Svara Nytt ämne
  1. 2005-12-30 09:55
    Svara | #1

Nykomling Medlem: dec 2005
    9 inlägg

Taxeringsvärde / Lån???????

Hej

Som relativt ny husägare har jag ett par dumma frågor som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

I maj 2005 köpte jag ett hus för 660 000: - med ett taxeringsvärde på ca 350 000: -

Nu har taxeringsvärdet stigit till ca 450 000: - efter den generella ökningen för ett par månader sedan.

Hur hänger taxeingsvärdet ihop med hur mycket jag kan belåna mitt hus?
    Kan jag låna mer pengar av banken nu när jag har högre taxeringsvärde eller det har inte med varandra att göra?

/morgan
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2005-12-30 10:00
    Svara | #2

Forumgud Medlem: dec 2003
    46 år
    Östergötland
    2 144 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder

Re: Taxeringsvärde / Lån???????

Delvis....banken gör nog på din inrådan en ny marknadsvärdering av huset och baserat på detta (inte direkt taxeringsvärdet) fastställs hur mycket du får låna som botten resp. topplån.

Annars skall ju taxeringsvärdet avspegla minimum 75% av marknadssvärdet.
    Med den formeln borde ditt marknadsvärde vara 600 tkr men detta stämmer nog inte. Huspriserna har gått upp lite sen maj 2005 och din värdering kanske nu ligger runt 700 tkr. Men detta är ju upp till banken att bedöma.

Det hela handlar om hur banken bedömmer säkerheten i själva lånet med huset som pant!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2005-12-30 10:28
    Svara | #3

Hemmakattens avatar
    Gudfader Medlem: mar 2004
    Stockholm
    7 815 inlägg
    Gillad 374 gånger
    45 bilder

Det nya taxeringsvärdet gäller från 1 januari 2006. Det skall/är tänkt att vara 75% av marknadsvärdet två år tillbaks i tiden. Dvs. om nu tax.värdet är 450´2006-01-01 så bedömdes marknadsvärdet vara 600´2004-01-01. Eftersom huspriserna har gått upp kraftigt på de flesta håll så torde marknadsvärdet i dag vara högre (vilket i sig bevisas av att du betalade 660´för ett år sedan).
    Om en ny värdering visar på högre marknadsvärdet så ökar ju låneutrymmet för dig. Även om man inte vill låna mer så borde en större del nu kunna läggas om från topplån till bottenlån (hypotekslån) vilket ju ger bättre/lägre ränta.

4. 2005-12-30 11:22
    Svara | #4

volvos avatar
    Forumgud Medlem: dec 2005
    Södra sverige
    2 772 inlägg
    Gillad 5 gånger

Taxeringsvärdet är det verktyg skattemyndigheterna använder för att räkna ut fastighetsskatten. Grundidén är att det skall vara ca 80% av marknadsvärdet. Dock har skattemyndigheterna lite andra aspekter på husvärden än vad marknaden har.

När det gäller lån på huset så bryr sig bankerna som regel inte alls om vad taxeringsvärdet på huset är. De är mer intresserade av det faktiska marknadsvärdet.
    Däremot brukar det sällan vara några problem att få låna upp till taxeringsvärdet utan att någon separat värdering görs. Detta därför att banken känner sig säker på att taxeringsvärdet alltid ligger en bra bit under det faktiska värdet.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

Liknande ämnen

1. Taxeringsvärde
    av hedde i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. taxeringsvärde och lån?
    av Solstice i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. taxeringsvärde???
    av xfiles i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  4. K/T-tal och taxeringsvärde?
    av Maxal i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  5. Taxeringsvärde
    av Nybyggare i forum Övrigt husrelaterat