor. Men skam det som ger sig. Ska nog reda ut detta också.

Erber

11. 2010-11-08 23:50

Moderator
    Ursäkta
    LIten ordlista:
    RG-58, benämningen på en 50 ohms coax kabel, användes tidigare till nätverk
    RG59, 75 ohms coax kabel, kan användas som tv kabel

Crimpning är på svenska kontaktpressning dvs man klämmer fast kontakterna istället för att skruva, ger betydligt bättre kontakt vid främst högre frekvenser
    BNC är en kontakttyp, används just vanligtvis vid högre frekvenser och där man vill ha en fram en högre signalkvalitet än vad tex en vanlig tvkontakt fixar.

Balun är en anpassare mellan olika kabelsystem. I detta fall mellan rj45 och coax för att få fram ett tvuttag via lexcom.

Slut ordlista
    Jag tror (har ingen lexcom) att det krävs coax hela vägen från parabolen till tv:n. Frekvensen på satelitsignalen borde vara lite för hög för lexcom.

12. 2010-11-09 00:15

Fullvärdig medlem
    mats_o skrev Visa original
    Jag tror (har ingen lexcom) att det krävs coax hela vägen från parabolen till tv:n. Frekvensen på satelitsignalen borde vara lite för hög för lexcom.
    Frekvensen kan nog vara ett av problemen, men den verkliga dödsstöten är att signalen ligger överlagrad på en DC-spänning (likspänning) som används för att ställa om LNB (mikrovågshuvudet) mellan vertikal och horisontell polarisation, och DC passerar ju inte en balun.

13. 2010-11-09 01:45

Fullvärdig medlem
    Mats..tackar för ordlistan. Men hur ser man skillnad. Jag gick och köpte 50 m av COs coax. Det står 75 ohm på den. Det är alltså RG59? Det står KTV 0,8/3,7 på själva kabeln.

och crimping, det är alltså att man har en sådandär specialtång man kan köpa typ på CO för att klämma fast RJ45r???

Min tanke var ju att från den vanliga antennen (har Boxer) gå till någon sorts splitter (ex. Kjells säljer Televés 5437 1 till 4 splitter 8 dB, DC-pass, 5-2400 MHz). Problemet är då att jag vill ha minst 6-7 olika uttag för tv i huset. Men splittern jag hittat har som mest 4 grenar. Ska man seriekoppla eller gör man ett stjärnnät?

Men nu dök den där LexCom upp...och då, som jag förstår det så är det vanliga coax från antenn eller parabol in i LexComen....där blir det CAT6 till dosorna och där använder man en Balun för att konvertera till vanliga antennuttag (hane).

Eller?!??! Förstår jag detta rätt?

Och om en Balun inte har DCpass, hur gör man då?

Jag har föresten ännu inte hittat något vanligt antennuttag som säljs av vanliga svenska återföräljare och som har DCpass. Hade ett jäkla sjå med detta förra året då jag köpte hem Boxerboxen och en aktiv antenn som kräver 5V. Det slutade med att jag fick skippa själva kontakten i väggen och dra kabeln från slangen direkt till TV och att splittern köpt på Kjell hade DCpass.

Detta är något jag inte begriper att det inte ska gå att få tag på det. Det måste ju vara jättevanligt problem. Den lokala Kjell &Co butiken sade sig få flera kunder varje vecka som frågade efter just "ett vanligt antennuttag" att montera i väggdosan som släpper igenom 5V. Men icke sa nicke. Finns ej. Då måste man på något sätt tjuvkoppla sig mellan dosan och antennen med en adapter på 5V. Och det är ju inte det lättaste att komma åt en kabel som går i väggen. Enda stället är ju på vinden i mitt fall där kabeln går ut genom väggen till antennen och först sedan 1 månad sedan har jag el där.

Erber

14. 2010-11-09 07:28

egls avatar
    egl
    Fullvärdig medlem
    LexCom Home kan man läsa om här:
    http://www.smartahus.nu/produkter/pr...0690&BrandID=3

På samma sida kan man hitta denna idébroschyr:
    http://download.schneider-electric.n...le=SNBDB_28973

/Erik

15. 2010-11-09 10:39

Forumgud
    RG-58, benämningen på en 50 ohms coax kabel, användes tidigare till nätverk
    RG59, 75 ohms coax kabel, kan användas som tv kabel
    Även om 75 Ohm är det optimala, så funkar 50 Ohm alldeles utmärkt i praktiken. Jag har kört kablar som är cirka 100m utan problem. Har man dem så är det i alla fall definitivt värt ett försök.

Liknande ämnen