Byggahus.se
Har under de senaste fem åren renoverat en hel del i det radhus vi har nu, dock har inget helt färdigställts förrän nu när vi tänker sälja. Därför är vårat taxeringsvärde rätt lågt i jämförelse med andra i området, spelar detta någon roll nu när jag skall sälja? Eller kan jag anmäla detta på något sätt o då få ett högre taxeringsvärde?
Dessutom så hittar jag tyvärr inte informationen från förra året om aktuellt taxeringsvärde. Kan man skicka efter det eller så, så att ,man har det när mäklaren skall komma och värdera huset på tisdag?

/hedde

Det är väl ingen nackdel m lågt tax värde - tvärtom !!
Lägre fastighetsskatt, och lägre förmögenhetsvärde.

Dock lär det väl upptaxeras vid nästa revideringstillfälle om du har renoverat och därigenom höjt standarden. Man kanske kan göra en sådan upptaxering frivilligt också men det kan du ju då ringa skatteverket och höra om - men det skulle inte jag gjort om det inte är så att man kan åkja på ngn retroaktiv straffskatt förstås...

Mäklaren bryr sig inte om taxeringsvärdet - han/hon bör vara så erfaren i området att han vet hur attraktivt det är, och huset i sig går man ju igenom fär att se vad det är värt. Man kan ju ha ett högt taxeringsvärde på ett oattraktivt och lågt värderat hus också...

/K

W
Vilken vettig människa fyller någonsin i skatteverkets blankett om man har förbättrat huset. Verkar ju helt galet att frivilligt höja tax värdet. vill de veta får de komma ut och kålla

Mvh
Enkelglas, inget badrum, garage oooo nej ;)

Hemmakatten
Jo, de vettiga människor, bl.a. jag, som anser att lagar och regler i en demokratisk parlamentarism bör följas.

• Gilla
carlbanan
  • Laddar…
Wester skrev:
Vilken vettig människa fyller någonsin i skatteverkets blankett om man har förbättrat huset. Verkar ju helt galet att frivilligt höja tax värdet. vill de veta får de komma ut och kålla

Mvh
Enkelglas, inget badrum, garage oooo nej ;)
Har för mig att om huset brinner ner så ligger taxeringsvärdet på huset som grund för att få ut rätt ersättning från försäkringsbolaget. Givetviss så kontrolleras det så det inte ligger helt fel, men du hamlar nog mer i det lägre kvm-priset för ditt hus om du har ett låg taxeringsvärde, vilket ju innebär lägre ersättning.

- M

W
Gladh skrev:
Har för mig att om huset brinner ner så ligger taxeringsvärdet på huset som grund för att få ut rätt ersättning från försäkringsbolaget. Givetviss så kontrolleras det så det inte ligger helt fel, men du hamlar nog mer i det lägre kvm-priset för ditt hus om du har ett låg taxeringsvärde, vilket ju innebär lägre ersättning.

- M
FEL.
Har givetvis bett försäkringsbolaget komma och kålla på huset samt dokumenterat allt med bilder etc till dem för om det brinner etc så vill jag inte ha ett papphus uppslaget utan ett excakt likadant. Så huset är fullvärdesförsäkrat på riktigt numera. Kostar ju lite mer men det e ju småsummor i sammanhanget.

W
Hemmakatten skrev:
Jo, de vettiga människor, bl.a. jag, som anser att lagar och regler i en demokratisk parlamentarism bör följas.
Vissa verkar gilla onödigt höga taxeringsvärden och ibland använda dem som en skrytfaktor. Jag är av den åsikten att man ska försöka hålla nere detta till varje pris. Nu har vi iförsig begräningsregler så det spelar ju ingen roll vad man har (såvida man inte har väldigt lågt) men vem vet i framtiden.

Wester skrev:
FEL.
Har givetvis bett försäkringsbolaget komma och kålla på huset samt dokumenterat allt med bilder etc till dem för om det brinner etc så vill jag inte ha ett papphus uppslaget utan ett excakt likadant. Så huset är fullvärdesförsäkrat på riktigt numera. Kostar ju lite mer men det e ju småsummor i sammanhanget.
Att du gjort det betyder inte att jag har fel, bara att du har tagit steget längre och varit föruttseende för att ta höjd för ditt låga taxeringsvärde. Det är ju en viss skillnad i det...

- M

W
Sorry, glömde utveckla själva fel delen ;)
När försäkringsbolaget var här så pratade jag med dem vad som låg till grund för värdering samt uppförande av ev nytt hus eller skadade delar så sa de inget om tax värdet utan det var tex foton, ritningar etc som låg till grund för detta. Jag vet inte om det beror på senaste årens extrema höjjningar av vissa tax värden eller inte men så var det enligt det försäkringsbolaget.
Om de gick på tax värdet så skulle det slå sjukt fel mot bla äldre stora hus som har ofta kan ha fantastiska inredningar etc men ofta låga tax värden om det inte har sålts mycket i närområdet samt att året tax baserats på ofta ligger runt 1930 eller äldre.

Hej.
Jag undrar om någon vet ifall man kan få straff-avgifter ifall kommunen upptäcker att man har för lågt taxeringsvärde på fastigheten? Jag har ganska mycket lägre tax.värde än 75% av marknadspriset.

Nej, inga problem. Du skulle nog inte ens kunna få upp det om du bad om det.

Taxeringsvärdet sätts i en rätt komplicerad beräkningsmodell som bygger på försäljningar i området för ungefär 2 år sedan.

Enda sättet att få straffavgift är om du har uppgivit felaktiga uppgifter om huset i en fastighetsdeklaration.

Hempularen har rätt, men jag skulle vilja lägga till att det förstås inte gäller ifall du gjort signifikanta värdehöjande åtgärder på huset som skatteverket inte känner till, och att det är därför taxeringsvärdet är "fel".

"En ny taxering ska göras bl.a. om

* taxeringsvärdet bör ändras med minst en femtedel, dock minst 25 000 kronor
* kostnader på minst en miljon kronor lagts ned på fastigheten
eller
* det sammanlagda värdet för ett småhus bör ändras med minst 100 000 kronor."

http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/svarpavanligafragor/fastighetsskattochfastighetstaxering/privatfastighetstaxeringfaq/jagharbyggtommitthusbehoverjagskickainennyfastighetsdeklaration.5.1f4b0dc10351b8449e8000652.html

Tack för svar. Jag får kolla upp det här noggrannare.

Jag jämför bara med grannarna (2st) som har 8 gånger högre taxeringsvärde än mig medans jag menar att min fastighet är värd mer på marknaden än deras för jag har mycket bättre tomt som är 10 hektar större än deras också. Om jag nu skulle dra in vattenburen värme och toa, (vilket jag inte har) så lär ju inte taxeringsvärdet gå upp med 1,5 miljoner?
Det är ju tomten jag tycker är taxerad alldeles för lågt och den kan jag ju inte renovera. Man kanske ska tacka och ta emot för lågt taxeringsvärde?

Det låter onekligen konstigt att grannarna har så mycket högre taxeringsvärde. Men du skriver att du har 10ha större tomt. Det klassas då troligen inte som tomt utan jordbruksmark eller något åt det hållet, som går i en annan "klass" vid taxeringen.

Detta med toa, avlopp osv, slår väldigt hårt i de beräkningsmodeller som används.

Det har ofta raljerats över poängsystemet som skattemyndigheten använder. Det var ännu värre förr. Ex. så kunde en diskmaskin höja taxeringsvärdet med 50 000 i vissa områden.

Det är inte fullt så tokigt som det låter. Diskmaskinen tillsammans med andra värde detaljer, ger en bild av om ett hus har väldigt enkel standard, eller lyxinredning. Så maskinen blir i modellen bara en indikator på allmän standard i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.