Svara Nytt ämne
  1. 2008-10-27 08:22
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: sep 2008
    Gävleborg
    284 inlägg
    Gillad 2 gånger
    21 bilder

Tv i annat rum - trådlöst

Jag har en satelit box och en TV men jag undrar vilken den bästa lösningen är om jag vill splitta min HDMI signal från boxen så att jag kan titta på TV i ett annat rum också, OBS jag behöver inte kunna se olika program på tv-apparaterna, det är bara en som kommer att vara på i taget. Jag klarar mig med en 15 m HDMI kabel men jag behöver någon typ av "gren kabel" finns det ? hur blir tv-bilden med en sån lång kabel ?. Eller är det kanske smartare att skicka signalen trådlöst istället men jag behöver väl fortfarande någon form av splittring av signalen. Jag bor på landet så jag har inte så många TV-affärer att fråga om detta.
    Det ska tydligen också finnas någon slavbox som man kan koppla till sin satelit box för att dela på ett kort vad är det ? Skulle det hjälpa mig att skicka en signal till ett annat rum ?

Jag har letat i forumet men jag har bara hittat lösningar när man vill se olika tv-program men jag är ensamm så det räcker med samma program i båda TV-apparaterna, dessutom har jag en fjärr som sänder signal genom väggarna så jagkommer att kunna byta kanal i bägge rummen.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-10-27 08:31
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: jun 2008
    32 år
    Värmland
    1 392 inlägg
    Gillad 15 gånger
    20 bilder
    kommer inte in på sidan just nu, men om jag inte minns fel finns väl HDMI-splitter på Biltema för en hundring. plus kabel då...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-10-28 14:32
    Svara | #3

Gävleborg
    284 inlägg
    Gillad 2 gånger
    21 bilder
    Ingen som har trådlös TV hemma ?

4. 2008-10-28 17:23
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: jun 2006
    107 inlägg
    Gillad 1 gånger
    7 bilder
    Det enda sättet i dagsläget att skicka tv-bilden trådlöst är via kompositsignal som ger sämst bildkvalité. Är du inte så noga med bildkvalitén så kan du ju använda en sådan.

Exempel från Claes Ohlsson

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21954802

Men på en sådan kan du bara koppla in scart/komposit och får som sagt ganska usel bild och i värsta fall även en del störningar. Inget som jag skulle rekommendera. Men det beror ju på hur bra bild man vill ha. Bild och ljud får du ju alltid.....

Har läst om nåt företag som skulle göra trådlösa HDMI sändare/mottagare men det är säkert inga billiga grejer om det ens finns på marknaden ännu.

Sen finns det förstås mer eller mindre lagliga prylar som gör att du kan dela på ett abbonnemang om du har flera digitalboxar men bara ett kort.

Men ska du dra kabel är det väl bara som sagts ovan att köpa en HDMI-växel och dra en kabel till andra tv:n.

Ett exempel....

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=53266990
    Senast redigerad av JockeGbg 2008-10-28 17:27

5. 2008-10-28 19:13
    Svara | #5

Gävleborg
    284 inlägg
    Gillad 2 gånger
    21 bilder
    Någon som har provat en sådan HDMI växel ?
    Jag behöver ju sedan 15 m kabel, hur kan kvaliten bli ?.
    Det lutar nog åt att köpa en andra box till sateliten istället.

6. 2008-10-30 21:32
    Svara | #6

dalphas avatar
    Nykomling Medlem: okt 2008
    Stockholm
    8 inlägg

Sant...
    Coax och lite nya uttag bara. Se till att köpa rätt uttag bara, och glöm inte slututtaget.

7. 2008-11-13 18:41
    Svara | #7

Nykomling Medlem: okt 2007
    Länet Länet
    24 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

nja...med pengar kommer man långt..

8. 2008-11-13 19:23
    Svara | #8

Junior medlem Medlem: feb 2008
    stockholm
    53 inlägg

1 bilder

men kanske inte är för SAT?
    Senast redigerad av Mats 2008-11-13 19:36 Anledning: Länk borttagen

9. 2008-11-13 19:37
    Svara | #9

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 461 inlägg
    Gillad 142 gånger
    64 bilder
    Kravet var ju att dela bildisgnalen och inte något annat.

10. 2008-11-13 20:33

Gävleborg
    284 inlägg
    Gillad 2 gånger
    21 bilder
    Den trådlösa överföringen från Gefen om den nu fungerar kan ju vara ett alternativ.
    Nån som har provat ? Man måste ju fortfarande splitta hdmi signalen men till extra tv:n kan det ju räcka med SCART signal.

11. 2008-11-13 20:48

Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: jul 2007
    Blekinge
    12 038 inlägg
    Gillad 1 143 gånger
    59 bilder
    Funkar inte bara HDMI växlar som "flera in en ut", trådskaparen vill väl ha "en in flera ut"...
    Enklast,, bäst, bekvämast och kanske även billigast blir nog dubbla SATmottagare

Liknande ämnen

1. Trådlöst hem
    av anpe i forum Teknik
  2. Trådlöst
    av Ivar i Beddinge i forum Teknik
  3. Trådlöst RS232
    av Snorunge i forum Teknik
  4. Trådlöst
    av Andreas8 i forum Teknik
  5. Trådlöst LAN
    av Michailoff i forum Teknik

Taggar