Svara Nytt ämne
  1. 2013-01-07 13:36
    Svara | #1

Nykomling Medlem: nov 2009
    Örebro
    14 inlägg

Garage Ritningar

Hej!

Jag håller på och ritar garage och troligtvis kommer vi bygga ett dubbelgarage i 1½ plan precis som våran villa. Har byggt ett Fiskarhedenvillan Vråken så de företag som bygger garage kan tyvärr inte leverera det garage jag vill ha, och Fiskarhedenvillan ligger för högt prismässigt.

Finns det någon som har tips på företag som kan tänkas ha ritningar till liknande garage eller har ni kanske byggt något liknande som ni kan tänkas dela med er av.

Måtten ska vara ca 7x7 meter och portarna ska vara på den förhöjda långsidan.

garaget jag ritat själv är 7,4 x 7 meter.

Har bygglov för ett dubbelgarage med måtten 7,4 x 8,5 meter
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2013-01-07 20:33
    Svara | #2

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder
    Har du bygglov för 7.4X8.5 så skulle jag ärligt talat utnyttja allt på en gång. För stort är precis som för mycket pengar - det finns inte
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2013-01-14 23:00
    Svara | #3

Granisens avatar
    Junior medlem Medlem: maj 2012
    Älvsborgs län
    61 inlägg
    Gillad 6 gånger
    13 bilder

Garage Ritningar

Hej! Får man lov att fråga vad bygget av huset gick på exkl. tomt o markarbeten? Ursäkta OT..

4. 2013-01-14 23:49
    Svara | #4

FredrikRs avatar
    Gudfader Medlem: feb 2006
    Dalarna
    5 007 inlägg
    Gillad 178 gånger
    84 bilder
    Kan du inte gå vidare med dina ritningar?
    Ska det byggas själv eller lejas bort?

Byggde själv ett garage i FHV-stil med övervåning.
    Måtten är 7,2x10,8m - Portar på kortsidan, trapp upp på utsidan.

Ritade själv och sökte bygglov på den ritningen. Finns bilder i nån av garagetrådarna, ska se om ja kan hitta igen de.

5. 2013-01-15 09:10
    Svara | #5

FredrikRs avatar
    Dalarna
    5 007 inlägg
    Gillad 178 gånger
    84 bilder
    Här ser du en 2 bilder på garaget:
    http://www.byggahus.se/forum/smahus-...tml#post937501

6. 2013-01-15 16:05
    Svara | #6

Örebro
    14 inlägg

Hej Granisen!

Vi är inte helt klara ännu då jag har garaget kvar.

Jag köpte en skogstomt med gamal sommarstuga på, med föråd och garage. Har rivit stuga och garage och grävt ordning tomt. Har egen borrad vattenbrunn, enskilt avlopp m.m..

När du frågar vad det kostat, så vad är du mer exakt ute efter?

Vi har avlitat vissa delar och gjort väldigt mycket själva, så vi har gjort besparingar på cirka 500.000 kronor då hantverkare måste vara den yrkesgrupp som är mest överbetalda sett till kvalitet. Vi flyttade in exakt samma datum som om vi skulle köpt det nyckelfärdigt. Om det är platta och byggsatsen från Fiskarheden, så betalade vi ca 900.000 kronor sen har vi uppgraderat en hel del från detta och ritat om planlösningar och valt mer kvalitets och exklusiva saker i huset. Kan kika på www.litzell.com/tjuse om du är nyfiken.

Sen kommer el, vvs till på detta och lite hantverkare då vi anlitat byggare för att resa stommen som är i lösvirke.

7. 2013-01-15 16:10
    Svara | #7

Örebro
    14 inlägg

Troligtvis kommer vi bygga i stort allt själva. Vi kommer leja bort gjutningen.
    Med de priser som hantverkare tar så sparar man mycket på att göra saker själv.

10,8 meter är lite långt, då 8,5 meter är i längsta laget för oss, därför vi funderar på att bygga på höjden.

Vi kommer ha portarna på "långsidan" och ingång på övervåningen i en loft gång då garaget ligger en nivå lägre än övriga tomten då vi byggt en stenmur på hela framsidan av alla stenar vi grävt upp under byggtiden.

Hur noga var de med ritningarna?

Själva ska vi bara göra en ändring av befintligt bygglov.

8. 2013-01-15 16:48
    Svara | #8

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 452 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder
    Ritningskrav varierar väldigt mellan olika kommuner.

Jag har sett en skiss på vanligt rutat block som gick igenom och jag har sett riktigt bra ritningar som har underkänts.

Det jag själv har byggt på bygglov var ett uthus med carport och då gjorde jag en 1:100 planlösning, fasadvyer i samma skala samt en situationsplan i 1:500 och jag var inte så där jättenoga inte.

9. 2013-01-15 19:41
    Svara | #9

Örebro
    14 inlägg

Mats

När vi byggde huset så är inte ritningarna heller så komplicerade.

Jag skissar på rutigt papper men kommer rita upp planlösning, fasader i olika vädersträck och situationsplan på blankt papper och samla fasaderna på ett A3

Svåra tycker jag är hur stort man ska bygga. Man vill inte bygga för litet men jag vill också kunna utnyttja områden utanför garaget bra och jag har inte väldigt mycket yta att bygga på då den liggande garaget på 7,4x8.5 redan ligger ca 2 meter från tomtgräns i riktningarna norr och öster. Till väster har jag sen en stenmur med höjd 1,5 m.

10. 2013-01-15 23:19

FredrikRs avatar
    Dalarna
    5 007 inlägg
    Gillad 178 gånger
    84 bilder
    Ritningen var inte speciellt märkvärdig.
    Kan ta ett foto och lägga upp om intresse finns.

Teknisk beskrivning var bara att fylla i hur väggen var uppbyggd utifrån och in.
    Takstolarna köpte jag från AB KarlHedin/Rättviks takstolsfabrik, och skrev i att de var därifrån, ingen ritning på dessa krävdes.

11. 2013-01-18 11:26

Örebro
    14 inlägg

Hej Fredrik!

då jag precis byggt huset så har jag ritningar på konstruktionen och kommer troligtvis köra på samma takstols konstruktion om jag bygger med loft, men bara andra mått.

Väldigt fint garage du byggt.

Själv ska jag bygga mitt i exakt samma sitil som huset http://tjuse.litzell.com/#post39 fast utan takkupor, då jag om ett par år planerar montera solpaneler för att bli självförsörjande på el.

12. 2013-01-28 09:44

Senior medlem Medlem: mar 2005
    622 inlägg
    Gillad 110 gånger
    33 bilder
    Jättefint hus!!!!!

Liknande ämnen

1. Färdiga ritningar på hus, garage osv
    av usling i forum Arkitekter, arkitektritat & extern design
  2. Bygga garage - hur göra med ritningar/bygglov?
    av perkalainen i forum Bygglov
  3. Pris för ritningar garage
    av ascool5 i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Garage - ritningar samt frågor
    av Kaitsu_L i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Garage Ritningar
    av HR i forum Bygglov