Svara Nytt ämne
  1. 2007-10-08 08:25
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: apr 2006
    1 292 inlägg
    Gillad 1 gånger
    42 bilder

Anslutning mellan tak och vägg?

Jag ställde denna fråga under byggteknik utan att nån visst så jag testar fråga här i stället.

Jag ska montera en vinkelplåt (ståndskiva heter det visst) mellan tegeltaket på entretaket och husväggen. Plåten vill jag montera innanför väggpanelen och över tegelpannorna. Panelen är stående så jag har först stående och sen liggande läkt och jag tänker att bästa stället för plåten är mellan läkten så man får behålla luftspalten till utegipset och även ha en luftspalt till väggpanelen.

Problemet är att jag vet inte hur man löser nedre kant på plåten. Den slutar ju på insidan av panelen så ev vatten kommer att rinna in på fel sida om panelen. Är det nån som vet hur man löser detta? Kanske sett några bilder på nätet?

Jag skulle bli mycket tacksam för svar på denna fråga
    takväggansl..jpg (367 visningar)  

Senast redigerad av jakim 2007-10-08 09:05 Anledning: Ståndskiva
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-10-16 19:45
    Svara | #2

wertoks avatar
    Senior medlem Medlem: jul 2003
    42 år
    Skåne
    1 199 inlägg
    Gillad 18 gånger
    19 bilder
    Jag är ingen expert men lösningen är väl att panelen slutar en bit upp, kanske 5-10 cm så att det inte stänker upp vatten på änden när det regnar osv.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-10-17 10:26
    Svara | #3

Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Västra Götaland
    3 203 inlägg
    Gillad 30 gånger
    101 bilder
    Jag begriper inte helt din bild, men det kanske är nåt sånt här du är ute efter?
    Resize of IMGP0181.jpg (247 visningar)  

4. 2007-10-17 16:34
    Svara | #4

Junior medlem Medlem: sep 2004
    75 inlägg

Normalt sett så sätter man väl först ett underbeslag som på bilden vid takkupan som ligger under underlagspapen. Sedan läggs pappen på denna plåt. Ståndplåten brukar väl de flesta sedan fästa utanpå panelen under lockbrädan.

5. 2007-10-23 19:11
    Svara | #5

Snailmans avatar
    Västra Götaland
    3 203 inlägg
    Gillad 30 gånger
    101 bilder
    här kommer en 'efter' bild oxå
    Resize of IMGP2418.jpg (464 visningar)  

6. 2011-07-06 21:37
    Svara | #6

Snailmans avatar
    Västra Götaland
    3 203 inlägg
    Gillad 30 gånger
    101 bilder
    har numera samma problem själv, och får väl konstatera att lösningen verkar vara att man bockar upp kanten på ståndplåten ungefär som man gör på underbelcket på ett fönster, antagligen inte helt vinkelrätt utan med lite annan vinkel så att det vatten som strömmar ovanpå såndplåten leds ner på pannorna innan det hamnar inne i väggen

Har oxå funderinagar på hur man gör med pappen under pannorna, men där ska det ju inte rinna så mycket vatten så...

Mina bilder ovan visar ju tyvärr inte samma problem som i frågan...

Liknande ämnen

1. Anslutning mellan trappa och gång
    av Mad_Man i forum Trädgård allmänt
  2. Snälla hjälp, anslutning mellan tak och vägg
    av chrille112 i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Anslutning mellan två acctankar?
    av Hosseal i forum Biobränsle
  4. Anslutning mellan platt tak och stuprör
    av defrost i forum Tak & vind