Byggahus.se
Ekonomi är tyvär inte min starka sida så hoppas på några tips från dom som varit med ...

Vi ska bygga en villa och räknar med att betala runt 2 milj allt som allt. Så snart vi flyttar kan vi lägga in minst 1,5 milj och resten av lånet betalar vi av inom 1-2 år, inga problem där alltså. Men för att starta byggkreditivet bör man ha tomten som säkerhet (?). Felet är att handlingarna för avstyckning kommer att lämnas in samtidigt som man lämnar in bygglovshandlingarna (enligt hustillverkaren) och jag vet att lantmäteriet här tar ca 7 månader på sig, vilket är ungefär den tid (igen enligt hustillverkaren) det tar att få bygglov, bygga och flytta in. Betyder detta att vi måste bygga utan byggkreditiv alt. vänta 7 månader med att sätta spaden i jorden?

/Galdrin

Vi har nyligen fått ett byggkreditiv beviljat och vi äger ännu ingen tomt. Avstyckningen pågår och enligt "vår" husbyggare kan vi inte ansöka om bygglov förrän avstyckningen är klar och vi äger tomten.
När det är dags för oss att betala tomten så öppnas kreditivet och räntan börjar ticka.

Inger : Enligt byggaren räcker det med att man har en förhandsundersökning inför avstyckning (lämolighetsprövning) för att söka bygglov och jag förstod på honom att man kan få bygglov och börja bygga på tomt som "del i stamfastighet", tomtgränserna kommer senare under projektet. Jag vet inte om det är någon skillnad mellan planlagt och icke planlagt område (det här ligger mitt ute i skogen).

Vad vet jag.

/Galdrin

jureit: Om det är som byggaren påstår så kommer vi att behöva låna ca 1,75 på vår nuvarande bostad eftersom tomten i princip kommer att bli en av dom sista sakerna vi betalar för ... låter inte så lite bakvänt.

Kanske bäst att backa, rekapitulera och börja om ... :p

Som ni kanske förstår är vi inte så lite förvirrade. Kan också nämna att vi har väntat på att tomten skulle bli klar i nästan ett år och så visar det sig att det bara var en "förstudie" och att vi kanske ska behöva vänta 7 månader till på tomten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.