Svara Nytt ämne
  1. 2005-04-21 06:48
    Svara | #1

Nykomling

Skatt vid försäljning av hus

Vi kommer att sälja vårt hus om några dagar och vårt nybggda hus kommer att stå färdigt för inflyttning under hösten. Jag har räknat ut att vi har fått en vinst på 353 00 om man tar mellanskillnaden på vad vi betalade för huset då det var nytt och vad vi får vid försäljningen.
    Jag har även förstått att man får dra av vissa belopp, tex kostnad för lagfart och pantbrev innan man hamnar på det defenitiva vinstbeloppet.
    Vore tacksam för information om vad man kan dra av för och hur man går till väga för att skjuta skatten upp skattebetalningen. Hur länge får man skjuta upp reavinstbeskattningen (heter det så?). Hur gör man vid deklarationen?
    Många frågor på en gång.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-04-21 09:23
    Svara | #2

Senior medlem

Re: Skatt vid försäljning av hus

Du får även göra avdrag för förbättringsåtgärder som du har gjort.
    Du kan skjuta vinsten i fem år om den överstiger ett visst belopp (minns inte exakt, men du har en vinst *över det beloppet)
    Vinsten (Husförsäljningen) deklareras i en särskild blankett, där finns val ang. uppskjutande av skatten etc.
    Om du ringer till din handläggare på skatteverket får du goda råd och tips hur du kan göra.
    /Ulle
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-04-21 10:19
    Svara | #3

Fullvärdig medlem

oinvigd skrev
    Jag har även *förstått att man får dra av vissa belopp, tex kostnad för lagfart och pantbrev innan man hamnar på det defenitiva vinstbeloppet.
    .
    stämmer detta??? då blir det till att kontakta "skattmasen" igen för ändring i deklarationen, trodde inte att man fick dra av detta på vinsten men är det så är det ju kanon. ;D

4. 2005-04-21 10:36
    Svara | #4

Immobils avatar
    Gudfader

sofia_k skrev
    stämmer detta???
    8) Jajamen, dra av bara!

5. 2005-04-21 10:36
    Svara | #5

Senior medlem

Du får dra av allt som är kopplat till husförvärvet/bygget. Men inte löpande underhålls kostnader.

Lagfart, pantbrev, etc är kopplat till förvärvet.

6. 2005-04-21 12:42
    Svara | #6

Fullvärdig medlem

Immobil skrev
    8) Jajamen, dra av bara!
    Jag älskar detta forum ;D

7. 2005-04-21 19:34
    Svara | #7

Junior medlem

Skatteverket har en jättebra broschyr, finns att ladda ner på www.skatteverket.se under broschyrer. Den heter SKV 379 Försäljning av småhus. För den som tycker att det är trist att läsa skattebroschyrer så finns den också som mp3-fil ;D

8. 2005-04-22 05:23
    Svara | #8

Nykomling

Tack för tipset om pdf och mp3-filerna på Skatteverkets hemsida. Har jag uppfattat rätt då jag påstår att jag kan få livslångt uppskov med att skatta för kapitalvinsten som uppstår vid småhusförsäljning om jag bor kvar i det nya huset till dödagar. Blir det mina make alt. mina barn som får ta över min "skatteskuld"?

9. 2005-04-22 11:26
    Svara | #9

Moderator

Ja den lär inte skrivas av ialla fall.

Tänk också på att dra av mäklarkostnader och andra försäljningsomkostnader, kan ju alltid prova att dra av "stylingkostnader" inför visningen.

Sedan kan jag tipsa om att det brukar fungera med försiktig "kreativitet" när man drar av förbättringskostnader. Man kan ta upp renoveringar och ange att kvitto förkommit i anmärkningarna. Om beloppen är rimliga så har dom inte tid att ifrågasätta det. Däremot så bör det ju synas att arbetet är utfört annars kan det kallas skattefusk. Om dom däremot kräver kvitton som du angett saknas så kan dom bara stryka avdraget.

10. 2005-04-22 12:34

Senior medlem

Hmmm,

Gör inga avdrag som Du inte kan stå för. Räkna t ex vad ett avdrag på 100 tkr innebär, så tror jag Du förstår.

Över 8 basbelopp i undahållen skatt, så är det helt plötsligt en åklagare som lägger sig i...

Glöm inte heller flyttstädning, mäklararvoden, låneuppläggningskostnader, etc.

;D

11. 2005-04-23 11:06

Fullvärdig medlem

oinvigd skrev
    Tack för tipset om pdf och mp3-filerna på Skatteverkets hemsida. Har jag uppfattat rätt då jag påstår att jag kan få livslångt uppskov med att skatta för kapitalvinsten som uppstår vid småhusförsäljning om jag bor kvar i det nya huset till dödagar. Blir det mina make alt. mina barn som får ta över min "skatteskuld"?
    Man kan inte ärva skulder men det kommer ju belasta ditt dödsbo så småningom...
    Arvet är ju det som blir kvar när dödsbot har passerat kassan. Hamnar du på minus så är det kreditgivarnas problem...

12. 2005-04-25 20:07

mrx
    Nykomling

>Över 8 basbelopp i undahållen skatt, så är det helt >plötsligt en åklagare som lägger sig i...

Hmm, det räcker att den undanhållna skatten uppgår till ett basbelopp så är Skatteverket skyldig att anmäla det till en åklagare.

Liknande ämnen

1. Skatt vid försäljning av bostadsrätt
    av PeterBjarn i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. skatt vid försäljning av hus
    av carlm72 i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Skatt vid försäljning
    av Richard A i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  4. Skatt på försäljning?
    av SimonJ i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  5. Skatt vid försäljning
    av Sannabecka i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.