Byggahus.se
boltis skrev:
Om det inte blinkar är det något galet. Tex om den lyser fast rött sken så sänder den ingen signal vilket är tecken på kabelbrott.

Jaha, då är felet lokaliserat. Lättare än jag trodde såklart. Luktade brända komponenter när jag öppnade lådan och där var det förstört inuti den boxen i laddstationen. Antagligen åskan som förstört den, kan inte se något annat iaf.

Hur gör man nu, kan man beställa nytt kort själv eller måste jag gå via något företag? Allt för att spara lite pengar såklart.

Är ju enklast att ta kontakt med närmsta åf. Är hemma nu, men missminner jag mig inte helt har sändaren art. nr 1126-1269-01. Se till att du får en sändare som är märkt r06 och inte r05 om du ska byta. Fungerar med vilken som men r06 är den nya modellen med stöd för både 7 och 8 kHz osv..

Vad händer om man skiftar plats på kablarna till slingan (rött/svart), kan man få klipparen att gå moturs hem till laddningen istället?
Jag behöver byta plats på laddenheten men tyvärr är det då fel ände av kabeln som hamnar in i laddaren

karlsson-peter skrev:
Vad händer om man skiftar plats på kablarna till slingan (rött/svart), kan man få klipparen att gå moturs hem till laddningen istället?
Utan att ha provat (men läst deras patent för slingsingnalen) så gissar jag att klipparen kommer att gå precis som vanligt. Det gäller inte alla klippare men just ambrogio/wiper/stiga använder en ren sinusignal som klipparen synkar mot efter start. I och med att synkningen sker varje gång efter start så borde det inte spela någon roll om du polvänder slingan.

Gimbal skrev:
Utan att ha provat (men läst deras patent för slingsingnalen) så gissar jag att klipparen kommer att gå precis som vanligt. Det gäller inte alla klippare men just ambrogio/wiper/stiga använder en ren sinusignal som klipparen synkar mot efter start. I och med att synkningen sker varje gång efter start så borde det inte spela någon roll om du polvänder slingan.
Ligger det alltså i roboten att den ska gå medsols hem och inte i polariteten?
Det var en som sa i morse att han testat att skifta och att det då stod ingen signal, vilket jag tycker låter lustigt

karlsson-peter skrev:
Ligger det alltså i roboten att den ska gå medsols hem och inte i polariteten?
Det var en som sa i morse att han testat att skifta och att det då stod ingen signal, vilket jag tycker låter lustigt
Ja riktningen borde ligga i roboten.

"Ingen signal" ja det låter mycket märkligt. Det borde bli samma effekt som att starta klipparen utanför slingan, dvs inga protester alls, klipparen synkar mot signalen och kör på. (fast utanför då, istället för innanför slingan)

Enligt bruksanv ska en uppfångare dras ut 2m, men det måttet kan väl inte spela nån roll?
Jag har ett ställe där 1,5m är lämpligt, kanske nåt mindre

Har man kortare än 2m är det kanske risk att roboten missar infångaren om den kör i en vid båge. Men så länge den verkligen kör över infångaren spelar inte längden någon roll.

Fast numera (efter firmware vilken-det-nu-var) så är bågarna mycket mindre och infångarna behöver inte vara så långa, såvida det inte lutar så att bågarna blir vidare av den anledningen. infangare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket bra forum detta så jag fortsätter fråga på.
Jag har 2 områden på gräsmattan, med en smal korridor emellan. 90% och 10% storlek på områdena.
Hur man kan programmera för att få den att följa kabeln till område 2 förstår jag, men hur hittar den tillbaks sedan, körs den tills batteriet är slut? Gången är inte med gräs så den behöver inte kunna klippa där

När klipptiden är slut eller när batteriet behöver laddas så följer den slingan som vanligt tillbaka till laddstationen. Dvs den kör igenom den smala korridoren igen. Fast nu följer den slingan som går mot laddstationen istället (om man räknar medsols). Den kommer ha kniven igång båda gångerna den kör igenom korridoren. Vet inte om det går att ställa in i någon meny.

Har jag nya eller gamla chassit på min 325? handlades för ca 1 år sedan. Börjar tröttna rejält på fastkörningar nu :D Vore fint om man skulle få en mer fungerade klippare. Fick tips om att flytta batteriet till styrkortssidan för bättre framkomlighet. Har inte hunnit gjort det ännu dock.

Min 325.jpg
Skapa konto

Såhär ser 325an ut efter klippning i blött gräs...

• blött gräs i 325an.JPG
    Skapa konto
Du har version 3, alltså den "gamla" modellen.. annars hade du haft "fasta" pivothjul...

Tack, då är det bara och försöka få den uppgraderad då...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.