Svara Nytt ämne
  1. 2008-07-13 13:19
    Svara | #1

Nykomling Medlem: maj 2005
    11 inlägg

Oxanolja eller liknande på garagegolv

Hej, är det nån som har erfarenhet av hur pass bra oxanolja skyddar utspilld olja mot att sugas upp av betongen i golvet. Tex när man slaskar lite olja vid ett oljefilterbyte.
    Även motsvarande erfarenheter kring andra liknande produkter (Nordsjö Nuretan?) är intressant.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-07-15 12:29
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: mar 2005
    Västerbotten
    1 114 inlägg

2 bilder
    Mitt problem när jag oljade garagegolvet bestod i att oljan sög in väldigt ojämnt med flammigt golv som resultat = inte uppskattat.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-07-25 01:04
    Svara | #3

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    västerbotten
    271 inlägg
    Gillad 2 gånger
    38 bilder
    Jag har nordsjö Nureran och det är inga bekymmer med motorolja och klykol,
    Inget tränger igenom och bara att torka upp.

Nu har en granne precis målat med biltemas nya 2komp färg
    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=135661

som är rena kapet för ca 500 :- /15m2 Det ser väldigt bra ut så jag tänkte prova den på den nybyggda delen av garaget.

/benny

4. 2008-07-25 22:56
    Svara | #4

Nykomling Medlem: maj 2005
    11 inlägg

Det låter bra det du skriver Benny, är ditt golv nyoljat eller har du använt det ett tag?

Hur funkar det om du tappar ett verktyg, Nuretan ska inte spricka vad jag förstått?

5. 2008-07-25 23:37
    Svara | #5

Nykomling Medlem: dec 2006
    18 inlägg

Jag körde beckers betongolja funkade kanon på mitt helikoptrade garagegolv.
    Gick bara åt en 3:a. Spädde ut med knappt hälften lacknafta. Golvet är 45 kvadrat.

Efter behandlingen suger golvet knappt åt sig spillolja och glykol etc. lägger sig bara ovanpå.
    Men framförallt är det mkt lättare att sopa och få ett rent och fräsht golv att vara o jobba på..

6. 2008-07-26 01:21
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2004
    västerbotten
    271 inlägg
    Gillad 2 gånger
    38 bilder
    Mitt garagegolv är ca 5 år. jag skruvar rätt mycket ( tävlar i racing med bilar) och använder både pallbockar och domkraft frekvent.

Brukar dock sällan tappa verktyg :-) Färgen är främst känslig för helt nya däck. låter man en bil med helt nya däck stå någon dag så vill den gärna riva med sig färgflagor. Men det fenomenet har jag sett även hos 2komp färg.

Dubbdäck är dock inget bekymmer.

Den där nya biltema 2komp jag skrev om, grannen som nyss målat med den kom över med rollen och visade mig,, färgen blir inte helt stenhård utan en smula seg även som torr. Så den verkar lovande.

/benny

Liknande ämnen

1. KNX/EIB eller liknande system - hur/vad?
    av emigrating i forum Teknik
  2. dieselverk eller liknande
    av Danne031 i forum El
  3. klinker eller färg på garagegolv?
    av trojlee i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Ljusramp eller liknande?
    av Tunet i forum El