2 595 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
ROT på svartbygge?
Haha. Dagens bästa..
Det kanske inte är omöjligt, om du har snickare som inte svartjobbar som utför arbetet.
Vet inte om de kollar att arbetet är utfört på något som man har bygglov för. Skulle kunna tänka mig att de faktiskt inte kollar det.
Vet inte om de kollar att arbetet är utfört på något som man har bygglov för. Skulle kunna tänka mig att de faktiskt inte kollar det.
Har du bara kvitto, så..
Man kan nog inte utnyttja ROT-avdraget alls vid uppförande av nya byggnader, men en utbyggnad skulle nog fungera. Kan inte tänka mig att Skatteverket sitter och kollar bygglov.
Däremot kan det vara idé att söka bygglov, för det blir svårt för dig att hävda att utbyggnaden stått där i mer än tio år om någon klagar om fem år, och man i dina deklarationer kan hitta avdragen för dem...
Däremot kan det vara idé att söka bygglov, för det blir svårt för dig att hävda att utbyggnaden stått där i mer än tio år om någon klagar om fem år, och man i dina deklarationer kan hitta avdragen för dem...
Självklart har du ingen laglig rätt till avdrag på en otillåten byggnad. Så nej, det är ingen berättigad fråga...zippiz skrev:
Frågan du egentligen ville ställa var, hur fuskar jag med ROT-avdraget på bästa sätt?
Självklart kan du få avdrag för diverse saker som du inte har rätt till bara du fuskar tillräckligt bra. Eller rättare sagt, det är ju ditt samvete och du som står för risken, skatteverket kollar sällan underlag för skatteavdrag annat än stickprover eller när något verkar orimligt. Nu antar jag att såna här ämnen inte uppskattas av ägarna till sajten så jag borde egentligen avstå från att svara.
Men det enklaste är väl att be om en faktura av snickaren med "arbetstimmar enl. spec". Hur du redovisar detta för skatteverket är ju sedan ditt samvete.
Det skulle isåfall vara för en tillbyggnad.
Vi väntar på att kommunen ska få tummen ur och påbörja arbetet med att förändra byggreglerna i vårt område så att vi kan bygga ut. Men nu har vi väntat i ett par år på att de ska börja och vi behöver bygga ut nu... Sen vet man ju inte hur länge ROT-avdraget är kvar, även om det pratas om ett permanent avdrag. Min sambo och jag skulle, som jag förstått det, tillsammans kunna få avdrag med 100000:- (50+50). Detta ska ställas i relation till böterna från kommunen... och att barnen växer... osv...
Vi väntar på att kommunen ska få tummen ur och påbörja arbetet med att förändra byggreglerna i vårt område så att vi kan bygga ut. Men nu har vi väntat i ett par år på att de ska börja och vi behöver bygga ut nu... Sen vet man ju inte hur länge ROT-avdraget är kvar, även om det pratas om ett permanent avdrag. Min sambo och jag skulle, som jag förstått det, tillsammans kunna få avdrag med 100000:- (50+50). Detta ska ställas i relation till böterna från kommunen... och att barnen växer... osv...
Nja... nje... egentligen vill jag nog inte fuska med något ROT-avdrag. Undrar mest om det finns någon sådan, inte helt orimlig, begränsning? Men visst, samvetet skulle nog säga att det är fel någonstans i kedjan även om det inte främst kretsar kring rätten till ROT eller ej.
Det är för övrigt samvetet som hållit tillbaka en utbyggnad de senaste fyra åren... Men kommunen har å andra sidan inget samvete över att de, givetvis muntligen, lovade börja med planarbetet 2004...
Det är för övrigt samvetet som hållit tillbaka en utbyggnad de senaste fyra åren... Men kommunen har å andra sidan inget samvete över att de, givetvis muntligen, lovade börja med planarbetet 2004...
Men du frågar ju hur du ska göra med ett avdrag på en byggnad/tillbyggnad som du i dagsläget inte har rätt att göra. Därav mitt svar att du behöver utelämna information för att vara safe. Jag kallar det för fusk, du kanske kallar det att inte säga hela sanningen...
Om det uppdagas att du byggt utan bygglov kan det mycket väl tänkas att även skatteverket, retroaktivt har åsikter om att du gjort avdrag för den olovliga tillbyggnaden.
Kommunens slappa politiker brukar knappast funka som argument för att stärka din rätt även om jag förstår din frustration.
Om det uppdagas att du byggt utan bygglov kan det mycket väl tänkas att även skatteverket, retroaktivt har åsikter om att du gjort avdrag för den olovliga tillbyggnaden.
Kommunens slappa politiker brukar knappast funka som argument för att stärka din rätt även om jag förstår din frustration.
Jag tror man får ROTavdrag även om svartbygget uppdagas. ROTavdrag och bygglov har väl inget med varandra att göra ?
Om man sen måste riva svartbygget så får man däremot inget ROT avdrag eftersom rivning inte inkluderas i ROT.
Ring skatteverket och fråga om svartbygget, kan bli kul.
Om man sen måste riva svartbygget så får man däremot inget ROT avdrag eftersom rivning inte inkluderas i ROT.
Ring skatteverket och fråga om svartbygget, kan bli kul.
Man måste ju ha en taxerad byggnad för att få avdrag. I alla fall har jag svårt att tänka mig att SKV inte försöker matcha byggnad kontra avdragare.
Jag tycker frågan är berättigad. Ett exempel, sätta in takkupor utan bygglov där sådant krävs. Jag tror du får avdrag, utan att fuska med din ansökan.
Jag tycker frågan är berättigad. Ett exempel, sätta in takkupor utan bygglov där sådant krävs. Jag tror du får avdrag, utan att fuska med din ansökan.
Bygglovsavgiften i sig blir inte underlagsberättigat. Däremot fakturan från kvalitetsansvarig bör medge ROT-avdrag, såvida han har utfört sin tillsyn direkt på byggplatsen.
Liknande trådar
-
TN-C trots 5-ledare
El -
Straffas för svartbygge trots muntligt ja
Artikelkommentarer -
söka bygglov för carport trots grannens svartbygge?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan man göra rotavdrag på ett "svartbygge"
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Svartbygge och brott mot strandskyddet
Bygglov