Byggahus.se
Hej,
hur göra nu?
2002 sålde vi vår dåvarande lgh med god vinst. Deklarerade och tog upp reavinsten enl konstens alla regler. Har ju då vad jag förstår sk uppskov.
Nu i år, 2006, säljer vi vårat hus, (ny ägare tar över 1 mars-07, kontrakt skrivet 28 nov-06), med också här en stor vinst. Mina frågor blir då:
  • När deklarerar jag försäljningen?
  • Hur gör jag, dvs ska tidigare försäljning tas med i nya deklarationen?
  • Vissa  >:( bekanta menar att jag kommer att bli tvungen att skatta rejält nu när vi sålde med så god vinst, medans jag menar att även denna skatt hamnar under uppskov. Vad är rätt?
Skulle verkligen uppskatta om någon här med förståeliga ord kan svara på dessa frågor och dessutom kanske mer beskriva hur jag ska göra med allt detta.

//WSP

Du deklarerar försäljningen det året du säljer bostaden, d.v.s det året du skriver kontraktet. När betalning eller inflyttning sker har ingen betydelse.

Du skall återföra den vinst du har fått uppskov på vid försäljningen av din tidigare bostad.

Om du nu köper en ny bostad (du skriver inte något om det) så kan du givetvis ansöka om nytt uppskov av vinsten.

För mer information kolla på skatteverkets hemsida. T.ex deras broschyr om försäljning av småhus: http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80007683/37912.pdf

[Edit: fixat ett stavfel]

Sorry, glömde nämna att vi nu köpt hus, till ett större värde än vad vi fick för nuvarande. Dessutom är det kanske värt att nämna att huset vi nu sålt är ett radhus, bostadsrättsradhus.

//WSP

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.