Det här är mitt första inlägg här i forumet, så var snälla
Saken är den att vi precis köpt hus och i besiktningsprotokollet fanns en anmärkning gällande ett gammalt ventilationsrör som inte används längre. Problemet enligt besiktningsmannen är att det här röret kan släppa upp varmluft på vinden, vilket kan bidra till mögel/röta på sikt.
Rekommendationen var att ta bort röret, då det inte används för ventilation idag, och plombera hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga är:
Hur gör man detta på bästa sätt?
Jag misstänker att det inte bara är till att dunka på en masonitskiva på varje sida av hålet, utan att man vill få det tätt just för att varmluften nerifrån inte ska smita upp. Ska man använda något tätningsmaterial, isolera eller liknande?
Jag satte en brädbit under röret så hålet täcktes. Sedan borrade jag ett hål i brädan, tryckte in slangen från en flaska fogskum och fyllde röret med skum. När det stelnat tog jag bort brädan och satte gips i taket. Bra isolering, enkelt, billigt (59 kr för flaskan med skum) och troligen tillräckligt tätt.
Om du inte har tänkt använda röret någon gång i framtiden, är det bäst om du tar bort det. Stoppar isolering i utrymmet och på med någon form av takskiva på undersidan och en bit golvspånskiva på vinden.
Tack för svar Thomas. Har hittat en annan frånluftskanal som verkar ha tagits bort. Ska kolla hur de har gjort där. Troligtvis är det så som du säger, dock är ventillocket kvar på "innersidan" av innertaket. Återkommer med vilken lösning det blir i slutändan.