Svara Nytt ämne
  1. 2006-01-22 23:14
    Svara | #1

Senior medlem Medlem: okt 2005
    skåne
    913 inlägg

1 bilder

pruta på mäklararvode??

hej

jag unrar om någon lyckats pruta på mäklarens arvode.vissa tar ju 20 procent och det blir ju mycket på ett hus som är värt 3 miljoner tex.är det någon som gjort detta och vad har ni isådana fall fått ner det till.
    det verkar ju som det är säljarens marknad nu efter alla utskick från mäklare som vill handhava ärendet vid eventuell försäljning.
    eller är det lätt att sälja det själv dvs.alla klausuler som skall skrivas och sånt för att slippa ansvar om det skulle vara nåt osv.
    får man dra av dom 20 procenten som mäklaravgiften var från vinstskatten eller hur funkar det?
    "spend more money than you want on your tools and you will only get unhappy once"

-Gary Regowski 2010

2. 2006-01-23 00:08
    Svara | #2

Junior medlem Medlem: apr 2005
    74 inlägg

1 bilder

Re: pruta på mäklararvode??

20%!!!!

Det var det värsta. Vi sålde ett hus för ca 3 miljoner nyligen och mäklaren tog 2.75 % tror jag. Då prutade vi ner det från drygt 3%. Vi bor i Umeå med relativt höga huspriser och god marknad. Här ligger alla mäklare mellan 3 - 6 %, sedan brukar man kunna pruta ner priset eller förhandla in saker så som flyttstädning osv.

Du menar inte 2%? Det är ett bra pris tycker jag. Min erfarenhet är att en bra mäklare ofta får ut ett högre pris änmig som privatperson eftersom de attraherar en exklusivare kundkrets. Dessutom har de annonsutrymmen som jag inte har.

I ett område med många intressenter kan det också vara drygt att sköta alla visningar själv. Det juridiska får man annars hjälp med på banken till en billig penning om man sköter försäljingen själv.

Mäklararvodet får man dra av.

3. 2006-01-23 00:33
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: okt 2005
    skåne
    913 inlägg

1 bilder

ok tack så mycket..jag kan ha hört fel angående de 20 procenten..jag frågar för en godväns räkning och jag tyckte det lät väl mycket.det var tydligen någon specialservice inkluderad som innefattade att mäklaren skulle finna en lägenhet åt honom också.
    "spend more money than you want on your tools and you will only get unhappy once"

-Gary Regowski 2010

4. 2006-01-23 09:19
    Svara | #4

ass
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    108 inlägg

17 bilder

20%

Vi betalade 4% till mäklaren när vi sålde vår lägenhet. Procentsatsen här i Västerås brukar ligga mellan 4-7% vid lägenhetsförsäljningar. Har pratat med både mäklare och flera vänner som sålt sina lgh om det. Vid husförsäljning kan jag tänka mig att det ligger aningen lägre.

5. 2006-01-23 09:26
    Svara | #5

volvos avatar
    Forumgud Medlem: dec 2005
    Södra sverige
    2 771 inlägg
    Gillad 5 gånger

Allt är förhandlingsbart!
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

6. 2006-01-23 11:30
    Svara | #6

Forumgud Medlem: dec 2003
    46 år
    Östergötland
    2 144 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder

%-satsen brukar gå upp när det är lägre värden. Ofta är det samma jobb för mäklaren så att ett hus säljs med 3% och en lägenhet med 5% är inget konstigt. Vi fick i snitt 3,2% och då ingick ansvarsförsäkringen.

20% måste vara ett decimalfel!

7. 2006-01-23 11:52
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: nov 2003
    823 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

20% behöver inte vara fel om det är en duktig mäklare. Får man 300.000 kr mer för en miljonvilla = 30% kan man ju betala 20 % till mäklaren och ändå ha 4 % över. [1.300.000 - 20% på 1.300.000 = 40.000 kr.]

20% på marginalen över förväntat försäljningspris är definitivt inte fel utan en vanlig konstruktion. Upp till det förväntade priset har man då en lägre procentsiffra typ de som redan nämnts i tråden.

Lycka till!
    Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".

8. 2006-01-23 12:28
    Svara | #8

Senior medlem Medlem: feb 2005
    560 inlägg

1 bilder

Problemet är att definiera "förväntat försäljningspris". Av uppenbara skäl är det olämpligt att låta mäklaren göra den bedömningen. Eftersom grundarvodet är en procentsats på försäljningsbeloppet så har mäklaren redan ett incitament.

9. 2006-01-23 18:23
    Svara | #9

Forumgud Medlem: dec 2003
    46 år
    Östergötland
    2 144 inlägg
    Gillad 1 gånger
    6 bilder

Familjen_Bygg skrev
    20% behöver inte vara fel om det är en duktig mäklare. Får man 300.000 kr mer för en miljonvilla = 30% kan man ju betala 20 % till mäklaren och ändå ha 4 % över. [1.300.000 - 20% på 1.300.000 = 40.000 kr.]

20% på marginalen över förväntat försäljningspris är definitivt inte fel utan en vanlig konstruktion. Upp till det förväntade priset har man då en lägre procentsiffra typ de som redan nämnts i tråden.

Lycka till! *
    Det måste väl ändå inte vara rimligt att extra provision på hela 20% skall utgå på belopp utöver förväntat pris. Jag har sålt några hus och där har vi haft trappa med 3% upp till förväntat och allt därutöver 5%. Att betala hela 60 000 kr i extra provision för att priset kommer upp 300 000 känns som att ge godis till ett barn, dvs mäklaren.

10. 2006-01-23 18:46

Senior medlem Medlem: nov 2003
    823 inlägg
    Gillad 1 gånger
    10 bilder

Det är ju upp till var och en att bedöma vad som är rimligt.

Säga nej till 240.000 kr; är det rimligt?

Lycka till!
    Vi är en glad amatörbyggfamilj som står för det vi skriver och lovar att inget skrivs mot bättre vetande utan alla våra påståenden har substans i verkligheten. Sen tar vi hellre råd av noggranna och nyfikna amatörer än sämre proffs eller "bredflabbade bror-duktig personer".

11. 2006-01-23 18:52

Senior medlem Medlem: jan 2005
    44 år
    Stockholm
    657 inlägg

1 bilder

johan77 skrev
    Problemet är att definiera "förväntat försäljningspris". Av uppenbara skäl är det olämpligt att låta mäklaren göra den bedömningen. Eftersom grundarvodet är en procentsats på försäljningsbeloppet så har mäklaren redan ett incitament.

Nåja - anta 3% - det ger mäklaren ett incitiament på 3000 kr för varje 100000 över förväntat pris. Men det måste han ta ut som lön eller vinst - låt oss anta till 30% skatt för att bara göra det enkelt. Säg 2100 i handen alltså. Så hur många flera timmars arbete tror ni han lägger ner för den summan ?

Det är ju knappast värt mer än 1-2 dagar förlängning innan avslutad affär....
    Särskilt när man redan gjort sig 90 TSEK - 30% skatt och annonser - säg 50 papp i handen nu eller 52 om 1-2 dagar.

Procentsatsen är alltså knappast en anledning att överanstränga sig - därav att det är vanligt med betydligt högre procentsatser om mäklaren får ut mer än förväntat. Man kan ju alltid titta på kvadratmeterpriset i området för jämförbara objekt (tidsperiod och skick) för att få ett rimligt pris som uppskattning.

Liknande ämnen

1. Mäklararvode?
    av Solana i forum Övrigt husrelaterat
  2. Pruta eller ikke pruta?
    av Lajka i forum Tomter
  3. mäklararvode
    av rosie i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  4. Mäklararvode
    av Anni i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.