Skriv svar Nytt ämne
  1. 2004-10-24 21:28
    Svara | #1

swehjos avatar
    Senior medlem Medlem: sep 2003
    Stockholm
    911 inlägg
    Gillad 1 gånger

Tätning/dropplist runt skorsten?

Hallå där,
    Runt skorstenen så finns det ju en plåtram så att säga. Som i vårt fall inte sluter riktigt tätt. Det innebär att den senaste tidens ymniga regn inte bara är utomhus. Det är inte mycket men tillräckligt för att det ska bli fuktigt under pannorna och hög fukthalt i vinden. *Roade mig idag med att borra i Mögelstopp utmed takfoten (nocken kommer senare i veckan) och upptäckte då att takpappen nedanför skorstenen - och bara där - är lätt fuktig.

Nu har vi lite planer för taket och huset så vi vill inte göra något stort av det hela nu utan hålla ner arbetsinsats och kostnad. Att dra silikon runt det hela känns "beiget" och det är till och från en rätt stor glipa, bla går antenn- och parabolkablar ner på vinden mellan skorstenen och ramen.

Finns det någon variant av täck-/dropplist som går ut någon centimeter och som viker ner över plåtramen som man kan skruva fast i skortenen av tegel? Var hittar man i så fall en sådan?

2. 2004-10-25 20:19
    Svara | #2

swehjos avatar
    Stockholm
    911 inlägg
    Gillad 1 gånger

Re: Tätning/dropplist runt skorsten?

Tja om inget annat förslag dyker upp så blir det den "beiga" lösningen . Sika har något som de kallar BlackSeal som ska fungera bra för skorstenar o dyl på taket och som även tillåter viss fuktighet i underlaget vid applicering. Och det kan ju vara bra så här års!

http://www.sika.se/download/files/47...ackSeal+PB.pdf

3. 2004-10-27 17:20
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: dec 2003
    1 018 inlägg

1 bilder

Små fönsterbleck kanske?
    Elinstallatör ABL

4. 2004-10-27 19:42
    Svara | #4

swehjos avatar
    Stockholm
    911 inlägg
    Gillad 1 gånger

I.o.f en tanke! Dock ligger det nu Sika BlackSeal-runt hela skorstenen.

Upptäckte att det var en märklig/klantig konstruktion på ramen runt skorstenen. På ovansidan, mellan taknock och skorsten borde det ju vara någon variant av vattendelare som för vatten ner på sidorna kring skorsten. Icke här, tvärtom en liten fördjupning precis bakom skorstenen och sedan en plåtfals tvärs hela ramen (parallellt med baksidan av skorstenen) -> allt vatten samlades in och låg som en sjö i mitten bakom skorstenen. Och under denna sjö ytterligarare en fals som verkar släppa igenom vattnet och leda det in på vinden. Gjorde rent och tätade. Sjön kommer ju att vara kvar men förhoppningsvis ska det inte läcka.

5. 2004-11-01 04:36
    Svara | #5

Junior medlem Medlem: maj 2004
    70 inlägg

Kolla Benders.se.

Saluför skorstens tätning 280mmX5 meter. Läggs runt skorsten ner över taket i vinkel. Blir mycket bra...och tätt. Bytte tak och köpte sådan.

6. 2004-11-08 07:56
    Svara | #6

swehjos avatar
    Stockholm
    911 inlägg
    Gillad 1 gånger

Skulle vilja lyfta den här tråden igen.

Den "sjö" som jag nämner ovan leder på något sätt in viss fukt, troligtvis via en plåtfals som jag har svårt att silikona tät.

Problemet torde dock vara löst om jag kunde fylla ut min sjö med någon massa och därigenom "bygga" mig en förhöjning bakom skorstenen som sluttar ner mot resp sida av den. Det borde ju ha gjorts när man satte plåtkragen kring skorstenen men, men, men...

Tror ni att utfyllnaden är en vettig idee och vad fyller man ut med. Silikon känns ju onödigt dyrt, kladdigt och svårarbetat (plus att det torde bli 2-3cm som tjockast)...

Är nog inte inne på spåret att byta ut hela kragen, inte just nu i alla fall!

7. 2004-11-08 08:03
    Svara | #7

Fasting65s avatar
    Forumgud Medlem: jan 2003
    Stockholm, Hägersten
    3 198 inlägg
    Gillad 13 gånger
    23 bilder

Glasfiberspackel? Plastic Padding lär väl ha något spännande i sin produktkatalog.

8. 2004-11-08 08:38
    Svara | #8

swehjos avatar
    Stockholm
    911 inlägg
    Gillad 1 gånger

Plastic Padding, f-n det har man väl bara på en bil innan man ska sälja den?! 8)

9. 2004-11-08 08:46
    Svara | #9

Fasting65s avatar
    Forumgud Medlem: jan 2003
    Stockholm, Hägersten
    3 198 inlägg
    Gillad 13 gånger
    23 bilder

Jamen du snackar ju om en temporärlösning, Ful-lösningar kräver fulpatchar.

10. 2004-11-08 09:21

swehjos avatar
    Stockholm
    911 inlägg
    Gillad 1 gånger

Plastic Padding Ultima, för galvaniserade ytor!

Ett mindre problem är möjligtvis att det inte härdar vid nuvuarande utetemperaturer. Fram med värmepickan således!

11. 2004-11-28 19:59

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2004
    192 inlägg

hmm det här luktar mer o mer amatörmässigt ;D

12. 2004-11-29 14:19

swehjos avatar
    Stockholm
    911 inlägg
    Gillad 1 gånger

No shit Sherlock!

;D

Men det funkade rätt bra faktiskt. Har fått bort den stora sjön och ingen ledning av vatten via falsarna in i vinden. Det finns en mindre pöl kvar men det ger jag f-n i. Pölen ligger ovanpå ett fett lager med bitumenasfalt som jag täckte spacklet med och det kan den ju få fortsätta med...

Liknande ämnen

1. tätning runt fönste?
    av bossehusdoktorn i forum Fönster & dörrar
  2. Tätning mellen skorsten och plåt
    av vandame i forum Tak & vind
  3. Tätning runt tillluftsventil
    av midvinter i forum Ventilation
  4. Tätning kring skorsten med takboard.
    av Bertil i forum Tak & vind
  5. Tätning av skorsten?
    av MathiasS i forum Värme allmänt