18 382 läst · 4 svar
18k läst
4 svar
Gjuta oisolerad platta
Jag vill bygga ett oisolerad skjul på 30 kvm av virke jag har hemma för bil/båt-förvaring. Jag vill hålla kostnaderna ner till ett maximum. Dock vill jag ha en platta under för att hålla damm borta samt att ha ett stabilt golv för lite mek.
Kan man strunta i frigoliten eller kan man gjuta direkt på en grusbädd? Behöver man packa gruset? Kan man strunta i gruset helt och gjuta direkt på marken? Vad kan hända?
Med andra ord: hur mycket kan/bör man fuska?
Finns det alternativ till att gjuta platta som kan vara ändamålsenliga?
Kan man strunta i frigoliten eller kan man gjuta direkt på en grusbädd? Behöver man packa gruset? Kan man strunta i gruset helt och gjuta direkt på marken? Vad kan hända?
Med andra ord: hur mycket kan/bör man fuska?
Finns det alternativ till att gjuta platta som kan vara ändamålsenliga?
Frigoliten behöver du bara för en isolerad platta så ska du ha oisolerat så går det bra utan. Sen beror det lite på marken. Hur blött är det och rör det sig något vid tjällosning, hur hårt är det osv.
Själv fuskar jag rejält och bara gräver ett lagom hål och fyller med betong men jag har ganska bra underlag också
Själv fuskar jag rejält och bara gräver ett lagom hål och fyller med betong men jag har ganska bra underlag också
Om du är beredd på lite arbetsinsats så finns det en hel del du kan göra för att inte drabbas av sprickor mm. senare.
Hyr en padda på Cramo el motsv (kostar bara nån hundring och du tar hem den i en combisedan el. släp). Gräv undan en del massor, ner med grov sten - packa, bygg en enkel men stabil form och på med nästa lager som kan vara grov sand eller makadam - packa. Sedan är det bara att gjuta.
Lycka till!
Hyr en padda på Cramo el motsv (kostar bara nån hundring och du tar hem den i en combisedan el. släp). Gräv undan en del massor, ner med grov sten - packa, bygg en enkel men stabil form och på med nästa lager som kan vara grov sand eller makadam - packa. Sedan är det bara att gjuta.
Lycka till!
Bärlager eller ej beror helt och hållet på underlaget. Har du morän är det bara att gjuta, men är det lera bör du absolut ha duk och kross som bärlager innan du gjuter.
Ett kapilärbrytande skikt i form av kross, tex 8-12, är även bra för att förhindra att fukt tränger upp i plattan och förstör klimatet i boden.
Ett kapilärbrytande skikt i form av kross, tex 8-12, är även bra för att förhindra att fukt tränger upp i plattan och förstör klimatet i boden.
Liknande trådar
-
Gjuta oisolerad platta till orangerie
Grund & Markarbeten -
Gjuta oisolerad platta intill hus. Dränering m.m.
Grund & Markarbeten -
Gjuta oisolerad platta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjuta fast golvbrunn i oisolerad betongplatta
Vatten & Avlopp -
Gjuta oisolerade platta
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus