Svara Nytt ämne
  1. 2006-04-02 17:26
    Svara | #1

Jaspers avatar
    Nykomling

Mått mellan bilar i dubbelgarage

Skall bygga ett dubbelgarage med två "dörrar" (typ av dörr är inte bestämt, funderar på takskjutsport).
    Undrar hur tätt man kan sätta dörrarna och vilket avstånd man brukar ha mellan bilarna inne i garaget ?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-04-02 20:28
    Svara | #2

Fullvärdig medlem

Re: Mått mellan bilar i dubbelgarage

svårt att säga utan att veta vilken bredd du tänkt dig på ditt garage.
    Själv har jag byggt ett garage med takskjutportar som är 7meter brett och då gjort mitten mellan portarna 60cc för enkelhetens skull och det fungerar bra, har du lite vidd på portarna, vanligen 2,5 meter breda så har du ju ändå bra marginal...

Lycka till med byggandet...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-04-02 20:29
    Svara | #3

Robert_Marias avatar
    Forumgud

Jag köpte för inte så länge sedan "Garageboken" den säger att man behöver ca 65 cm för i och urstigning, 110 cm för att öppna bildörren helt och ca 130 för rullstolsbundna att ta sig in och ut i bilen. Du har väl inte glömt att tänka på utrymme framför och bakom bilen?

4. 2006-04-02 20:37
    Svara | #4

Senior medlem

Robert_Maria skrev
    Jag köpte för inte så länge sedan "Garageboken" den säger att man behöver ca 65 cm för i och urstigning,
    Ha ha, den skulle Stockholms Stads Parkering AB behöva läsa ;D

5. 2006-04-03 21:11
    Svara | #5

chris47s avatar
    Senior medlem

Jag har 6,3m brett och det är på gränsen.
    /CC

6. 2006-04-03 21:30
    Svara | #6

Robert_Marias avatar
    Forumgud

Mellan bilarna?

Självklart skämtar jag!

Det är sant som du säger. Att få in två bilar och samtidigt kunna röra sig ordentligt på 6,3 låter ganska lite. Det kanske kan funka om man är bra på att "stuva" in bilarna på exakt rätt plats. Men vem orkar göra det varje gång?

7. 2006-04-04 07:47
    Svara | #7

fubars avatar
    Senior medlem

chris47 skrev
    Jag har 6,3m brett och det är på gränsen.
    /CC
    Jag tror att det är ett ganska vanligt mått om man tittar på annonser och ritningar i huskataloger. Men det är helt klart på gränsen.
    Vår ena bil är en Grand Voyager, den kan vara lite stor att få in på små utrymmen ibland, men med infällbara backspeglar och skjutdörrar går det att parkera på mindre ställen än när vi hade V70:n.

8. 2006-04-04 07:55
    Svara | #8

chris47s avatar
    Senior medlem

Jag kommer nog ändå bara ha en bil i garaget plus MC och alla cyklar och gräsklippare och ... Jag väljer en bred dubbelport så man kan ställa bilen mer mot mitten, så blir det bra.
    /CC

9. 2006-04-10 15:59
    Svara | #9

Fullvärdig medlem

chris47 skrev
    Jag kommer nog ändå bara ha en bil i garaget plus MC och alla cyklar och gräsklippare och ... Jag väljer en bred dubbelport så man kan ställa bilen mer mot mitten, så blir det bra.
    /CC
    Vad fick du ge för en stor port istället för 2 mindre?

10. 2006-04-10 23:39

chris47s avatar
    Senior medlem

Jag har inte köpt den ännu, men mina efterforskningar visar på att en stor port kostar lika mycket som två vanliga, altså ca 18-22'000 för standard takskjutsport, kvalitetsmärke såsom Hörmann/crawford...
    http://www.ett2tre.se/
    /CC

11. 2006-04-17 20:28

Senior medlem

Jag har beställt en 4,5m Clopay garageport till vårt hus. kommer inte ihåg vad vi får betala men bra mycket billigare än Hörmann Crawford.
    Clopay är stor tillverkare "Over there"

12. 2006-04-17 20:41

Robert_Marias avatar
    Forumgud

Det vore väldigt intressant att veta, för många av oss (tror jag ) hur mycket du fick betala och var du köpte.

Köpte du "over there" eller köpte du over here?

13. 2006-04-19 22:21

Senior medlem

Den är köpt "Over here".
    kan kolla imorgon vad den kostar.

14. 2006-04-19 22:31

Robert_Marias avatar
    Forumgud

Iaf jag ser fram emot det....

15. 2014-07-26 22:59

Nykomling
    Styrman -> Har du hunnit kolla vad den kostade?

Liknande ämnen

1. mått mellan fönster
    av etten i forum Fritidshus
  2. Mått mellan avlopp å vägg
    av Panamayellow i forum Badrum
  3. Mått mellan bärlinor?
    av chabby i forum Grund & markarbeten
  4. Mått på en normal carport/snedtak för 2st bilar?
    av Suhagg i forum Småhus, garage, friggebod, m m.