Svara Nytt ämne
  1. 2012-10-20 22:04

FredrikRs avatar
    Gudfader Medlem: feb 2006
    Dalarna
    5 002 inlägg
    Gillad 175 gånger
    84 bilder
    Travers i garaget är respekt!
    Nästa steg blir en Åkerströms radiodosa till den va?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-10-21 12:38

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2009
    Västra Götaland
    269 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    Zixten, 2,5 m över 1/3 och övriga 2/3 där det är saxtakstolar är det ca 3,4 m till nock.

FredrikR, Kan varmt rekommenderas! Radiodosa hade varit flott, men får nog nöja mig med en längre sladd
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-10-30 21:40

Västra Götaland
    269 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    Har nu stuvat upp en hel del prylar på vinden så att det går att ordningställa garaget inför vintern, det skall tydligen in minst en bil där nu....

Slutprovet var att få upp utemöblerna, och bordet gick precis upp efter lite trixande!

Har även haft besök av elektrikern för första gången. Har i princip bilden klar för mig men svårt att veta hur många uttag man skall ha och hur många armaturer som går åt. Det lutar nu åt 2x36 T8 med HF modul. Var inne på T5 först men de verkar så jädrans dyra och ge ganska lite ljus, på de modeller som jag tycker mig ha råd med.

Några tipps om vart man köper installationskabel och slang billigast, till ok kvalitet?

4. 2012-10-30 21:56

FredrikRs avatar
    Dalarna
    5 002 inlägg
    Gillad 175 gånger
    84 bilder
    sweFredrik skrev Visa original
    Har nu stuvat upp en hel del prylar på vinden så att det går att ordningställa garaget inför vintern, det skall tydligen in minst en bil där nu....

Slutprovet var att få upp utemöblerna, och bordet gick precis upp efter lite trixande!

Har även haft besök av elektrikern för första gången. Har i princip bilden klar för mig men svårt att veta hur många uttag man skall ha och hur många armaturer som går åt. Det lutar nu åt 2x36 T8 med HF modul. Var inne på T5 först men de verkar så jädrans dyra och ge ganska lite ljus, på de modeller som jag tycker mig ha råd med.

Några tipps om vart man köper installationskabel och slang billigast, till ok kvalitet?
    Om inte elektrikern kan bistå med material till realistiska priser är väl www.elbutik.se eller www.elonline.se eller kanske www.billigtel.se att föredra?

5. 2012-10-31 17:22

Fullvärdig medlem Medlem: jan 2008
    Dalarna
    129 inlägg
    Gillad 9 gånger
    1 bilder
    Köpte billiga armaturer på jula för ett halvår sen, var enkla att montera, kanske finns bra kabel där oxå. eller biltema?

//AA

6. 2012-10-31 21:28

FredrikRs avatar
    Dalarna
    5 002 inlägg
    Gillad 175 gånger
    84 bilder
    Ser att det är samma pris och märke på Jula som på elbutik.se, för 100m FK1,5 (Amokabel)

7. 2012-10-31 23:52

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2009
    Halland
    182 inlägg
    Gillad 7 gånger
    8 bilder
    Jag köpte FK1,5 och 2,5 på Hornbach, de var de billigaste jag hittade när jag letade, men det kan ha ändrat sig på ett par år.

8. 2012-11-20 21:01

Västra Götaland
    269 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    Har nu inhandlat tråd och dosor på Biltema för några veckor sedan. Idag skulle jag börja sätta dosor i taket för armaturer, hade köpt gröna för enkelgips. Där tog det stopp. Det gick ju inte att få till det med infästning i glesen (28mm). När dosorna var på rätt djup så passerar fästhålen gelsen precis. Möjligen skulle man kunna spika på någon regelbit mellan gles och isolering för att få något att spika i, men det känns inte rätt. Hur har ni gjort?

9. 2012-11-20 21:08

Moderator Medlem: jan 2004
    Västernorrland
    10 451 inlägg
    Gillad 140 gånger
    64 bilder
    Takdosor min vän

10. 2012-11-21 22:50

Västra Götaland
    269 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder

Dubbelgarage på 75 kvm i lösvirke...

Jo, men hur fäster man in dem då? Jag behöver ju en dosa som kan spikas/skruvas i sidan på glesen.De takdosor jag sett ser ut att fästas rakt underifrån. Sätter man kanske en kortling mellan två gles( på ovansidan) och monterar sedan takdosan underifrån mot denna kortling, om ni förstår hur jag menar?

11. 2012-11-21 23:48

Junior medlem Medlem: mar 2010
    ¨
    93 inlägg
    Gillad 11 gånger
    14 bilder
    I mitt garagebygge är det gjort som du beskriver. En kortling ovanpå två gles.
    Takdosa.jpg (334 visningar)  

12. 2012-11-22 07:19

Västra Götaland
    269 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    Stort tack för bilden Cabrera, då vet jag att jag inte är fel ute!

13. 2012-11-24 21:55

Västra Götaland
    269 inlägg
    Gillad 6 gånger
    10 bilder
    Nästa fråga. Jag hade ju helt klart för mig att det skulle sättas en takdosa över varje armatur, men det behövs kanske inte, räcker med att man drar ut slangen genom gipsskivan, eller hur gjorde ni?

14. 2012-11-24 22:42

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2005
    227 inlägg
    Gillad 1 gånger
    3 bilder

Sv: Dubbelgarage på 75 kvm i lösvirke...

Missade en sida och svarade på något gammalt, sry

15. 2012-11-24 22:46

Junior medlem Medlem: mar 2010
    ¨
    93 inlägg
    Gillad 11 gånger
    14 bilder
    Jag använde bara takdosor på vissa ställen där behov fanns. På de flesta ställen lät jag bara flexslangen mynna i nivå med gipsen bakom respektive armatur.
    Senast redigerad av Cabrera 2012-11-24 22:47 Anledning: Stavfel

Liknande ämnen

1. Dubbelgarage takstolsfråga
    av perper i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  2. konstruktionen av dubbelgarage
    av christiankirchberger i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  3. Dubbelgarage, normalstorlek?
    av imported_Mogge i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Ritningar dubbelgarage?
    av Snailman i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Dubbelgarage
    av Stefan_h i forum Småhus, garage, friggebod, m m.