Hej, finns det någon som kan ge mig synpunkter vad jag ska göra med det svartmögel som jag fått i yttertaket!!!.
Jag byggde ny övervåning med hjälp av lokal snickare i höstas. Vi hann inte mer än att resa takstolar och göra nytt tak - råspont med underlagspapp - och isolera väggarna innan VINTERN kom och övervåningen har alltså stått kall och ouppvärmd. Masoniten som ska bilda luftspalt har alltså inte kommit upp ännu. Under vintern har det kommit upp fuktig luft från fläktkanalen i köket och även övrig luft från boutrymmet/bottenvåningen. I vintras var det därför mycket iskristaller i taket som nu har övergått till svartmögel. Mycket mögel på en del ställen och lite mindre på andra men överlag är en stor del av taket påverkat . VAD SKA JAG GÖRA! Jag har fått olika råd alltifrån "pensla på lite boracol" (snickaren) till "byt ut taket" (byggnadsingenjör). Jag är tacksam för alla råd och gärna snabbt! Och jag vet att jag var dum som inte förutsåg problemet och såg till att det inte uppstod.....