Svara Nytt ämne
  1. 2007-07-23 00:44
    Svara | #1

Senior medlem

Vedeldad pool?

Hej.. Planerar budget poolen (Rampool från ÖB 23000liter + trall runt)..

Tänkte gräva ner ca 20-50 cm och lägga isolering i botten..

Men jag är en sån badkruka så jag vill gärna ha lite värme... Dock saknar jag pengar och ett bra värmesystem till Poolen...

Kom då och funderade på vedeldade tunnor... Kan man kanske ta en vattenmantlad kamin + en värmeväxlare?? Typ enlda som en galning på förmiddagen så man kan bada på EM... Har ganska bra tillgång på ved... dock inte massor...

Vad tror ni? Är jag galen?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2007-07-23 08:29
    Svara | #2

Nykomling
    du får nog elda elda hela dagen om du ska få nån värme i 23 m3 vatten..en vanlig badtunna rymmer väl en 3-4 m3 o det går en hel del ved o tid för att få värme på det men nog är det säkert möjligt om man bara har tålamod o tillräckligt med ved skulle jag tro
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2007-07-23 10:20
    Svara | #3

Forumgud
    [quote=ejwbegysv;485468]
    Tänkte gräva ner ca 20-50 cm och lägga isolering i botten..

[quote]

50 cm... du vet att du inte får lägga jord & likande direkt mot poolen..

Den är inte byggd för det.. kan sluta illa..

4. 2007-07-23 12:39
    Svara | #4

Senior medlem
    Japp 50 cm.. Men ska inte lägga jord mot den på sidorna.. utan fasa av marken runt så den blir 50 cm lägre än omgivningen. Då vi ska bygga däck runt så syns det inte sen..

Blir även dränering i botten...

5. 2007-07-24 09:47
    Svara | #5

Cheesuss avatar
    Senior medlem
    En kompis till mig har löst värmefrågan med vedeldning. Han har en ganska stor pool med dykdjup och kanske 3x8 meters storlek på poolen.

De tog helt enkelt en gammal rejäl vedpanna för halvmetersved, byggde en slinga efter poolkanten med kopparrör som sitter kopplade mot pannan som shuntar ut värmen direkt i rören.. Givetvis byggde de en skyddsram så ingen simmar in i rören och bränner sig.

Det handlar ju inte om att värma upp vattnet från svinkallt till 37 grader utan solen ( var den nu finns denna sommar) värmer upp poolen till sedvanliga 20grader och sen skjuter de till några grader med pannan så det blir behagligt.

Funkar kanon. Visserligen ute på landet någonstans utan grannar som störs av röken. Skorstenen är ett rör som går upp 5-6 meter så de slipper undan rök.
    Don´t Worry-Be Happy.....Jajamen. Nu börjar snart det roliga! Följ utvecklingen på Viksbergs Gård under övriga diskussioner!

Tack för allt stöd vi fått och fortsätter att få!

www.viksbergsgard.se

6. 2007-07-24 22:11
    Svara | #6

Fullvärdig medlem

Ja

Helt rätt tänkt, att elda med ved kan aldrig bli fel. Att växla ut värmen via en plattväxlare är nog en god idé, då kan du frysskydda vattnet i pannan så det inte blir problem till vintern. Och gärna använda termostat till cirkpumpen på pannsidan så att pannan inte måste jobba mot 20 gradigt vatten hela tiden.

Men du behöver väl någon liten stuga för pannan då? Då kan du ju lika gärna ha ett litet spa därinne med dusch och så om du har varmvattenberedare i pannan. Undrar just hur många kvadrat solfångare man behöver för att få ut runt 20-30kw som en normal mindre vedpanna ger.

Nej, leta du reda på en begad panna och bygg, då kan du få värme även på hösten.

7. 2007-07-24 23:01
    Svara | #7

Senior medlem
    Ja.. det känns helt rätt.. dock blir det nog lite svartbygge... annars måste jag nog ha en 10 meters skorsten, (men får dom elda i tunnorna runt om så borde väll jag få elda lite också hehe)..

eller så blir det en panna i nya garaget som ska stå nära poolen..

8. 2007-07-24 23:46
    Svara | #8

Forumgud
    ejwbegysv skrev Visa original
    Japp 50 cm.. Men ska inte lägga jord mot den på sidorna.. utan fasa av marken runt så den blir 50 cm lägre än omgivningen. Då vi ska bygga däck runt så syns det inte sen..

Blir även dränering i botten...
    Strålande.. jag tycker det låter tryggt..

9. 2007-07-26 17:37
    Svara | #9

2an
    Forumgud
    ejwbegysv skrev Visa original

eller så blir det en panna i nya garaget som ska stå nära poolen..
    Det låter väl bra att ställa pannan i nya garaget, Går kanske även värma garaget med hjälp av pannan??

En 35 kW panna går fixa beg för några tusen o med en sådan höjer du tempen i 23 m3 poolen 15° på ca 11,5 tim, Större panna ändå snabbare uppvärmning...
    Det går ca 350 liter ved för att höja tempen 15° i en pool på 23 m3 om pannan har 80% verkningsgrad (gammal panna)
    Senast redigerad av 2an 2007-07-26 17:40

Liknande ämnen

1. Vedeldad kökspanna
    av Anders_Mag i forum Värme allmänt
  2. Vedeldad bastu
    av basshunter i forum Bastu
  3. [m]: vedeldad varmluft.....
    av MathiasS i forum Värme allmänt
  4. vedeldad varmluft.....
    av Nickeh i forum Biobränsle
  5. Gräs och vedeldad pool
    av beahan i forum Trädgård allmänt