Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

En som tröttnat på att läsa om vad väljarna tycker är Sven-Erik Österberg...!

Sossarna vill förbjuda opinionsmätningar strax innan valet http://www.expressen.se/nyheter/val2...ar-innan-valet

Ja det kan man ju förstå. Det kan inte vara kul att kampanja i uppförsbacke hela valrörelsen. Helt i linje med sin egen ideologi ropar Sven-Erik då på förbud.

Har väl själv inte det allra största förtroende för opinionsinstitutens mätningar men av nån märklig anledninghar jag inte ens tänkt tanken att lösningen skulle vara att förbjuda dem.

Måste suga på den karamellen..... Gillar ju inte kvällstidningar, kanske kan man förbjuda dem och kommunister och kirskål. Nu då jag tänker efter finns det massor som man skulle kunna förbjuda. Bensinmätaren i bilen som faller fritt borde man ju kunna förbjuda. Det är ju ingen upplyftande syn.

Räkningar kanske och mossa på taken och spräckta takpannor - det borde förbjudas.

Nu kommer jag inte på något mer men jag är SÄKER på att det finns andra saker som borde förbjudas.......
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Bensinmätaren i bilen som faller fritt borde man ju kunna förbjuda. Det är ju ingen upplyftande syn.

Ja det var ju ganska analogt ...
    Den som vet mest, gissar minst.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Jag vill förbjuda livsmedel av märket Euroshopper, dåliga verktyg och bränsletörstiga bilar.

Erik

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Dalarna

Även om jag inte håller med om lösningen så kan jag köpa tanken. Opinionsundersökningar är inte bara ett mätinstrument, de påverkar valet. De är en tydlig illustration av kvantfysikens tes att man inte kan mäta något utan att påverka det. Det har blivit alltför vanligt att snedvrida valet genom att välja hur man utför undersökningarna och därmed hur resultatet ser ut.

PP har blivit hårt drabbade av detta. Exempel:

* De särredovisas sällan. Tänk själv, när de ringer och frågar, vad är din högsta prioritet? Att avsluta samtalet snarast möjligt. Inte fan hittar man på några nya alternativ då!
    * Icke slumpmässigt urval. Man ringer bara fasta telefoner. Hur drabbar det ett parti vars kärntrupp är unga teknikintresserade som ofta bara har mobil?

Genom att på detta sätt skapa en konstlad underrepresentation så skapar man en illusion av att PP inte kommer att klara 4%. Genomskådar inte folk den illusionen så kan de känna att deras röst är bortkastad, och antingen inte rösta alls, rösta blankt eller rösta på ett annat parti.

Personligen tycker jag att den sortens opinionspåverkan är osund och kommer ivägen för demokratin.

Hur ska man lösa det?

Ingen aning. Kanske genom att ha en statlig myndighet som mäter på ett seriöst sätt och som redovisar alla partier lika, där man inte offrar statistisk säkerhet för praktiska eller ekonomiska avvägningar? Visst, andra kan ju försöka trolla med siffrorna då, men då måste de förklara varför det inte stämmer med de mer seriösa siffrorna.

5.    länk #5
    bonniers avatar
    Senior medlem Medlem: Nov 2006
    Län: Östergötland

Förbjud valfläsk, hur mycket av det som partierna lovar innan valet, och ev. vinner detsamma på, genomförs egentligen? Valfläsket styr mer än vad opinionsmätningarna gör. Om inte alla vallöften har hållits efter genomförd mandatperiod så borde offentlig uppläxning av ansvariga utföras

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Feb 2005
    Län: Västmanlands län

Det finns andra länder som försökt sig på det hela, och det har visat sig meningslöst.

Antingen förbjuder man svenska företag att ringa folk för att fråga om vad folk ska rösta på - då ringer de från något grannland istället, eller så gör man ett ingrepp i pressfriheten och förbjuder själva publiceringen av opinionsundersökningar, vilket redan det gör det till en mycket dålig idé enligt mig. Dessutom leder det bara till att opinionsundersökningarna istället publiceras på nätet på sajter som har servrar i andra länder.

Att i dagens informationssamhälle stoppa opinionsundersökningar skulle kräva en censur värre än Kinas.
    Ksund
    Byggt i Kvicksund (Västerås Kommun).

7.    länk #7
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Som sagt att förbjuda opinionsundersökningar leder rakt ned från ett demokratiskt samhälle till ngt helt annat - jag är övertygad om att PP inte står för sådana metoder ?!

Möjligen kan man diskutera saken med de största och trovärdigaste instituten och be dom att inte publicera underökningarna typ de sista 2 veckorna eller ngt ?

F.ö kan det ju slå åt båda hållem om ett parti har en låg % - det kan ju mobilisera väljare också
    /K

8.    länk #8
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Det är ju för många undersökningsföretag, ett eller två politiskt oberoende utvalda av riksdagen borde få sköta det hela.

9.    länk #9
    Nimajnebs avatar
    Gudfader Medlem: Jul 2007
    Län: Blekinge
    Inloggad
    Men har vi inte redan detta förbud fast i mindre skala, den undersökning från vallokalerna publiceras ju inte förrän dörrarna stängts
    .......or oatävööööööööö

10.    länk #10
    Junior medlem Medlem: May 2009
    Län: Västra Götaland

Tänkte bara inflika att skillnader i olika undersökningar beror på opinionsföretagens viktning till stor del.
    Det står i en kommentar att man inte ringer till mobiltelefoner (vilket jag iofs tror händer, why not liksom?) men då ser företaget till att kompensera detta genom att vikta röster på PP, eller andra partier med många anhängare utan fast telefon, tyngre. Det finns säkert en massa anledningar till varför bilden inte blir helt 100% när man ringer runt (folk kanske inte svarar när de ser ett skumt nummer, vissa kanske inte är hemma så ofta mm mm), och detta ska på något sätt kompenseras. Det är säkert en hel vetenskap hur man viktar detta rätt.

Så istället för att förbjuda kanske man bara ska inse att detta är ett hopkok av ett företags antaganden, och ta undersökningar som dessa med en nypa salt?

11.    länk #11
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006
    Län: Stockholm

Men har vi inte redan detta förbud fast i mindre skala, den undersökning från vallokalerna publiceras ju inte förrän dörrarna stängts
    Fast de undersökningarna får ju inte vem som helst göra - vallokalerna på valdagen är ju lite speciella och omgärdas av en hel del restriktioner för att demokratin skall få verka så bra som möjligt.

Det är ju lite skillnad att förbjuda ngn att ringa hem eller tala med dig en vanlig dag och fråga om du vill säga vad du tänkt rösta på ?

/K

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Jun 2009
    Län: Uppsala

>Troberg, coolt jag håller helt med om ditt resonemang!

I normalfallet är jag emot förbud men just det här skulle jag inte protestera mot

Antalet opinionsundersökningar som dessutom visar olika i olika media samma dag gör ju till slut att man inte bryr sej, det blir lite löjligt med alla % upp och ned varje dag.

Något värde rent informationsmässigt för vanligt folk har dom inte heller, jag röstar på det parti som står närmast mina värderingar i viktiga frågor oavsett vad ett opinionsinstitut tycker.

13.    länk #13
    Nimajnebs avatar
    Inloggad
    Fast de undersökningarna får ju inte vem som helst göra - vallokalerna på valdagen är ju lite speciella och omgärdas av en hel del restriktioner för att demokratin skall få verka så bra som möjligt.

Det är ju lite skillnad att förbjuda ngn att ringa hem eller tala med dig en vanlig dag och fråga om du vill säga vad du tänkt rösta på ?

/K
    Så du tror att det finns en lag som förbjuder någon att fråga hur någon röstat?

Eller är det en "oskriven" lag som säger att man inte ska publicera resultatet.
    .......or oatävööööööööö

14.    länk #14
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

Bara tanken att förbjuda eller reglera opinionsundersökningar är ju absurd. Vi lever i ett fritt land. Tack och lov är det knappast möjligt.

Så länge folk vill svara på frågorna får dom självklart mäta hur mycket dom vill.

Missgynnar det PP och andra marginalyttringar - ja det är ju möjligt men sånt är livet.

Baylan (S) ondgör sig över att redan det tapp som speglade sig i opinionsmätningarna i våras skickade ut sossarna på en resa på ett sluttande plan i mätningarna. Jag gissar att han inte ens tänkt tanken att det är hans partis politik som inte faller väljarna på läppen eller samarbetet med Ohly.

Sossarnas utspel ser jag mer som ett utslag av att dom är dåliga förlorare. Bortförklaringarna börjar hagla redan INNAN valet är klart. Har inte hört något gnäll från sossarna angående vänstervridna utfrågare i TV eller medias vanligen genomskinliga vänstervinklingar. Kanske ska Baylan ta ett snack med Helle Klein (fanatiskt vänstervriden sossediggare med enorma skygglappar mot verkligheten) om problemet med att hon påverkar läsarna i en viss riktning.

Vill förresten minnas att sossarna för nån dag sedan läckte () en opinionsundersökning till media som visade att de rödgröna nästan var i kapp Alliansen.

UNDERSÖKNINGEN VAR BESTÄLLD AV SOSSARNA - och så uppenbart missvisande att undersökningsinstitutet som genomfört undersökningen kände sig föranledd att gå ut i media och ta avstånd FRÅN SIN EGEN UNDERSÖKNING. Jag gissar att den från början var BESTÄLLD som ett internt material för att stärka moralen i den egna valarbetarkåren vilket väl är helt ok. Tyvärr kom nåt ljushuvud, på sossarnas kampanjhögkvarter, på den (inte så) lysande idén att läcka underökningen till media. Är huvudet dumt får kroppen lida!
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

15.    länk #15
    Nimajnebs avatar
    Inloggad
    Vill förresten minnas att sossarna för nån dag sedan läckte () en opinionsundersökning till media som visade att de rödgröna nästan var i kapp Alliansen.

UNDERSÖKNINGEN VAR BESTÄLLD AV SOSSARNA - och så uppenbart missvisande att undersökningsinstitutet som genomfört undersökningen kände sig föranledd att gå ut i media och ta avstånd FRÅN SIN EGEN UNDERSÖKNING. Jag gissar att den från början var BESTÄLLD som ett internt material för att stärka moralen i den egna valarbetarkåren vilket väl är helt ok. Tyvärr kom nåt ljushuvud, på sossarnas kampanjhögkvarter, på den (inte så) lysande idén att läcka underökningen till media. Är huvudet dumt får kroppen lida!
    Ja vart tog den hemliga undersöknngen vägen? Tror inte ens Aftonbladet kommenterade den
    .......or oatävööööööööö

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42