Byggahus.se
Jag ställde denna fråga under byggteknik utan att nån visst så jag testar fråga här i stället.

Jag ska montera en vinkelplåt (ståndskiva heter det visst) mellan tegeltaket på entretaket och husväggen. Plåten vill jag montera innanför väggpanelen och över tegelpannorna. Panelen är stående så jag har först stående och sen liggande läkt och jag tänker att bästa stället för plåten är mellan läkten så man får behålla luftspalten till utegipset och även ha en luftspalt till väggpanelen.

Problemet är att jag vet inte hur man löser nedre kant på plåten. Den slutar ju på insidan av panelen så ev vatten kommer att rinna in på fel sida om panelen. Är det nån som vet hur man löser detta? Kanske sett några bilder på nätet?

Jag skulle bli mycket tacksam för svar på denna fråga :)

• takväggansl..jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert men lösningen är väl att panelen slutar en bit upp, kanske 5-10 cm så att det inte stänker upp vatten på änden när det regnar osv.

Snailman
Jag begriper inte helt din bild, men det kanske är nåt sånt här du är ute efter?

• Resize of IMGP0181.jpg
    Skapa konto
Normalt sett så sätter man väl först ett underbeslag som på bilden vid takkupan som ligger under underlagspapen. Sedan läggs pappen på denna plåt. Ståndplåten brukar väl de flesta sedan fästa utanpå panelen under lockbrädan.

Snailman
här kommer en 'efter' bild oxå

• Resize of IMGP2418.jpg
    Skapa konto
Snailman
har numera samma problem själv, och får väl konstatera att lösningen verkar vara att man bockar upp kanten på ståndplåten ungefär som man gör på underbelcket på ett fönster, antagligen inte helt vinkelrätt utan med lite annan vinkel så att det vatten som strömmar ovanpå såndplåten leds ner på pannorna innan det hamnar inne i väggen

Har oxå funderinagar på hur man gör med pappen under pannorna, men där ska det ju inte rinna så mycket vatten så...

Mina bilder ovan visar ju tyvärr inte samma problem som i frågan...

Trådlyft:) men ni som hade problem, hur löste ni det? Bilder?:)

Nytt försök till trådlyft. Undrar samma

J
T torporoman skrev:
T torporoman skrev:
löst det hela än :)?

Snailman
J jonfre89 skrev:
löst det hela än :)?
Hittat en bild (inte mitt hus)

Detaljbild av ett trähus med ett öppet snickeri överdraget med stående träpanel och ett stuprör.
Skapa konto

Röd takpannor och vitmålad träfasad på ett hus som illustrerar detaljer i byggprojektet.
Skapa konto

Här ett från huset jag byggde då:

Takpannor på ett hus med vit vindskiva och grå stuprör.
Skapa konto

Redigerat:
J
Tack! På den sista bilden ser det ut som pappen är utviken. Ska göra liknande och vill bygga ut så det som kan komma till pappen rinner ut utanför panel och inte i luftspalten

Snailman
J jonfre89 skrev:
Tack! På den sista bilden ser det ut som pappen är utviken. Ska göra liknande och vill bygga ut så det som kan komma till pappen rinner ut utanför panel och inte i luftspalten

Hittade en tidigare bild:

Tak med tegelpannor och synlig papp som är uppvikt på den vertikala husväggen, närbild på byggnadsställning.
Skapa konto

Pappen på taket med pannorna på plats, är uppvikt nån halvmeter upp på den vertikala väggen, sen ligger det ett antal plåtar bockade i 90 brader som går ut ett par dm på pappen under pannorna och ett par dm upp på väggen.

På huset jag gjorde efter detta så struntade jag i den här extra plåten under pannorna.

Redigerat:
  • Gilla
Gladamatör2
  • Laddar…
Lånar tråden. Har samma fundering fast för papptak.

Hur gör man lämpligast uppviket av pappen mot vägg(där ståndplåten slutar med utvik)?

Det vatten som rinner under ståndplåten vill man ju inte få rinna vidare mot panelen.

Gör man ett utvik på samma sätt som på ståndplåten?

J
J JohanN03 skrev:
Lånar tråden. Har samma fundering fast för papptak.

Hur gör man lämpligast uppviket av pappen mot vägg(där ståndplåten slutar med utvik)?

Det vatten som rinner under ståndplåten vill man ju inte få rinna vidare mot panelen.

Gör man ett utvik på samma sätt som på ståndplåten?
nu vet jag inte exakt med papptak. Men jag spände ju vindduk på takstolarna och vek upp den mot väggens vindduk och tejpade. I och med att jag har västkustskiva utanpå detta så ( som jag demonterat för att komma in mot reglar, detta är ett nybygge ) så byggde jag ut en låda längs takfallet med 45x45 och en 12 plywood utanpå detta . Sen satte jag trekantslist och vek upp pappen mot lådan. Ståndskiva och spikläkt fästs i lådan som bygger ca 350mm högt. Så lådan bygger ut så det som blåser in på pappen kan rinna ut utanför panelen. Pappen har ett utvik som en gavel liknande som man gör på plåt.

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Ännu en fundering. Bör man inte även vika ut ståndplåten så att man får en vertikal ”flärp” som skyddar panelen? Annars kommer ju snö och snösmältning göra att vatten letar sig in mellan panel, plåt och läkt. Kanske större bekymmer vid låg taklutning och kort takfot på taket ovanför.

Har dock inte sett någon bild på dylikt förfarande. Markerade på en bild om det är enklare att förstå vad jag menar.

• Takdetalj med ståndplåt, tecknad markering för föreslagen vertikal flärp till skydd mot väder.
    Skapa konto
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.