Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Ugglans avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006

Avskaffa eller kvalitetssäkra ROT

ROT bidraget blåser nu upp hela marknaden med oseriösa hantverkare som "går på ROT bidrag"

Om det skall fungera måste arbetena samtidigt kvalitetssäkras. Annars är slutrestatet bara att vi får alltför många ledsna husägare med fuskrenoverade hus...

Inför frivillig besiktning av hantverkarjobb i lag.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

ROT bidraget blåser nu upp hela marknaden med oseriösa hantverkare som "går på ROT bidrag"

Om det skall fungera måste arbetena samtidigt kvalitetssäkras. Annars är slutrestatet bara att vi får alltför många ledsna husägare med fuskrenoverade hus...

Inför frivillig besiktning av hantverkarjobb i lag.
    Jag förstår liksom inte riktigt poängen, i alla tider så har beställaren alltid haft möjlighet att ta ut besiktningsman och så även nu, det är helt frivillgt av kund att göra det och hantverkaren kan inte göra något åt det, så var ville du komma med att göra en lag på det?
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Moderator Medlem: Feb 2005
    Län: Stockholm

Många hantverksjobb är så små att kostnaden för besiktning skulle bli helt orimlig.

Jag skulle vilja påstå att ROT har snarare skärpt kvalitetskravet. Tidigare var det massor med lycksökare som jobbade helt svart, hade överhuvudtaget ingen firma. Tröskeln för att sätta igång med en skojarverksamhet var väldigt låg, nu är tröskeln lite högre. Det är litet svårare att totalfuska om man har en firma, och betalningen sker med faktura/kvitto, än om den enda referens man har är en svartjobbare med okänt namn, okänd address och enda kontakten är en telefon med kontantkort. och som kan totalneka till att överhuvudtaget ha satt sin fot i huset.

4.    länk #4
    Ugglans avatar

Snus är snus om än i gyllene dosor...

Hantverkare kostar 5-700kr/timmen i Stockholm. En besiktningsman kostar obetydligt mer. För alla jobb på en dag eller mer låter det rimligt att man skulle kunna kosta på sig en besiktning om man är osäker.

Det jag menar är att det skulle vara mycket värt om lagen sa att ingen skulle behöva betala hantverkaren förens en oberoende besiktningsman godkännt jobbet. Som privatperson skulle man då få en kvalittsäkring av jobbet. Nu tror jag att många inte har koll alls, och felen visar sig efteråt när allt är betalt och firman borta...

5.    länk #5
    JBa
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Stockholm

Hantverkare kostar 5-700kr/timmen i Stockholm. En besiktningsman kostar obetydligt mer. För alla jobb på en dag eller mer låter det rimligt att man skulle kunna kosta på sig en besiktning om man är osäker.

Det jag menar är att det skulle vara mycket värt om lagen sa att ingen skulle behöva betala hantverkaren förens en oberoende besiktningsman godkännt jobbet. Som privatperson skulle man då få en kvalittsäkring av jobbet. Nu tror jag att många inte har koll alls, och felen visar sig efteråt när allt är betalt och firman borta...
    I teorin säkert fint men du tror inte att besiktningsbranschen och hantverksbranschen skulle bonda sig än mer än idag?

Vad gäller ROT tror jag den skulle behöva en genomgång och revidering av regelverk ytterligare en gång. Lösningen som är nu anser jag inte vara helt optimal.

6.    länk #6
    Glufsglufss avatar

Det är väl inte så svårt att ordna, får man en faktura på 30 dgr eller nått så har man ju de dagarna på sig att få ut en besiktningsman, skriven rapport och eventuellt bestrida fakturan, jag ser inte problemet i det här mer än dålig handlingskraft från kunder egentligen om dom är osäkra på om saker är rätt utförda.

7.    länk #7
    Ugglans avatar

Tidigare fick man skylla sig själv då man anlitade hantverkare svart. Då kunde man inte klagan på jobbet... Nu med ROT avdrag är det vitt... då kan man ställa krav på kvalitén. Men jag ser inte att kvalitén går upp... snarare att ROT gör att marknaden blir överhettad och kvalitén sjunker? Man har missat chansen till kvalitétsäkring.

Om jag köper en vara som det är fel på, så är det alltid lätt att lämna tillbaka den. Fungerar det lika bra på hantverkarmarknaden?

Jag tycker att när staten så generöst ger ROT bidrag, tycker jag att de skall kräva en kvalitéts garanti tillbaka på jobben.

8.    länk #8
    Glufsglufss avatar

Tidigare fick man skylla sig själv då man anlitade hantverkare svart. Då kunde man inte klagan på jobbet... Nu med ROT avdrag är det vitt... då kan man ställa krav på kvalitén. Men jag ser inte att kvalitén går upp... snarare att ROT gör att marknaden blir överhettad och kvalitén sjunker? Man har missat chansen till kvalitétsäkring.

Om jag köper en vara som det är fel på, så är det alltid lätt att lämna tillbaka den. Fungerar det lika bra på hantverkarmarknaden?

Jag tycker att när staten så generöst ger ROT bidrag, tycker jag att de skall kräva en kvalitéts garanti tillbaka på jobben.
    Det är ju inte staten som bestämmer att du ska renovera och absolut inte vilken hantverkare du ska anlita. Fusk ocg fel förekommer även på arbeten som inte går genom ROT och du kan få ett perfekt utfört arbete av en som gör det svart också. Det är upp till dig om du vill renovera, det är upp till dig vem du anlitar och det är upp till dig om du sen anlitar en besiktningsman. Om det ska krävas nått från staten så som du menar så är ju frågan, vem ska betala kvalitétskontrollen? Garanti har du alltid på ett vitt jobb, försäkring finns hos ett seriöst företag och förhoppningsvis har du en försäkring själv och du kan ju ge dig på att priserna skulle sticka iväg om ett sånt krav skulle införas som är lagstyrt för då kommer hantverkaren inte göra ett enda moment utan att det kollas löpande och godkänns av kund och/eller besiktningsman.
    En seriös hantverkare gör allt för att göra saker rätt enligt krav samt få till det estetiskt så bra som det är möjligt.

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Feb 2009
    Län: Mölndal

Jag håller med många av er man kan inte beskylla ROT-avdragen för oserösa hantverkare, dessa hantverkare kommer alltid att finns. Ända sättet att silppa fuskbygget är att själv vara påläst och att ställa krav på hantverkaren.
    Jag har haft ett antal olika hantverkare till hjälp på min utbyggnad och jag har alltid skrivit i kontrakten att betalningen för ufört arbete inte kommer att utbetalas förän jag godkänt utfört arbete. Alla mina hantverkare har gått med på detta, om man ställer detta krav och hantverkaren inte godkänner det så bör man leta efter nya hantverkare

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42