5 661 läst · 8 svar
6k läst
8 svar
Hej Hur mycket råspont "bör" man hinna spika?
Hej Vi har kommit till stadiet med vårat husbygge att det var dax att spika på råsponten.
Vad jag undrar ifall ni tycker att det är rimligt att 2st snickare spikade upp 10-12 m2 råspont under en hel arbetsdag?
Taket har en lutning på 45grader så dom spikade fast en regel när dom inte nådde längre.
Materialet ligger 15m ifrån dom nere på marken.
Det var uppehåll under hela dagen.
Ställning finns.
Dom har alltså spikat upp råsponten ca.2-2,5m upp och 5m brett.
Jag känner själv att det är lite gjort på 2x8timmar, vad tycker ni? skulle vara uppskattat med lite feedback då jag själv har dåligt med erfarenhet..
Mvh/ Juha
Vad jag undrar ifall ni tycker att det är rimligt att 2st snickare spikade upp 10-12 m2 råspont under en hel arbetsdag?
Taket har en lutning på 45grader så dom spikade fast en regel när dom inte nådde längre.
Materialet ligger 15m ifrån dom nere på marken.
Det var uppehåll under hela dagen.
Ställning finns.
Dom har alltså spikat upp råsponten ca.2-2,5m upp och 5m brett.
Jag känner själv att det är lite gjort på 2x8timmar, vad tycker ni? skulle vara uppskattat med lite feedback då jag själv har dåligt med erfarenhet..
Mvh/ Juha
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Fem meter långt = 5 takstolar?
2,5 meter brett = 2500 / 85 = 30 bräder
5 * 30 = 150 spik
Dela 150 på 16 timmar.
Det verkar ju inte så jättesnabbt jobbat!
2,5 meter brett = 2500 / 85 = 30 bräder
5 * 30 = 150 spik
Dela 150 på 16 timmar.
Det verkar ju inte så jättesnabbt jobbat!
50m2 råspånt (6,7x3,8 på en sida) rakt sadeltak 45 grader. Mitt i skog utan el (allt handsågat) byggde ställning också och lade papp och läkt. 2man (varav en 60+) två dagar. Men det var inte åttatimmars, kanske snarare tolvtimmarsdagar. Säg 40-50 mantimmar. Det är ca en timme per m2.
Låter inte som de legat på särskilt hårt. Förstår jag dig rätt om de på den arbetsdagen bara har spikat på själva råspånten och inget annat?
VH/Findus
Låter inte som de legat på särskilt hårt. Förstår jag dig rätt om de på den arbetsdagen bara har spikat på själva råspånten och inget annat?
VH/Findus
Vi har nyss fått talet omlagt. Råsponten gick nog snabbast av allt: när ställningen var uppe och teglet nedplockat hann två man plus min assisterande sambo på en dag riva det gamla taket och lägga ny spont + underlagsduk på ungefär ett halvt takfall (ca 20 kvm), samt bygga stommen till en takkupa.
Här var det 160 kvm takyta.
Två man två dagar.
Helt rak och enkel läggning, 30° taklutn, ej råspontsluckor, ej 8-timmarsdagar, nog närmare 14 timmar/dag ... :x
Ställning fanns, spikpistol, råsponten låg på marken, vi handsågade uppe på taket, gick nog snabbast så.
Och två amatörer, dessutom.
Absolut inget annat, dvs fortfarande ej raksågade kanter, ej någon nockbräda, ej någon papp osv, dvs bara att flåsa dit råsponten.
Att det gick fort var verkligen inte min förtjänst, utan min medhjälpares, som låg på som tusan. d^_^b
Summa, ca 2,5 -3 kvm/ mantimme.
Två man två dagar.
Helt rak och enkel läggning, 30° taklutn, ej råspontsluckor, ej 8-timmarsdagar, nog närmare 14 timmar/dag ... :x
Ställning fanns, spikpistol, råsponten låg på marken, vi handsågade uppe på taket, gick nog snabbast så.
Och två amatörer, dessutom.
Absolut inget annat, dvs fortfarande ej raksågade kanter, ej någon nockbräda, ej någon papp osv, dvs bara att flåsa dit råsponten.
Att det gick fort var verkligen inte min förtjänst, utan min medhjälpares, som låg på som tusan. d^_^b
Summa, ca 2,5 -3 kvm/ mantimme.
Redigerat:
Tack åter igen för svaren !
Tog upp detta med snickarna på morgonkvisten (läs måndag). Deras ursäkt var att taket var så pass brant 45grader och dessutom så skrev dom bara 7h var under fredagen ifråga. Nu under måndagen har det gått snabbare så dom behövde väl bara en eldgaffel i röven..
Bra killar annars..
Tog upp detta med snickarna på morgonkvisten (läs måndag). Deras ursäkt var att taket var så pass brant 45grader och dessutom så skrev dom bara 7h var under fredagen ifråga. Nu under måndagen har det gått snabbare så dom behövde väl bara en eldgaffel i röven..
Bra killar annars..
Liknande trådar
-
Hej alla, har en borrad brunn som vid kraftigt regn tar in ytvatten och missfärgar vattnet. Är det s
Vatten & Avlopp -
Hej! Need help to identify a part of a desk (hörnskrivbord), do you know the brand?
Inredning -
Hej Jag vill tabort vattenkran
Vatten & Avlopp -
Såga bort litet råspont
Byggmaterial & Byggteknik -
Hej! Jag sålde en vara i forumet o vill nu ta bort det inlägget. Hur gör jag?
Information & Feedback