Svara Nytt ämne
  1. 2009-04-29 18:54
    Svara | #1

Nykomling Medlem: okt 2007
    norrbotten
    41 inlägg

2 bilder

avloppsränna i garage

ska bygga garage snart, håller på med projektering för platta nu. finns det någon som har tips på avloppsrännor? skulle vilja ha med sandavskiljning om det finns. har sökt men hittar inget.
    Någon som har bilder?

2. 2009-04-29 19:15
    Svara | #2

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 511 inlägg
    Gillad 18 gånger
    11 bilder
    Jag har inte sett några sådana rännor, men du kan väl koppla vanliga rännor till en separat sandavskiljare: http://content.wavin.com/WAXSE.NSF/p...avskiljare.pdf

3. 2009-04-29 20:04
    Svara | #3

Forumgud Medlem: jan 2007
    norrbotten
    1 584 inlägg
    Gillad 12 gånger
    49 bilder
    jag satte en ränna i mitt garage som jag gjorde förra sommaren....minns inte vad märket hette...satte dock "bara"
    en meter...hade jag gjort det idag så hade jag satt 3-5m...för den kostade bara 500:- per meter....blev riktigt bra..
    finns sandavskiljare till...jag satte bara ett vattenlås och en rens-sil vid utlopper för att få bort kottar och stora saker...
    /
    M

4. 2009-04-29 20:34
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Norrboten
    130 inlägg

3 bilder
    Jag har hittat en som även fungerar som oljeavskiljare.

http://www.strila.se/?l=p&c=m&id=2200&m=303

En 2m lång kostar 5000+moms inkl frakt.

Den ska jag sätta in i mitt garage om jag får godkännt av kommunen.

// Per

5. 2009-04-29 22:51
    Svara | #5

norrbotten
    41 inlägg

2 bilder
    med tanke på ditt namn pelle, behöver du verkligen ha oljeavskiljare? eller blir garageytan större än 50m2 utan förrådsdel på ritningen? min verkstad har en förådsdel på ritningen och vips så slapp jag avskiljare. kan tillägga att jag inte kommer att pyssla med något som skulle behöva avskiljas heller.

tyckte ditt förslag såg bra ut, men kostade i saftigaste laget, borde de inte gå att hitta billigare varianter?

6. 2009-04-30 07:34
    Svara | #6

Junior medlem Medlem: maj 2005
    67 inlägg

Här kommer en annan sorts ränna som väl är avsedd för ute bruk men borde kunna passa i ett garage
    http://www.plastmo.se/Produkter/Mark...ppbyggnad.aspx

7. 2009-04-30 08:37
    Svara | #7

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    264 inlägg

När jag byggde gjöt jag en ränna mitt i garaget först, som var ca 20 cm djupare än golvet och 30 cm bred. Det finns special vinkeljärn som är gjorda för att gjuta in, med en liten kant så gör att man kan lägga en 6mm plåt över rännan efteråt.
    Min ränna blev 12 meter lång. Rännan gör att det blir minimal höjdskillnad på golvet och pga gjutningens form så kan jag lyfta väldigt tungt. Jag kan lätt lyfta en lastbil på kanten av rännan.

I botten på rännan är det lite lutning mot en golvbrunn i ena änden. Det samlas väldigt mycket sand och smuts i botten på rännan. Men det är lätt att lyfta plåtarna och ta spaden och skyffla ur.

Det är perfekt att köra garagedomkraften på plåtarna också, den rullar väldigt lätt även om bilen står upplyft på den.

Mats

8. 2009-04-30 17:44
    Svara | #8

pipewelders avatar
    Senior medlem Medlem: aug 2006
    503 inlägg
    Gillad 4 gånger
    125 bilder
    Jag hade ett ca 3 meter långt 150mm rostfritt rör som jag klöv och svetsade ihop delarna och tillverkade gavlar där ena har ett utlopp för att passa ihop med ett 75mm avloppsrör. Punktade fast rännan med lite lutning i armeringen före gjutning. Simsalabim så var det klart!

9. 2009-05-13 20:45
    Svara | #9

norrbotten
    41 inlägg

2 bilder
    okej, har kollat runt och inte riktigt hittat nått som passar. Tror det blir att bygga en form i formplyfa och sedan gjuta fast den innan cementbilen kommer. Nästa fråga som då uppstog är ju då om man i ett garage som är 8 meter brett och 10 meter långt, två bilplatser i bredd ska sätta en ränna på varje sida eller om man ska göra en ränna på mitten? Eller en ränna på den sidan där bilen ska tvättas oftast och en vanlig golvbrunn (plåt) på sidan där det ska meckas, alltså under lyften??

Verkar knepigt men kom med ideér!

10. 2009-05-13 21:56

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 511 inlägg
    Gillad 18 gånger
    11 bilder
    Gör en ränna i mitten, det blir minst jobb.

11. 2009-05-14 09:58

norrbotten
    41 inlägg

2 bilder
    jo men blir det bäst?? arbetar gärna lite mer för att slippa ångra mig sedan =)... hur blir det med lutningen på golvet, märker man av det?

12. 2009-05-16 22:02

Norrboten
    130 inlägg

3 bilder
    Funderade på precis samma sak fast en eller två rännor....

Jag kom fram till att det nog blir bäst med två. Om man bara sätter en i mitten och har en lutning på 1:100 så har du 4cm tunnare platta vid rännan än vid väggen.. 10cm-4cm=6cm. Har man två rännor eller brunnar så blir nivåskilnaden bara 2cm.

// Per

13. 2009-12-03 19:32

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2009
    Västragötalandslän
    139 inlägg

2 bilder
    Hej!

Tänkte lyfta den här tråden lite !

Hur armerar man vid en avloppsränna?
    Eftersom avloppsrännan delar av armeringen där det kan vara stor påfrästning på plattan om tex en större bil/maskin står på plattan över rännan.

Är det någon som vet vad dess special vinkeljärn heter som mats757 nämner.

Finns det någon annan som har byggt en egen ränna? Då gärna med sandfång och/eller oljeavskiljare.

Mvh Alexandersson_1

14. 2009-12-03 21:04

Norrboten
    130 inlägg

3 bilder
    Jag kom över två rostfria 3-meters rännor med utlyfbara silar, så jag behövde inte leta mer.
    Men jag klippte bara hål i armeringen runt rännorna så dom fick plats. Sen tog jag bort isolering c:a 15cm runt om och minst 10cm under rännorna så att det fick plats med ordentligt mycke betong. Rännorna vägde jag in med gängstång och muttrar och innan gjutning punktgjöt jag fast rännorna så dom inte skulle kunna röra sig under gjutningen. Det funkade kanon.

// Per

15. 2009-12-03 21:12

norrbotten
    41 inlägg

2 bilder
    min ränna blev ett hemmabygge. Byggde en form i plywood som var 6meter lång och 25 cm bred. ena gaveln är 6cm djup och sen blir rännan djupare och djupare för att få avrinning. i andra änden byggdes en låda som är ca 10 cm djupare än rännan för att agera sandfång. sen stack jag in ett avloppsrör med en 90graders böj från sidan ett par cm från golvet i lådan och detta blir då ett vattenlås. utanpå hela plywoodformen i överkant skuvade jag fast en list som är ca 3 cm hög och 2 cm bred för att få en ram i betongen att lägga gallret i.

När grunden byggdes lades markisolering under där rännan skulle vara djupare än övriga markisoleringen runt om, detta gav ett utrymme på ca 15 cm under och på sidorna av rännan där jag lade armeringsnät i olika riktningar, både rundjärn och nät.
    Sedan slog jag ner rundjärn på lämpliga ställen och fäste hela plywoodformen i dessa, kunde då justera höjden på rännan och få den att ligga stilla under gutningen.
    Sedan göts hela plattan och formen låg kvar. var däremot grymt noga med att vibba ordentligt under och runt formen.

Resultatet vart kanonbra!

Liknande ämnen

1. Garage - visa bilder på ditt garage
    av pe4r i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  2. Ngn som köpt och byggt garage från Svenska Garage?
    av niklas64 i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  3. Garage
    av ktm525 i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  4. Vad ska man ha i ett garage...
    av ClaJe i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  5. Ä-hus Garage
    av bajan i forum Hustillverkare