9 000 läst · 13 svar
9k läst
13 svar
Platt garagetak
Måste renovera mitt platta garagetak från 1981 (Gullringshus-bygge).
Garaget är sammanbyggt med grannens garage och jag måste hålla mig till ett platt tak.
Det ligger nu en 10 mm golvspånplatta på reglar cc 600 mm. Däröver en spänd gummimatta och sedan 3 cm singel.
Bör jag byta till exempelvis 22 mm råspont?
Skall jag ha något mellan isoleringen (i regelfacken) och råsponten?
Garaget är sammanbyggt med grannens garage och jag måste hålla mig till ett platt tak.
Det ligger nu en 10 mm golvspånplatta på reglar cc 600 mm. Däröver en spänd gummimatta och sedan 3 cm singel.
Bör jag byta till exempelvis 22 mm råspont?
Skall jag ha något mellan isoleringen (i regelfacken) och råsponten?
Spontant hade jag lagt 22 mm spontat. Då håller det troligen livet ut. Sedan finns det väl en regel (rekommendation) att platta tak ska läggas av riktigt takläggare. Kan det vara under 4 graders lutning eller så?
Ska du isolera uppfrån? Det har jag aldrig hört någon försöka sig på.
Du "måste"/bör tex ha en luftspalt mellan isolering och yttertak. Den kan kanske vara lite trixig att få upp om du gör det uppifrån.
Ska du isolera uppfrån? Det har jag aldrig hört någon försöka sig på.
Du "måste"/bör tex ha en luftspalt mellan isolering och yttertak. Den kan kanske vara lite trixig att få upp om du gör det uppifrån.
Tack Styrman för ditt svar.
Taket är helt platt - som en liten bassäng.
Hade tänkt använda Trelleborgs Elastoseal, Gör-det-själv tak och lägga detta på råsponten.
Dagens spånskivor tar jag bort och då blir isoleringen mellan reglarna frilagda - de ligger ju mellan ytter- och innertak.Om isoleringen är fuktskadad kan jag väl byta denna uppifrån. Luftspalten hade jag tänkt åstadkomma genom att se till att isoleringen inte är så tjock att den hamnar uppe vid reglarnas överkant (där jag spikar fast råsponten) - eller tänker jag fel?
Taket är helt platt - som en liten bassäng.
Hade tänkt använda Trelleborgs Elastoseal, Gör-det-själv tak och lägga detta på råsponten.
Dagens spånskivor tar jag bort och då blir isoleringen mellan reglarna frilagda - de ligger ju mellan ytter- och innertak.Om isoleringen är fuktskadad kan jag väl byta denna uppifrån. Luftspalten hade jag tänkt åstadkomma genom att se till att isoleringen inte är så tjock att den hamnar uppe vid reglarnas överkant (där jag spikar fast råsponten) - eller tänker jag fel?
I min bok så är luftspalten inte bara en bit luft. Grejen med den är att eventuell fukt ska fällas ut på rätt ställe och inte skada isoleringen.
Det finns nog 10 trådar om det som förklarar hur det ska göras om man ska göra det rätt.
Det kan vara överkurs att lägga ner så mycket jobb men om garaget är isolerat /uppvärmt kan det ju vara klokt att göra det riktigt.
Du kan samtidigt fråga dig varför du måste byta dina spånskivor. Varför har dom blivit dåliga tex.
Det finns nog 10 trådar om det som förklarar hur det ska göras om man ska göra det rätt.
Det kan vara överkurs att lägga ner så mycket jobb men om garaget är isolerat /uppvärmt kan det ju vara klokt att göra det riktigt.
Du kan samtidigt fråga dig varför du måste byta dina spånskivor. Varför har dom blivit dåliga tex.
Spånplattor har ju den egenheten att de buktar sig när de blir fuktiga och eftersom de är buktiga - en del av taket ser ut som en mindre skateboardbana - så borde det vara fukten som påverkat dem. Var sedan läckaget finns har jag ingen aning om och det kommer jag nog inte att hitta heller. Några av spånplattorna har dessutom knäckts av att ha gått på taket.
Skall kolla mer om luftspalter - tack för tipset!
Skall kolla mer om luftspalter - tack för tipset!
Hittar inget bra svar runt Styrmans tips om riktig luftspalt - trots att jag läst många olika inlägg.
Vad skall jag ha mellan råspont och isolering?
Under isoleringen finns redan ångspärr och sedan innertak av gipsplattor.
Vad skall jag ha mellan råspont och isolering?
Under isoleringen finns redan ångspärr och sedan innertak av gipsplattor.
Den konstruktionen ska inte ha något annat än luft mellan spånskiva/spont och isolering. Eventuellt kan isoleringen ha ett pappskikt. Ventilationen ska ske horisontellt ut mot takspetsarna mellan takstolarna. Ny spånskiva är troligen rätt för ditt ändamål. Gummiduken som du har på taket är perforerad och det är läckaget som gör att skivorna blir ruttna och mjuka. Du bör inte göra det jobbet själv om du inte är takläggare. Du kan inte skippa stenen på taket eftersom den skyddar gummiduken från UV-strålning. Ev kan du väl lägga ett sedumtak?
Kan inte du och grannen byta samtidigt, upplys honom om att hans tak kommer att gå samma väg som ditt... Så bygger ni på ett par graders lutning istället för bassäng?
// Micke
ps. jag bytte mitt 2001 ds.
Kan inte du och grannen byta samtidigt, upplys honom om att hans tak kommer att gå samma väg som ditt... Så bygger ni på ett par graders lutning istället för bassäng?
// Micke
ps. jag bytte mitt 2001 ds.
Hade tänkt använda Trelleborgs Elastoseal, Gör-det-själv tak och lägga detta på råspont - är lite orolig för spånplatta eftersom det är det jag har problem med idag. Elastoseal (EPDM gummiduk) är färdigsvetsad till rätt storlek och nog borde man klara ut att lägga ut en sådan själv?
Micke har säkert rätt att det är något läckage från gummiduken den är ju snart 30 år gammal.
Micke har säkert rätt att det är något läckage från gummiduken den är ju snart 30 år gammal.
Okej, om du ska ha gummiduk.
Obs jag är ingen takläggare!
Från toppen blir det då:
Singel
gummiduk
sponten
regel 25-30 mm som ger luftspalt
masonit. den släta sidan uppåt.
isolering
innertak
du
Personligen hade jag tittat på möjligheten att få till ett fall när du ändå ska riva bort dina dåliga spånskivor.
Då kan du lätt lägga taket med vanlig klisterpapp och slipper singel.
Jag säger inte att detta är ett litet jobb, snarare tvärtom.
Nu vet jag inte vad du har för kunskaper men någon som gjort det innan är alltid bra att ha till hands.
Lycka till.
Obs jag är ingen takläggare!
Från toppen blir det då:
Singel
gummiduk
sponten
regel 25-30 mm som ger luftspalt
masonit. den släta sidan uppåt.
isolering
innertak
du
Personligen hade jag tittat på möjligheten att få till ett fall när du ändå ska riva bort dina dåliga spånskivor.
Då kan du lätt lägga taket med vanlig klisterpapp och slipper singel.
Jag säger inte att detta är ett litet jobb, snarare tvärtom.
Nu vet jag inte vad du har för kunskaper men någon som gjort det innan är alltid bra att ha till hands.
Lycka till.
Jag förutsatte att man behöver svetsa eller limma duken på plats. Kommer den färdigvulkad från leverantören ska det väl kunna fungera. Jag vill ändå propagera för spånskivan som är både ett slätare och mer formstabilt underlag för gummiduken. MEN.. mycket kan ha hänt i utvecklingen av dukar. Vad säger Trelleborg? //Micke
Det är fyra veckors leveranstid på gummiduken från Trelleborg och jag har inte haft sista diskussionen med grannen än.
Spånplattorna på mitt tak är lagda så ett en skarv finns 30 cm in på grannens tak och befintlig gummiduk går också över gränsen.
Känner mig dock mogen att dra igång.
Spånplattorna på mitt tak är lagda så ett en skarv finns 30 cm in på grannens tak och befintlig gummiduk går också över gränsen.
Känner mig dock mogen att dra igång.
Liknande trådar
-
Granne fått bygglov ändra taklutning platt garagetak på tomtgränsen
Bygglov -
Isolera platt garagetak invändigt - vilket alternativ
Isolering -
bygga om "platt" garagetak till 4-5 graders snedlutning för ökat/bättre fall ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Platt Garagetak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Platt Garagetak Läcker i hörn pga. Papp börjat lossna
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus