Håller på o renoverar köket, börjar bli lite trött såhär dag 12 på renoveringen så jag tänkte lägga upp en tråd med lite bilder och kanske finna lite krafter att kämpa på veckan ut, då jag har lovat att köket ska vara fungerande men inte helt klart tills jag börjar jobba igen på måndag.
Kan väl börja med bakgrundsfakta, Hus byggt ´65. Jag har ägt kåken sen 2001, målade och tapetserade köket när jag tog över huset, tyvärr blev färgvalet helt fel och jag har levt med en luckfärg som närmast kan liknas vid grisrosa.
Lite förebilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Där är operationen tömning av kök inledd, i normala fall har vi gardiner och mindre skräp på bänkarna.
Första åtgärden efter tömning av köket var att riva vägg mellan den minimala farstun på 2x2 meter, den innehöll ett 60x60 städskåp samt 4 dörrar varav 3 gick inåt. Trångt var bara förnamnet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Då väggen var bärande så krävdes det en avväxling med limträ. Här uppenbarade sig också det första riktiga problemet, vid ytterväggen skiljde det 10mm i höjd mellan gamla farstugolvet och köksgolvet.
Först fick jag bryta ihop ett tag och när jag gjort det i 5 minuter sov jag på saken och började bryta upp golvet åt båda håll för att trolla bort de 10mm på en längre sträcka än 10 cm, Fick hyvla golvbjälklaget och lägga mellan lite 2 meter åt vardera håll så var det acceptabelt till slut.
hade jag haft cc 60 på bjälklaget så hade jag lagt golvspån men det har jag inte och jag orkar inte krångla mer för att få till det.
Gick över och drog i extra skruv i hela golvet för att minimera knarr, original var det spikat.
Logga in
Skapa konto
På bilden var golvet på god väg ihop igen, Att vi bor i huset med en nyfiken 3-åring gör inte saken lättare, i det längsta hade vi kvar så mkt kök som möjligt så att man kunde laga mat.
Min äldre dotter är som tur väl är hos sin mor i 3 veckor så vi har belamrat hennes rum med alla köksinventarier, jag kommer få på pälsen av henne på söndag om det inte är utflyttat därifrån är jag rädd.
Min sambo ville ha lite actionbilder:x Så hon tog ett par bilder när skafferiet åkte ut på Nyårsafton, där ser ni också att fönstrena har blivit utbytta, treglas pvc fönster från mentafönster, grymt bra leverantör måste jag säga.
Logga in
Skapa konto
Sonen vill hemskt gärna vara med hela tiden, satte upp en grind för att få vara i fred lite, Här ser man också att dörröppningen mellan hall och kök är riven, från början var det en dörrkarm där, men när jag gjorde första vändan 2001 tog jag bort karmen, nu ryker hela hålet så det blir öppet upp till taket.
Värt att notera är också "pentryt" jag har iordningställt i hallen, kylen, ett underskåp och en micro samt kaffebryggare, har varit mkt hämtmat och billyspizza på sistone.
Logga in
Skapa konto
Här står nyårslunchen på spisen, tur att vi var bortbjudna till middan...
Kul med lite respons, fortsätter väl lite då när jag ör klar med kvällspasset i köket.
Bytte dörren till dotterns rum, satt gamla karmar i huset så dagens standarddörrar passar inte utan speciella adaptrar, Sen var det också 100 breda dörrar innan, Nu sätter jag 90 dörrar.
Logga in
Skapa konto
En liten närbild på infästningen av limträbalken mot ytterväggen.
Logga in
Skapa konto
La en dag på att spika upp ett innertak från Bauhaus, spontade skivor i ngn typ av mdf tror jag, smidigt att jobba med och blev snyggt tycker jag, svårt att få på bild dock.
Logga in
Skapa konto
Sen var det infällning av diverse elrör, blir rätt mkt mer el i kök 2013 än 1965. Ny fk överallt och skyddsjord i samtliga uttag. Fick god hjälp utav min lärling.
Har själv vart där...Jag gjorde köket med farsan för två år sedan.
Varför får man alltid idéen att renovera när man har småbarn?
Testa gränserna i förhållandet eller
Sådant här finner jag alltid lika intressant och spännande! Blir så jädra taggad att göra något liknande själv, men så upptäcker jag den där tummen mitt i handen och inser att....nej. Inte idag heller.
Kul att folk verkar gilla tråden, Nu är jag klar med dagens arbete, och konstigt pigg så jag kan likagärna uppdatera här, Kan bjuda på en bild från idag
Logga in
Skapa konto
Kom hem för en kvart sen, var tvungen att svetsa en grej till köket idag, tyvärr står mina svetsar längst in i garaget bakom alla renoveringsattiraljer så jag fick åka in till jobbet ikväll, Ovanstående bild är väl ett tecken på att jag börjar bli sliten, Jävla grindstolpe till att flytta på sig när jag backade in.
Nu återgår vi till tråden, 3:e december började jag lägga golv, kom bara en liten bit. Min sambo ville ha ett rutigt golv på diagonalen, så fick det bli.
Forbo Marmoleum linoleumgolv blev det, Ett klickgolv som man lägger ruta för ruta, lite halvmeckigt, men jävligt snyggt om jag får säga det själv. Skönt att gå på också.
Logga in
Skapa konto
Svårt att återge färgerna på bild, men det är silver shadow och Volcanic ash
Så fort golvet var klart blev det övertäckt, sen började operation skruva gips
Logga in
Skapa konto
Efter varje arbetspass kommer sonen och inspekterar och testar verktygen.
Eftersom vi är på gång med samma golv undrar jag varför längs med och inte diagonalt? Estetiska skäl eller annat?
Jag undrar också om de halvplattor som blir över går att använda på motstående vägg (om det går jämnt ut) eller om sponten blir fel? I så fall får man väl en massa svinn vid diagonal läggning. Fast snyggt är det...