Skriv svar Nytt ämne
  1. 2006-09-19 18:13
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2006
    20 inlägg

3 bilder

Bygga snickarbod

Hej!

Är intresserad av att bygga en snickarbod för allehanda små hobbyprojekt. Det skall vara isolerat med el indraget. Däremot är det inte nödvändigt med vatten. Har lite funderingar kring detta som någon kanske kan ge idéer eller tips till.

1) Om man håller sig under 10 m2 så behöver man inget bygglov. Men kan man på något sätt söka bygglov och då "spara" de "10 Friggebodskvm" till framtida förråd, lekstugor m.m.?

2) Kan det vara värt att ha en gjuten platta med isolering istället för den vanliga konstruktionen med plintar?

I övrigt är jag tacksam till förslag på olika snickarbodar (isolerade) som ni har erfarenhet av.

2. 2006-09-19 19:15
    Svara | #2

Re: Bygga snickarbod

Visst kan du söka bygglov och därigenom ha din friggebod "till godo". Då kan du ju passa på att bygga lite större än 10m2.
    Jag hade valt en gjuten platta framför bjälklag. Detta beror naturligtvis lite på vad du tänker hålla på med för snickeriprojekt.

3. 2006-09-19 19:57
    Svara | #3

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 388 inlägg
    Gillad 117 gånger
    64 bilder

Väldigt bra med platta i en snickarbod. Hårt och bra golv som står emot tappade verktyg och matrialbitar.

min egen verkstad/hobbybod/förråd är 6X4 utvändigt

4. 2006-09-19 20:27
    Svara | #4

Nykomling Medlem: feb 2006
    20 inlägg

3 bilder

Tack för svar!

Idag har vi en carport med anslutande förråd på 9 m2. Förrådet har en platta med underliggande isolering. Så antingen skulle vi kunna förlänga det befintliga förrådet eller bygga ett nytt fristående förråd. Jag antar att det första alternativet blir billigare. Dock vill jag verkligen ha åtskilt hobbyrum och förrådsrum, men det kan man ordna med en innervägg. Vet ni vad det skulle kunna kosta att utöka med ca 10 m2 ? Jag behöver anlita byggare för större delen av bygget. Isolering och innervägg klarar jag däremot själv. Finns kanske även andra moment som jag skulle kunna klara av.

5. 2006-09-19 21:10
    Svara | #5

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 388 inlägg
    Gillad 117 gånger
    64 bilder

Beroende på hur marken ser ut och vad du kan göra själv så räkna med ca 1000-1500 kr per m2 för plattan. Sen varierar kostnade kraftigt beroende på utförande. Typ av vägg, tjocklek på isolering, enkla/dubbla skivor på insidan. ska du ha råspont papp och tegel på taket eller duger det med massonite och plåt?

6. 2006-09-20 07:05
    Svara | #6

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2005
    170 inlägg

3 bilder

Om du skall bygga till ett befintligt förråd så måste du ha bygglov. En friggebod skall vara fristående. Jag gjorde denna tabbe när jag byggde vedbod som förlängning av garaget och fick söka bygglov i efterhand.

/Funkis

Liknande ämnen

1. Planera en snickarbod
    av Goteborg i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  2. El-element i snickarbod
    av SnickareHobb i forum El
  3. elradiator i snickarbod
    av Greger77 i forum El
  4. Mögel i snickarbod
    av Narve i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Bygga "snickarbod"...
    av EBMTJ i forum Verktyg, maskiner & fordon