Svara Nytt ämne
  1. 2008-12-31 13:40
    Svara | #1

Yrrols avatar
    Gudfader Medlem: nov 2008
    VästraGötaland
    4 440 inlägg
    Gillad 169 gånger
    316 bilder

F-skattsedel - hur funkar det?

Sökte lite efter inlägg om f-skattsedel men det handla ju mest om polack-arbetare.

Vad jag undrar är vad en f-skattsedel är, vad som krävs att få en sådan och vad det innebär att inneha ett.

Jag kommer ju troligen ta över ett jordbruk och antar att jag då måste söka efter en f-skattsedel. Eller kan man ärva/överta den som användes för gården av föregående?

*Hörde att det kostar några hundra, men är det en engångskostnad eller varje år?
    *Om man har detta/företag så måste man lämna in deklaration flera gånger per år, eller är det fortfarande en gång om året? Tyckte min far satt och greja med det rätt ofta... Förvisso finns det en revisor men pappershanteringen finns ju för det.

Ja kort och gott; vad innebär det i förståerlig nybörjar-beskrivning.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2008-12-31 13:47
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2008
    Skåne
    458 inlägg

Att inneha en f-skattesedel innebär att du själv betalar skatt och arbetsgivaravgift för dina ev anställda. Skall du inte ha några anställda, eller sälja tjänster till någon annan, behöver du inte ha någon f-skattesedel.

Däremot behöver du troligen starta ett företag. Antingen en enskilld firma eller ett Aktiebolag. Om du startar ett aktiebolat måste du ha ett startkapital på 100 000.

Det finns massor av fördelar och nackelar med respektive bolagsform så kolla på skatteverkets hemsida eller prata med din bank. Du bör läsa på vad som gäller om de olika bolagsformena men också vad som gäller för bokföringsregler osv.

Om du behöver lämna in det en gång i månaden eller en gång om året beror på bolagsform och omsättning.

Kolla upp allt detta INNAN du tar över!

/N
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2008-12-31 14:05
    Svara | #3

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 440 inlägg
    Gillad 169 gånger
    316 bilder
    Jordbruket är arv från min far som gickbort.

Sälja tjänster nämnde du, räknas att hyra ut byggnader och åkrar som tjänster?

Nu tror jag revisorn kommer ge mig alla svar och råd om detta senare men tänkte försöka lära mig lite före så man slipper stå och seut som ett frågetecken när han pratar. hehe

Och starta företag - kan jag ta över hans? För det kostar väl massor annars?

Kan man köra det som hobbyverksamhet istället och skulle man vinna på det isf?
    Senast redigerad av Yrrol 2008-12-31 14:07

4. 2008-12-31 14:31
    Svara | #4

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 559 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder
    Här finns en del info + nyttiga länkar:
    http://www.starta-eget.se/

5. 2008-12-31 14:32
    Svara | #5

Nykomling Medlem: mar 2007
    västerbotten
    39 inlägg

f-skatt o enskild firma kostar inget att ha...

ska du ha ett förettagsnamn regat så kostar det kolla bolagsverket för prisuppgift
    men det är inte alltid nödvändigt med ett riktigt företagsnamn då ditt personnr blir ditt orgnr när du startar ensild firma

6. 2008-12-31 16:42
    Svara | #6

Medlem: okt 2007
    Västra Götalands
    5 973 inlägg
    Gillad 176 gånger
    102 bilder
    Beklagar din fars bortgång.

Du behöver ingen F-skatt. F-skatt är bara intressant om du skall sälja tjänster och kunden undrar om du betalar dina egna arbesgivar-/egenavgifter. Tror knappast det behövs för att arrendera ut åkrar och ängar.

Har du jordbruk så blir det enskild näringsverksamhet per automatik.

Just övertagandet från far din är inte helt lätt, där vet revisorn med lantbrukserfarenhet vad som funkar bäst för dig skattemässigt.

Deklaration en gång om året om omsättningen inte är stor (>1 miljon åer år ungefär).

Ovanstående skrivit utifrån att din far drev verksamheten som enskild firma, större jordbruk kan ibland ha ett "driftsföretag" i aktiebolagsform, vilket verkligen komplicerar saker och ting. Observera att aktiebolag inte utan vidare kan äga själva marken.
    Senast redigerad av -MH- 2008-12-31 16:44

7. 2008-12-31 17:10
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: nov 2007
    Skåne
    807 inlägg
    Gillad 8 gånger
    67 bilder
    Du behöver ingen F-skattsedel. I samband med deklarationen bifogar du blankett NE. En blankett för näringsverksamhet enskild firma. Där redovisas inkomster och kostnader samt ingående och utgående moms. Om du under året köpt något som används inom rörelsen får momsen ( ingående moms) kvittas mot moms som du fått för varor eller tjänster som du sålt (utgående moms). Med denna blankett finns det möjlighet att spara ingående moms till framtiden om försäljningens utgående moms inte räcker till.

8. 2008-12-31 22:01
    Svara | #8

mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: feb 2008
    Gotland, Sudret
    11 926 inlägg
    Gillad 1 557 gånger
    533 bilder
    Tag hjälp av en revisor åtminståne det första året. Skattefinesser såsom positiv räntefördelning kan ha en dramatisk och mycket fördelaktig inverkan på din skatt.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

9. 2009-01-01 22:55
    Svara | #9

10. 2009-01-02 13:16

Senior medlem Medlem: nov 2002
    46 år
    jönköpings län
    798 inlägg

bra sandhall,varför fråga runt av en massa experter,ring skattmasen direkt och förklara situationen.
    dom vet vad som är säkrast.
    och ett aktiebolag kan man köpa ett klart hos t,e,x www.startabolag.se för 5000 spänn.
    med allt klart.
    där köpte frugan sitt för sin presentbutik.
    En mycket intresserad 2 tonårings far med största intresse av nybyggda hus.
    är inne på vårat 2,a nybyggda hus.

11. 2009-01-02 13:31

Yrrols avatar
    VästraGötaland
    4 440 inlägg
    Gillad 169 gånger
    316 bilder
    Jo nu ska allt yrkesfolket få berätta för mig också men kan vara kul att höra privatpersoners förklaring som ibland är enklare att förstå samt inkludera tips och råd som den kanske lömska "säljaren" vill råda än till.

Så jag tackar för samtliga kommentarer.

12. 2009-01-02 21:20

Skåne
    807 inlägg
    Gillad 8 gånger
    67 bilder
    Mitt tips är att inte fundera i aktiebolag.
    Det kräver mera ingående bokföring, styrelsemöte och årsredovisning som ska skickas till patent o reg. verket. Dessutom skall en auktoriserad revisor gå igenom bokslutet och kontrollera allt ytterligare en gång. Räkna med dubbel kostnad för bokföring jämfört med enskild firma.

13. 2009-01-02 21:43

Medlem: okt 2007
    Västra Götalands
    5 973 inlägg
    Gillad 176 gånger
    102 bilder
    Men alltså, det handlar om jordbruk...

14. 2009-01-02 22:17

Skåne
    807 inlägg
    Gillad 8 gånger
    67 bilder
    Jag skriver om aktiebolag eftersom min son har blivit rekommenderad, av sin revisor, att övergå till ab. Han handlar med däck på fritiden och har kört som enskild firma några år.
    Det är inte självklart att revisorn (bokföraren) väljer det som blir billigast, för kunden. Det blir ju mer jobb med ett ab.

15. 2009-01-03 00:16

Nykomling Medlem: mar 2007
    västerbotten
    39 inlägg

jag är själv i däckbranchen o aktiebolag eller enskild firma beror helt o hållet på omsättningen tror jag...

rör det sig om en hobbyverksamhet så tror jag på en enskild firma men ska man omsätta en miljon eller tre så skulle jag nog välja ett ab men det är upp till var o en att ta reda på vad som passar en bäst

lycka till i vilket fall!!

Liknande ämnen

1. F/A Skattsedel?
    av Alpha i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  2. Fakturera utan f-skattsedel?
    av nattugglan11 i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.
  3. Avsaknad av F-skattsedel
    av Makiita i forum Juridik
  4. Funkar de här?
    av Alpha i forum Kök
  5. Hur funkar det ?
    av defrost i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.

Taggar