14 870 läst · 24 svar
15k läst
24 svar
Funderingar kring kontantinsats och eget arbete
Sida 1 av 2
Hejsan!
Har gått i husbyggar tankar ett tag och då man inte är så erfaren så har jag lite funderingar kring ekonomin och byggandet, kollat runt lite på forumet och börjat förstå lite mer om "eget arbete" och hur det värderas.
Men för enkelhetens skull så tänkte jag berätta om mina förhållanden och se om någon kan tipsa mig hur man skall tänka och gå tillväga. Mitt mål är att behöva så lite kontantinsats som möjligt.
Tomten:
Vid ett eventuellt bygge så kommer jag att få köpa tomten som jag vill ha för låt oss säga ca 200000 kr. Marknadspriset är egentligen mer runt 600000 - 800000 kr. Kan man göra nått med detta? Helt novis med allt som har med byggnation och lån att göra då man är hyfsat ung
. Hur ser banken på att jag köper en tomt för kanske 1/4 del av marknadspriset?
Huset:
Här är de tänkt att byggas ett lösvirkeshus, dom momenten jag inte klarar själv utan som jag kommer att betala för är:
Anslutning av all el och dylikt ( drar slangarna själv)
Tätskikt och kakel
Resten är tänkt att jag och sambon (och vänner) gör själva.
Så säg att om man skulle bygga ett hus som för en entreprenör skulle kosta 2 000 0000 kr, där arbetstimmarna är ca 800 000 kr, vilket betyder att jag gör det för 1 200 000 kr.
Så säg att jag behöver 1 200 000 kr för att bygga klart huset själv, plus tomten och allt annat med lagfarter och dylikt som kanske blir 400 000 (detta är inga exakta summor, utan mer "höftat" för att förstå principen")
Så totalt behöver jag låna 1 600 000 kr, men banken vet att det egentligen borde kosta 2 000 000 + 600 000 (tomten) = 2 600 000 kr.
Återigen, helt novis är jag, sitter och kliar mig i huvudet för att förstå hur jag skall tänka.
Vad utav allt detta jag har skrivit kan räknas som eget arbete? Kan tomten räknas in som någon insats? Behöver jag fortfarande 15 - 20 % på 1 600 000 kr som kontantinsats?
Som det ser ut nu, så skulle antagligen detta huset när det är klart bli värderat till över 3 000 000, detta är antagligen en summa i underkant.
Hoppas ni förstår mitt "case". Frågorna kanske uppfattas som saker man bör veta, men jag vet inte därför frågar jag
Tack på förhand!
Har gått i husbyggar tankar ett tag och då man inte är så erfaren så har jag lite funderingar kring ekonomin och byggandet, kollat runt lite på forumet och börjat förstå lite mer om "eget arbete" och hur det värderas.
Men för enkelhetens skull så tänkte jag berätta om mina förhållanden och se om någon kan tipsa mig hur man skall tänka och gå tillväga. Mitt mål är att behöva så lite kontantinsats som möjligt.
Tomten:
Vid ett eventuellt bygge så kommer jag att få köpa tomten som jag vill ha för låt oss säga ca 200000 kr. Marknadspriset är egentligen mer runt 600000 - 800000 kr. Kan man göra nått med detta? Helt novis med allt som har med byggnation och lån att göra då man är hyfsat ung
Huset:
Här är de tänkt att byggas ett lösvirkeshus, dom momenten jag inte klarar själv utan som jag kommer att betala för är:
Anslutning av all el och dylikt ( drar slangarna själv)
Tätskikt och kakel
Resten är tänkt att jag och sambon (och vänner) gör själva.
Så säg att om man skulle bygga ett hus som för en entreprenör skulle kosta 2 000 0000 kr, där arbetstimmarna är ca 800 000 kr, vilket betyder att jag gör det för 1 200 000 kr.
Så säg att jag behöver 1 200 000 kr för att bygga klart huset själv, plus tomten och allt annat med lagfarter och dylikt som kanske blir 400 000 (detta är inga exakta summor, utan mer "höftat" för att förstå principen")
Så totalt behöver jag låna 1 600 000 kr, men banken vet att det egentligen borde kosta 2 000 000 + 600 000 (tomten) = 2 600 000 kr.
Återigen, helt novis är jag, sitter och kliar mig i huvudet för att förstå hur jag skall tänka.
Vad utav allt detta jag har skrivit kan räknas som eget arbete? Kan tomten räknas in som någon insats? Behöver jag fortfarande 15 - 20 % på 1 600 000 kr som kontantinsats?
Som det ser ut nu, så skulle antagligen detta huset när det är klart bli värderat till över 3 000 000, detta är antagligen en summa i underkant.
Hoppas ni förstår mitt "case". Frågorna kanske uppfattas som saker man bör veta, men jag vet inte därför frågar jag
Tack på förhand!
Jag har uppfattningen (skiljer kanske mellan olika banker) att du måste beviljas och låna på s.k byggkreditiv under byggtiden. Normalt är det banken som lånar ut dessa pengar till högre ränta. Du kan lyfta pengar i olika steg efterhand som huset blir klart enligt uppgjord plan med banken.
NÄR huset är klart (slutbevis från kommunen) värderas fastigheten.
Först då kan du få hypotekslån (=lägre ränta) på 85 % av fastställt värde.
Resten får du själv bidra med som kontantinsats, eget arbete eller låna av typ anhöriga.
Således har inte hypotekslånets storlek något att göra med byggkostnaden utan är 85% av bankens värdering.
NÄR huset är klart (slutbevis från kommunen) värderas fastigheten.
Först då kan du få hypotekslån (=lägre ränta) på 85 % av fastställt värde.
Resten får du själv bidra med som kontantinsats, eget arbete eller låna av typ anhöriga.
Således har inte hypotekslånets storlek något att göra med byggkostnaden utan är 85% av bankens värdering.
I teorin är det ganska enkelt, det är värdet på slutresultatet som bestämmer hur mycket du får låna (dvs 85% av det) så hur du bygger och vad som är eget arbete är egentligen ganska ointressant, det som är intressant är hur du förklarar för banken vad det slutgiltiga värdet hamnar på.
I vanliga fall är dom vana att (i ett hyfsat populärt område) ta husleverantörens totalkostnadskalkyl och bevilja lån på 85% av det. Om det är ett hyfsat normalhus så orkar dom inte blanda in nån mer värdering är så. Är det en mer udda plats (svårsålt ) eller ett dyrare bygge vill dom nog ha in en värderingman som värderar vad dom tror att det färdiga resultatet kan tänkas vara värt.
Det jag gjorde (som byggde lösvirke i ett hyfsat populärt område) var att be min byggfirma (som bara skulle stomresa) att göra en kalkyl på vad ett nyckelfärdigt hus skulle kosta, sen lämnade jag den till banken och sa att den och den och den delen gör jag själv så jag behöver bara betala så här mycket och behöver alltså ett lån på X kr det gick dom med på.
I vanliga fall är dom vana att (i ett hyfsat populärt område) ta husleverantörens totalkostnadskalkyl och bevilja lån på 85% av det. Om det är ett hyfsat normalhus så orkar dom inte blanda in nån mer värdering är så. Är det en mer udda plats (svårsålt ) eller ett dyrare bygge vill dom nog ha in en värderingman som värderar vad dom tror att det färdiga resultatet kan tänkas vara värt.
Det jag gjorde (som byggde lösvirke i ett hyfsat populärt område) var att be min byggfirma (som bara skulle stomresa) att göra en kalkyl på vad ett nyckelfärdigt hus skulle kosta, sen lämnade jag den till banken och sa att den och den och den delen gör jag själv så jag behöver bara betala så här mycket och behöver alltså ett lån på X kr det gick dom med på.
Tackar så hemskt mycket för att ni tog er tid att förklara, det har blivit bra mycket tydligare nu
Får börja söka avstyckning, och se vad dom fasta byggkostnaderna blir! Sedan blir det att gå med offert till banken och se hur vi gör sedan!
Ha en trevlig kväll!
mvh Neffe
Ha en trevlig kväll!
mvh Neffe
Jag har gjort på liknande sätt, då ville banken ha ritningar och skisser på huset, de gick då vidare till en mäklarfirma som de har samarbete med och fick en preliminär värdering som vi sedan fick byggkreditiv beviljat på, vi lånade då ca 70% av värdet då vi hade en del kontant.
Vi gjorde även en kalkyl ihop med husleverantören som passade våra förutsättningar och vi kunde då helt välja vilka moment vi ville göra själva och vilka husleverantören skulle stå för så att kalkylen skulle gå ihop, i slutändan blev det ca 50 000kr över kalkylen då vi tog in lite extra hjälp med målning invändigt för att bli klara i tid.
Sen ska man dessvärre aldrig räkna med att några vänner ställer upp, i bästa fall kommer de dit och pratar så man inte får något gjort under den tiden.
Vi gjorde även en kalkyl ihop med husleverantören som passade våra förutsättningar och vi kunde då helt välja vilka moment vi ville göra själva och vilka husleverantören skulle stå för så att kalkylen skulle gå ihop, i slutändan blev det ca 50 000kr över kalkylen då vi tog in lite extra hjälp med målning invändigt för att bli klara i tid.
Sen ska man dessvärre aldrig räkna med att några vänner ställer upp, i bästa fall kommer de dit och pratar så man inte får något gjort under den tiden.
Medlem
· Stockholm
· 1 391 inlägg
Du bör nog fundera både en och två gånger om du kan bygga ett helt hus med bara egna händer och polare. Det är rätt mycket jobb...
Medlem
· västra götaland
· 969 inlägg
Har du riktigt bra vänner kan du säkert få hjälp en dag eller två. Mer ska du nog inte räkna med.
Jo visst blir det mycket jobb! Men är uppvuxen inom byggbranschen och har många vänner och kontakter som kan hjälpa till
. Blir inte sämre att man jobbar/jobbat med grunder/murning/snickeri/grävmaskin/vvs samt är KA och studerar till byggingenjör
Har ett helt hus att experimentera med, givetvis kan man ta sig vatten över huvudet och man kan göra tankevurpor men hoppas det kommer att gå bra iaf 
Sen har man en stor kunskapsbank här på byggahus forumet! Kommer med stor sannolikhet att få hjälpa mig i framtida bygge 😄
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Hur har du tänkt försörja dig under tiden du bygger huset? Inget som man gör över en sommar.
Medlem
· Västra Götaland
· 88 inlägg
Medlem
· västmanland
· 39 inlägg
Vi hade en liknande plan men vi valde att även ha en snickarfirma på löpande räkning. Av snickarna behövde vi köpa cirka 500 timmar. Jag uppskattar vår egen insats till ca 1000 timmar men då var vi också helt oerfarna. Vi inledde vår semester med resning, takläggning, fixa vindavledare, komplettera stomme, tejpa skarvar mm(3 veckor). Sen gick vi till jobbet medan snickarna körde på under dagtid. Vi löste av snickarna på kvällarna då de fick instruera oss till vad de ville ha framkört/undanstädat eller på annat sätt fixat till dagen efter. På så sätt behövde vi aldrig betala för någon städning, ställkostnader eller skitjobb. Förutom snickare så köpte vi också all el (ca 130 kkr inkl. arbete o. material något över svensk standard men ej KNX el. dyl.) VVS (ca 300 kkr inkl arbete och material för golvvärme, sanitet, varm- kallvatten, vattenpump i djupbrunn) Plattsättning (ca 120 kkr för badrum 12 kvm, tvättstuga 9 kvm, WC med dusch 4 kvm, hall 5 kvm, kök 10 kvm vägg.) Mark/grund (ca 550 kkr inkl. 150 m väg, husgrund, garagegrund, markbädd, VA, rörgravar, grov+finplanering mm)
Slutsumma för bygget landa på 2,9 Mkr inkl garage m. carport och förråd. Till det har vi lånat 2,5. Värderingen landade på 3,3 så vi ligger alltså kring 75 % belåningsgrad. Huset ligger en bit ut på landet MEN med endast 9 min till stadens största shoppingcenter vilket drar upp värdet avsevärt.
Jag tycker du ska börja med att besöka 3 olika banker och på ett seriöst sätt presentera en kalkyl. Banken kommer då troligtvis kräva att du har en produktionskostnadskalkyl från en husleverantör för det är så de är vana att arbeta. Då det inte funkar i ditt fall får du helt enkelt ta in budgetofferter från hantverkare för att säkra upp kostnaden för respektive delmoment. Med seriösa offerter minskar också risken för otrevliga överraskningar och du slipper kanske använda posten "oförutsett".
Jag har postat vår efterkalkyl här på forumet tidigare.(dock utan garagekostnaderna) Finns även på vår blogg som numera är mer eller mindre inaktiv. Vsterskogsta.blogg.se
Lyckat till med bygget och studierna!
Slutsumma för bygget landa på 2,9 Mkr inkl garage m. carport och förråd. Till det har vi lånat 2,5. Värderingen landade på 3,3 så vi ligger alltså kring 75 % belåningsgrad. Huset ligger en bit ut på landet MEN med endast 9 min till stadens största shoppingcenter vilket drar upp värdet avsevärt.
Jag tycker du ska börja med att besöka 3 olika banker och på ett seriöst sätt presentera en kalkyl. Banken kommer då troligtvis kräva att du har en produktionskostnadskalkyl från en husleverantör för det är så de är vana att arbeta. Då det inte funkar i ditt fall får du helt enkelt ta in budgetofferter från hantverkare för att säkra upp kostnaden för respektive delmoment. Med seriösa offerter minskar också risken för otrevliga överraskningar och du slipper kanske använda posten "oförutsett".
Jag har postat vår efterkalkyl här på forumet tidigare.(dock utan garagekostnaderna) Finns även på vår blogg som numera är mer eller mindre inaktiv. Vsterskogsta.blogg.se
Lyckat till med bygget och studierna!
Medlem
· Södermanland
· 371 inlägg
Ja visst går det men ska du bygga ett helt hus så tror jag tyvärr inte kvällar och helger riktigt räcker till om man vill ha en någorlunda tidsplan och ett liv.
Medlem
· Västra Götaland
· 88 inlägg
Det är givetvis upp till var o en. Och vad man räknar som rimlig tidplan.Andreas Blomkvist skrev:
Jag kan bara ta vårt bygge som ett exempel. Det tog 14 månader från början till inflyttning. Det vi lejde var stomresning, plattsättning i badrum, VVS och spackling och målning av tak. Resten gjorde vi själva inkl markarbeten o allt. Hann även stomresa och göra garaget tätt.
När vi flyttade in var huset 100% klart.
Ska nämnas att jag tog 4 veckor ledigt från jobbet under byggtiden.
Ibland tycker jag folk är så himla rädda att ge sej på att bygga. Det är bara köra på, det är lite körigt när man är mitt uppe i det men det har man snart glömt.
Kan tillägga att vi hade tvillingar som var knappt ett år när vi satte igång... 😊 kalla oss galna men det är så värt det när man har flyttat in och kan säja att man har byggt (nästan) allt själva.