3 895 läst · 16 svar
4k läst
16 svar
Referenser på bilningsfirma (betong) JKPG
Sida 1 av 2
Ska ta in lite offerter på att bila upp källargolvet (52kvm)
Skulle vilja ha det uppbilat samt urgrävt och massorna bortkörda. Någon som vet företag i Jönköping med omnejd som antar sig sådana här typer av jobb???
PM:a eller skriv här isåfall.
/Micke
Skulle vilja ha det uppbilat samt urgrävt och massorna bortkörda. Någon som vet företag i Jönköping med omnejd som antar sig sådana här typer av jobb???
PM:a eller skriv här isåfall.
/Micke
Jo det gör dem säkert. Men om man tar en byggfirma tar dem in UE på själva rivningsarbetet och slänger därför på mellan 10-20% på fakturan på just bara det arbetet.elmont skrev:
Jag kommer dela upp arbetet i 2st förfrågningar. Nr 1 kommer bli en firma som bilar ut och kör iväg massorna och Nr 2 kommer bli en byggfirma som lägger makadam, isolerar, gjuter, och sen kör en totalare på alla ytskikt samt VVS och EL.
/Micke
Trots att jag varit i byggbranschen i hela mit liv har jag ALDRIG varit på ett jobb där byggfirman tagit in en UE för att riva ur det g:a för att sedan bygga. Att bila ut och transportera bort kräver ingen kompetens som inte finns på vilken byggfirma som helst.
Om en byggfirma lejer en UE och arbetet utförs enligt ABT 06 har dom inte rätt till några 10 - 20% i påslag. Jag mins inte säker nu men jag tror det ligger på 6-8 %.
Om en byggfirma lejer en UE och arbetet utförs enligt ABT 06 har dom inte rätt till några 10 - 20% i påslag. Jag mins inte säker nu men jag tror det ligger på 6-8 %.
OK. jag har jobbat i Entreprenad branschen själv i 12år och även jag läst ABT 06. Dock är det väl en rekommendation. Jobbade själv inom distributions el som entreprenör (projektledare) och vi slängde på 15% rakt av på alla UE samt mtrl fakturor .elmont skrev:Trots att jag varit i byggbranschen i hela mit liv har jag ALDRIG varit på ett jobb där byggfirman tagit in en UE för att riva ur det g:a för att sedan bygga. Att bila ut och transportera bort kräver ingen kompetens som inte finns på vilken byggfirma som helst.
Fick det svart på vitt att de gör såhär, första firman jag ringde till sa att det är nog bättre du anlitar en betong firma tll det där först så slipper du betala extra.
Nu va det ju inte detta tråden handlade om iofs, kommer få in lite offerter nästa vecka. Kul att se hur mycket det skiljer sog åt men gissar på rätt så samma. Så rekommendationer känns som det väger tyngre än några 1000 lappar.
Lite sent, men "normalt" brukar man i förfrågningsunderlaget ange att man ska följa tex ABT som ju är den i särklass vanligaste "kontraktformen". Använder man AB/ABT kan man ju känna sig rätt säker. För där regleras det mesta som kan vålla tvister mellan entreprenör och kund. Men visst kan man ange andra påslag och andra betalningrutiner mm mm. Men då måste man ha rätt bra koll på hur det ska skrivas för att vara giltigt.
I mina trakter finns det överhuvud taget inga "betong firmor" och jag har aldrig hört talas om dom :sly: bara byggfirmor som utför allt eller nästan allt inom byggsvängen.
I mina trakter finns det överhuvud taget inga "betong firmor" och jag har aldrig hört talas om dom :sly: bara byggfirmor som utför allt eller nästan allt inom byggsvängen.
AB04/ABT06 bör inte användas när kunden är privatperson.
Edit: Klippte in texten nedan från
http://www.bygg.org/entreprenadjuridik--affarsavtal/om-standardavtal__367
De standardavtal som används i avtalsförhållanden mellan näringsidkare är inte avsedda att användas*gentemot konsumenter. Sådana avtalsförhållanden regleras av s.k. tvingande konsumentlagstiftning, dvs lagstiftning som skyddar en privatperson mot avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten i förhållande till lagen. Som komplement till denna tvingande lagstiftning har BI tillsammans med bl.a. Konsumentverket och Villaägarnas Riksförbund tagit fram två standardavtal, Hantverkarformuläret 09 och ABS 09, som är avsedda att användas i avtalsförhållanden med privatpersoner.*
Edit: Klippte in texten nedan från
http://www.bygg.org/entreprenadjuridik--affarsavtal/om-standardavtal__367
De standardavtal som används i avtalsförhållanden mellan näringsidkare är inte avsedda att användas*gentemot konsumenter. Sådana avtalsförhållanden regleras av s.k. tvingande konsumentlagstiftning, dvs lagstiftning som skyddar en privatperson mot avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten i förhållande till lagen. Som komplement till denna tvingande lagstiftning har BI tillsammans med bl.a. Konsumentverket och Villaägarnas Riksförbund tagit fram två standardavtal, Hantverkarformuläret 09 och ABS 09, som är avsedda att användas i avtalsförhållanden med privatpersoner.*
Redigerat:
I entreprenadsvängen finns ofta ett dokument som kallas för AF och i detta dokument framgår villkoren för entrepenaden. Det är helt ok att i detta dokument ändra villkoren i AB/ABT. Om det i AF är ändrade villkor för fasta bestämmelser skall det framgå under en speciell kod (tror att det är AFC111) vilka bestämmelser som är ändrade. Om det är gjort ändringar i AF av sk täckbestämmelser behöver det inte framgå vilka som är ändrade.elmont skrev:Lite sent, men "normalt" brukar man i förfrågningsunderlaget ange att man ska följa tex ABT som ju är den i särklass vanligaste "kontraktformen". Använder man AB/ABT kan man ju känna sig rätt säker. För där regleras det mesta som kan vålla tvister mellan entreprenör och kund. Men visst kan man ange andra påslag och andra betalningrutiner mm mm. Men då måste man ha rätt bra koll på hur det ska skrivas för att vara giltigt.