Skriv svar Nytt ämne
  1. 2013-08-18 15:35
    Svara | #1

Nykomling Medlem: aug 2013
    Skåne
    15 inlägg
    Gillad 2 gånger

Utvändig takisolering

Hej alla glada husägare!
    Vi har ett hus byggt 1933 som är försett med ett traditionellt tegeltak med enkupiga pannor.
    På insidan så har vi en oisolerad vind. Pappen under pannorna ser rätt så gisten ut, och av den anledningen så planerar vi för att lägga om taket under första halvan 2014.

Vi har tänkt oss att göra vinden till ett utrymme med rumsklimat, och överväger olika lösningar
    på isolering. Man kan ju tänka sig en invändig isolering med luftspalt, ångspärr och isoleringsmaterial.
    Nackdelen med det är att det stjäl en del utrymme på vinden, där takhöjd är en bristvara.

Vi har sett att det finns system för utvändig isolering av taket, och det är till synes en bra lösning eftersom man inte behöver göra något invändigt på vinden för isoleringens skull. Vi har sett bland annat Monier's Clima Comfort och även något som heter Maco Dach på marknaden, och båda verkar vara vettiga lösningar.

Har någon av er där ute erfarenheter av dessa takisoleringssystem, positiva som negativa?
    Kan någon tipsa om ytterligare lösningar? Vi är idel öra!

Tack på förhand!

2. 2013-08-19 19:34
    Svara | #2

Nykomling Medlem: aug 2013
    Skåne
    24 inlägg
    Gillad 2 gånger
    10 bilder
    Jag har även ett 30-tals hus och har också tittat på utvändig takisolering. Jag har inte tagit något beslut än, men troligen ska vi isolera med Bauder PIR. Tyvärr är det ganska dyrt, men jag tycker att det är ett bättre system. Helst ville jag ha Pavatex's isolering, men är rädd att det blir för tungt.

Titta på Bauder PIR och Pavatex som alternativ till dom cellplastbaserade lösningarne Maco Dach, Monier Clima Comfort och Thermisol.

3. 2013-09-25 14:39
    Svara | #3

Nykomling Medlem: sep 2013
    Östergötland
    2 inlägg

Även jag har ett 30-talshus och står inför en takrenovering inom en snar framtid. Huruvida vi ska tilläggsisolera taket eller inte har vi inte bestämt (huset har en boarea på ca 250 kvm, så vi behöver inte riktigt en varm vind, men funderar på det ändå för att öka värdet och inreda något roligt på vinden). Kan du beskriva lite mer varför du tycker att Bauder PIR är ett bättre system? Jag har inte hunnit sätta mig in i de olika systemens för- och nackdelar än.

Priset är jag också intresserad av. Vet du några cirkapriser per kvm för de olika systemen? Vi har ca 240 kvm takarea, så jag vill gärna ha ett alternativ som man kan lägga utan att bli ruinerad.

Liknande ämnen

1. Utvändig takisolering med Cellplast
    av Storpontus i forum Isolering
  2. Utvändig takisolering
    av Hartler i forum Tak & vind
  3. Bör cellplast limmas vid utvändig takisolering?
    av ashleyjonathan i forum Tak & vind
  4. Takisolering
    av jocke4u i forum Isolering

Taggar