Svara Nytt ämne
  1. 2007-02-13 20:39
    Svara | #1

Nykomling Medlem: jun 2005
    24 inlägg

4 bilder

Beräkning reavinst

Hej,

Mina föräldrar har under 2006 sålt det hus som de själva byggt på 70-talet.

Nu är det så att de givetvis saknar mycket kvitton från när det byggdes. Hur funkar det med bevisbördan när man räknar fram reavinsten.

Kan skattverket kräva att man ska spara underlag i 30 år?

Vore tacksam för lite tips på länkar där man kan läsa mer om detta.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-02-13 21:18
    Svara | #2

Forumgud Medlem: feb 2005
    Västmanlands län
    1 721 inlägg
    Gillad 21 gånger
    15 bilder
    Om man inte har underlag så kan man få avdrag för vissa kostnader ändå.

Jag citerar från: Avdragsgilla förbättringsutgifter | Skatteverket [NS4 version]

"I domar från hösten 2002 har Regeringsrätten medgivit avdrag för en skälig del av förbättringskostnaden även om kvitton saknats. Man har då kunnat visa en godtagbar utredning om förbättringsarbetenas omfattning. Avdrag har medgivits med skälig del av det yrkade avdraget".

Men, jag antar att det klart mesta av försäljningspriset blir vinst ändå, huspriserna har ju stigit lite sedan dess. Dock borde priset på fastigheten när han köpte den finnas kvar, men tomtpriset var väl antagligen inte så värst högt.
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-02-13 23:51
    Svara | #3

Moderator Medlem: feb 2005
    Stockholm
    23 526 inlägg
    Gillad 1 403 gånger
    7 bilder
    Man kan ange i princip vilka byggkostnader som helst så länge man bara är väldigt noga med att tasla om till vilken del av kostnaden det saknas kvitton eller andra verifikat (fakturor?). Det måste också vara så att beskrivningen av vad man betalat för skall vara riktig. Om man exl. påstår att jag har sjölv byggt ett hus på 300kvm 1970, med inomhus pool. För 1,5 miljoner (då). Och det visar sig vara ett kedjehus på 120 kvm utan tillstymmelse till pool, då kan man åka dit så det visslar om det.

men om man anger ärliga kostnader som är rimliga för det hus man byggt, och anger att kvitton saknas för ex. 20% av kostnaden så skall mam inte kunna råka ut för skattetillägg (straff), däremot så kan skattemyndigheten avslå en del av kostnaden.

Jag tror tom. att det är helt OK att kräva avdrag för svarta pengar helt öppet. Jag betalade snickare Karlsson 100 000 vitt och ytterligare 200000 svart utan kvitto. Handlingen är preskiberad nu.

4. 2007-02-14 14:40
    Svara | #4

Kvitto är inget krav, oavsett hur mycket det rör sig om. Kan du bara med rimlig deklaration visa hur mycket varje del kostat så får du dra av det. Det som krävs är just en utförlig beskrivning på vad du gjort och vad detta har kostat. Detta är vad en nära vän på skatteverket förklarat för mig (skattejurist).

5. 2008-02-25 17:20
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: maj 2007
    Västmanland
    165 inlägg

13 bilder
    Jag har funderat på en liknande fråga, jag har blivit erbjuden att köpa fönster genom en bekants firma (för att få tillgång till dennes rabatter hos fönstertillverkaren) kan jag då använda den fakturan (som alltså står i vännens firmanamn men som jag själv har betalt) som underlag för mina kostnader om jag säljer mitt hus i framtiden? Borde ju inte vara något problem enligt inlägget ovan...

Liknande ämnen

1. Reavinst?
    av mlofqvist i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. Reavinst
    av evasch i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Arv Reavinst mm
    av RenoveraMera i forum Juridik
  4. Reavinst vid arv
    av greebfighter i forum Juridik
  5. Reavinst
    av wsp i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.