Svara Nytt ämne
  1. 2006-07-16 12:05
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2006
    25 inlägg

Vilken takbeläggning till platt garagetak?

Hej, på er!
    Har ett stort problem... Har tidigare haft gjutet platt tak på garaget med avrinning i mitten. Efter 30 år har det börjat läcka in, så jag har bilat bort den gjutna skorpan, fraktat bort all sand som låg under och lagt på plåttak.

Jag vill fortfarande använda taket som terass och planerade därför att lägga på trallor.
    Men problemet är att jag pga detta inte kunnat ha nån kraftig lutning på taket (då blir taket så högt i förhållande till övriga altanen så att man i princip behöver en stege för att ta sig upp... :). Den största lutningen jag kunde få till var ca 1 grader, vilket är obehagligt lågt jag vet. :-/ Och mycket riktigt... det läcker in i garaget nu så fort det regnar... :'(

Hur kan jag lösa detta? Tänkte byta ut plåttaket (som dessutom är skarvat på mitten med överlapp, vilket kanske kan vara en orsak till läckaget?). Ska jag lägga på papptak eller krävs det minst 3 graders lutning för det? Har hört talas om nåt nytt platt plåttak avsett för just platta tak, men inte hittat nån info om detta - nån som vet nåt eller har nån länk?
    Eftersom jag måste lägga träribbor ovanpå taket för att kunna fästa trallorna i, så måste jag ha ett tak som har så lite profil som möjligt eller åtminstone riktigt breda "dalar" som ribborna kan löpa i...

Är det nån som har nåt förslag på hur jag kan göra, lr är detta dömt att misslyckas pga den svaga lutningen?
    Tilläggas bör kanske att jag haft detta i ett år nu, och det har inte varit nåt problem på vintern, då snön bildat ett täcke över taket och förhindrat att det läckt in vid nederbörd. Men vid snösmältningen blev det förstås otäckt igen...

Att riva allt är väl egentligen inget alternativ, så jag skulle föredra att ni kom med nåt konstruktivt förslag på hur jag kan göra, och inte bara sågar hela projektet... Mao, har ni inget vettigt att säga, så behöver ni inte säga nåt alls!

Mvh Henke

2. 2006-07-16 16:53
    Svara | #2

Re: Vilken takbeläggning till platt garagetak?

Bandtäckt=3 graders lutning om du inte väljer rostfri som svetsas (svindyrt)

papp hade jag satsat på, iom att det är termetiskt tätt (man kan bygga bassäng med det). Dock gäller tre grader på gds. produkterna, så offert via entreprenör är nog vad som gäller.
    prismässigt så bör det ligga på halva priset (eller mindre) mot bandtäckt

Se till så du får pappremsor att lägga under bärreglarna för trallen.
    På jobbet är det jag som bestämmer hemma......

3. 2006-07-16 23:05
    Svara | #3

25 inlägg

Tack för mycket intressanta svar!!! Verkar som att det inte är helt kört för mig och mitt garage iaf!
    Finns det kanske nån som har nån mer idé?

Annars får jag helt enkelt köra på papp och ta in nån offert via entreprenör. Gäller bara att hitta nån som vill ta på sig att göra det och helst har tid att göra klart arbetet innan vintern iaf... :

Det rör sig om en yta på runt 44 kvm. Vad anser ni att det borde kosta (så att man har ett riktpris när man tar in offerter...)?

Mvh Henke

4. 2006-07-16 23:20
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: apr 2004
    stockholm
    483 inlägg
    Gillad 3 gånger

25000 + en massa obehaglig skatt, är nog en realistisk gissning.. sömsvetsat rostfritt kostar som sagt skjortan

5. 2006-07-17 12:15
    Svara | #5

8-10 tusen för svensktillverkad papp med duktiga auktoriserade läggare. inkl. en massa obehaglig skatt

6. 2006-07-18 09:14
    Svara | #6

25 inlägg

Tack, då vet jag! Ja, 8-10000 lät ju betydligt mer humant, så det får nog bli papp iaf...

Mvh Henke

7. 2006-07-20 15:58
    Svara | #7

Nykomling Medlem: jun 2006
    10 inlägg

Det finns papp för 1 grads lutning om man letar lite (tror tom att byggmax har en variant??). Anledningen till läckage är förmodligen att det rinner baklänges på undersidan av plåten. Det kan det göra trots flera graders lutning pga ytspänningen. På vintern kommer dessutom snön att pressa vattnet mellan skarvarna både längs med plåten och i den tvärskarv som du har. Det kommer aldrig att bi tätt.
    Det vore också bäst om du undviker trall direkt mot papptaket, annars går det hål om några år.

8. 2006-07-26 00:38
    Svara | #8

25 inlägg

Hmmm, jag hittar inte den pappen på byggmax hemsida... Har du nån länk till en sådan gds-papp?

Låter lite oroväckande det där du säger om att ha trall direkt på papptaket! Jag sätter ju underlagspapp under ytpappen och ett extra papplager just under trallreglarna, men detta är alltså inte nog? Du menar alltså att den höga punktbelastningen från reglarna gnager hål på pappen eller???

Hur ska jag isf göra? Jag vill ju absolut ha taket som terass - annars hade jag ju lika gärna kunnat lägga ett lutande tak ist...
    Ujujuj, vojjne, vojjne... :-/

Mvh Henke

9. 2006-07-29 10:06
    Svara | #9

Nykomling Medlem: jul 2006
    1 inlägg

Hej

Skall också bygga en terass på ett nästa platt tak, och undrar hur jag skall konstruera taket under terrassen för att undvika problem i framtiden.

//Henrik

10. 2006-07-29 21:05

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2004
    403 inlägg
    Gillad 1 gånger
    7 bilder

Har något minne om 1100 kr/kvm för svetsat rostfritt.

Volvo la ett tak för många år sedan, det var i princip platt. De använde en armerad papp som var 5 mm tjock och som svetsades i skarvarna. Sen la det någon typ av singel på detta för att skydda mot solen.

11. 2006-08-01 21:51

25 inlägg

Jag har pratat med en takläggare nu och han menade på att takpappen är så pass bra idag så att man inte alls får nåt problem med att lägga trallor ovanpå.
    Kändes skönt att höra!

Mvh Henke

12. 2006-08-05 13:30

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 650 inlägg
    Gillad 334 gånger
    45 bilder

Eftersom taket utsätts för nötning kanske det ändå är idé att satsa på en 5mm-papp istället för, som väl är normalt, 4 mm.

13. 2006-08-10 00:17

25 inlägg

Eftersom jag lägger på en extra pappremsa under varje regel så kändes det som att det skulle räcka, men lite tjockare papp kanske ändå vore en bra idé. Jag får höra med takläggaren vad skillnaden kan bli i pris!

Mvh Henke

14. 2006-08-12 12:08

millimeter hit och millimeter dit...........

dom svensktillverkade prylarna mataki,Trebolit, Icopal mfl. använder sig av vikt/kvm och deras bästa produkter ligger på ca 5800 gram/kvm.

tjockleken säger egentligen inte så mycket om nötningståligheten utan det är kvaliteten på pappen som helhet som räknas, stirra dig således inte blind på tjockleken på materialet, utan investera i en lite dyrare matta av känt märke.

15. 2006-08-13 20:37

25 inlägg

Hmm, kanske blir fel forumavdelning nu, men hur gör jag med trallorna ovanpå papptaket? Jag ska ju sätta reglar i taklutningsriktningen med trallor ovanpå, men hur ska reglarna fästas? Kan ju inte gärna skruva fast dem i papptaket för då blir det väl problem med läckage... :-/

Funderade på att göra ett slags "rutnät", där de yttersta reglarna fästes i sidorna (dvs i uppviket på taket) och de inre reglarna ligger på taket och endast hålls på plats fastskruvade i infällda tvärsgående reglar. Hoppas ni förstår vad jag menar...
    Vet dock inte om det är så bra att skruva i pappen i uppviket heller - finns ju risk för läckage där oxå... :'(

Nån som har nån fiffig lösning på detta?

Kanske man kunde sätta en tvärsgående planka ytterst på taket (en bit ovanför stuprännan) och lägga ett ihopskruvat "rutnät" på plats på taket utan att skruva fast det alls? (Plankan förhindrar att rutnätet med åren "vandrar" nerför taket pga lutningen.) Men det blir knepigt att få reglarna att ligga an perfekt mot taket (man måste ju kapa till reglarna i tjockled för att kompensera för lutningen), vilket skulle kunna innebära att trallorna sviktar när man går på dem... Kan ju alltid passa in lite kilar här och där, men risken är ju att reglarna slår sig med åren när de inte är ordentligt fastskruvade i underlaget...

Det finns säkert nåt enkelt förslag på hur allt detta kan lösas. Kanske det t.o.m. finns nån som satt trallor på ett svagt lutande papptak som kan förklara hur man ska göra?

En sak till; hur fäster jag stolparna till räcket? Kan det räcka att fästa dem i rutnätet eller måste jag sätta fast dem i reglarna som panelen under papptaket vilar på? I såna fall måste jag ju sätta dit stolparna innan pappen läggs!

Hoppas att jag inte rörde till allt för mycket nu bara. Isf får ni fråga på så får jag försöka förklara bättre!

Mvh Henke

Liknande ämnen

1. Platt garagetak i betong som läcker, vilken produkt
    av Jonas66 i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  2. Platt garagetak
    av AlfC i forum Tak & vind
  3. Platt garagetak
    av m94maka i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Gå på platt garagetak
    av jonasrhudin i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. platt garagetak
    av CarMan i forum Tak & vind