Svara Nytt ämne
  1. 2005-08-10 18:39
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jul 2005
    19 inlägg

Plåtarbete själv?

Är det någom som har erfarenhet av att göra plåtarbetet med ränndalar själv? Hur skarvar man dessa då dom möts vid nocken? Kan man finna någon användbar info på nätet? Tacksam för tips.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-08-10 22:02
    Svara | #2

MathiasSs avatar
    Gudfader Medlem: jan 2003
    Stockholm
    17 719 inlägg
    Gillad 1 413 gånger
    193 bilder

Re: Plåtarbete själv?

Ränndalarna är bara knepiga i botten - där kan du behöva vika upp en kant för att styra vattnet till rätt ställe. Knepigt om man inte har rätt sorts tänger.

I den övre änden har jag bara lagt den upp mot nockplankan på vilken det ligger vanliga nockpannor - inga konstigheter där alltså.

Jag hade en plåtis som gjorde jobbet i botten.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-08-25 11:48
    Svara | #3

tynniss avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2005
    43 år
    706 inlägg
    Gillad 1 gånger

Om du skall ha något över vid nocken ( Nockplåt el dyl)
    så räcker det om du viker upp en kant med hela hörn.
    [FONT=Comic Sans MS]Tynnis!!:p [/FONT]

4. 2005-08-25 12:47
    Svara | #4

tynniss avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2005
    43 år
    706 inlägg
    Gillad 1 gånger

samma där.
    [FONT=Comic Sans MS]Tynnis!!:p [/FONT]

5. 2005-08-25 13:05
    Svara | #5

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 719 inlägg
    Gillad 1 413 gånger
    193 bilder

kotte skrev
    Sa du falsade inte ihop dem pa ovansidan av nockplankan?
    Jag har forsankta ranndalar och vet inte riktigt hur jag ska gora.
    (ursakta stavningen, engelskt tangentbord)
    Nej ingen falsning.

6. 2005-08-25 20:41
    Svara | #6

Jag använde så kallad skorstenstätning över nockplankan. Det är tjock folie med häftmassa på baksidan. Kolla på www.benders.se t ex.
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

7. 2005-08-25 20:57
    Svara | #7

MathiasSs avatar
    Stockholm
    17 719 inlägg
    Gillad 1 413 gånger
    193 bilder

Över nockplankan skall man ju egentligen använda en speciell nocktätning (den är lite annorlunda än den där skorstenstätningen tror jag, Bob?). Jag skippade dock den för den visade sig kosta cirka lika mycket som jag betalat för resten av taket..... Istället var jag extra noga med pappen över nockplankan. Pappen från taket klistrade jag på nockplankan, därefter en extra våd mitt över nockplankan. Behövs ventilation sätter jag dit m-stoppers.

Jag gissar att de flesta shiiiter i nocktätningen pga priset.

8. 2005-08-25 22:17
    Svara | #8

Jesca_js avatar
    Forumgud Medlem: maj 2003
    Västerbotten
    2 998 inlägg
    Gillad 8 gånger
    5 bilder

För mig så går inte nockplankan över ränndalen utan slutar just innan så jag förstår inte vad man skall göra för att få det tätt om man inte falsar ihop plåtarna? ???

(Jag har en undre ränndalsplåt också som ligger under både tegelläkt och takboard och där är den ena dragen över nocken och knackad omlott över den andra sidans plåt).

9. 2005-08-29 22:17
    Svara | #9

Jo, du har rätt i att nocktätning är något annat, Mathias. Den rullen är ventilerad, det är inte skorstenstätningen. Jag har byggt huset i vinkel, där vinkelbyggnadens tak ansluter någon decimeter under nocken på huvudhuskroppens. Nockplankan går ända fram (förbi ränndalsplåtarna) och plåtarna slutar mot plankan. För att täta här har jag använt den nämnda skorstenstätningen. Jag inbillar mig att det skulle kunna komma in en del vatten om jag inte hade gjort så här. Falsning var inget alternativ eftersom jag inte har kunskapen/verktygen.
    Bara för att du inte är paranoid längre ska du inte tro att de har slutat jaga dig.

Liknande ämnen

1. Läckande tak/plåtarbete
    av Blurb i forum Referenser hantverkare & entreprenörer
  2. Plåtarbete frontespis
    av Torskenn i forum Tak & vind
  3. Plåtarbete vid omputsning
    av Haettman i forum Fasad
  4. Vänta med plåtarbete
    av ekblom i forum Tak & vind
  5. Plåtarbete
    av Malia i forum Byggmaterial & byggteknik