Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Racemans avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholm

Jisses! såg ni Agenda idag sö 12 sept?

Där hade man gjort en undersökning som visade att 50% av det tillfrågade trodde, att anledningen till att de hade fått mer i plånboken under mandatperioden, var att de hade fått en högre lön!!!

Man tar sig för pannan. Nu förstår jag bättre varför det är så jämt mellan blocken.
    Jobbskatteavdrag som resulterar 1500:- mer i månaden efter skatt, för en undersköterska, har tydligen gått folk helt förbi!!
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

2.    länk #2
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010
    Län: Uppsala

Svenska folket är kanske så vana med en S politik med facket i hasorna så att tankegången när det gäller exempelvis sånna saker går på rutin.

Hur många engagerar sig egentligen för att ta reda på hur och varför saker är som dom är?

Hur många orkar egentligen ta saken i egna händer och vara sig själv och det parti man "alltid" röstat på lite självkritisk?

Jag har gått under mina år som väljare gått från V via S och FP till M nu senast för riksdagen (kommunalt och landsting har aldrig fått samma partiröst som dom jag vill ha i regeringen) och nu kommer jag för första gången rösta lika som jag gjort förut.

Lite konstigt egentligen att det är så få som är intresserade att veta, speciellt inför ett val. Ännu konstigare är det att det är så många som gnäller på olika reformer men ändå inte har ett uns insikt på vad som eventuellt gjort det bättre för individen.

Jaja, val om en vecka så allt lär väl visa sig då.
    Redigera/radera meddelande Svara med citat Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på det här inlägget

3.    länk #3
    Racemans avatar

Borg interjuvades om detta, och han sa att man hade hindrat skatteverket från att tydliggöra hur mycket var och en hade fått pga. att frågan "var så kontroversiell" ?!

Något pris i pedagogik lär ju Alliansen aldrig få om man agerar på det viset.

4.    länk #4
    Thomas59s avatar
    Forumgud Medlem: Feb 2008
    Län: Stockholms län

Är inte ett dugg förvånad.

Jmf diskussionen avseende kostnaden för valpropaganda här på forumet. Den alldeles övervägande delen av väljarna har väldigt liten koll på var partierna står i olika frågor. Ännu värre är att många inte heller har en blekaste aning om hur tex skattesystemet fungerar. Ta tex arbetsgivaravgiften - hur många vet ens vad det är och att det egentligen är en del av den skatt man betalar. Många fler exempel finns.

Att folk i allmänhet inte har koll på jobbskatteavdraget är inte ett dugg förvånande. Skulle gissa att det är en försvinnande lite del av väljarna som kan förklara hur det funkar och vad det ger i plånboken. En ännu större del vet inte vad det är ens eller vem som införde avdraget. Lön är för de flesta vad som kommer in på kontot. Vad lönen ursprungligen uppgick till och vilka avdrag som görs för arbetsgivaravgifter och skatt har de flesta ingen som helst koll på. Undantaget är väl enmansföretagare som påminns om detta varje månad då skattedeklarationen ska in.

Har inte hundra koll själv vad gäller var enda fråga som de olika partierna driver. Gjorde en test och blev hälsad välkommen till KD. Skälet är väl att jag inte är överens med M i vissa frågor men att KD då skulle vara ett bättre alternativ var en överraskning. Nu är inte frågorna i dessa "partisympatitester" viktade och urvalet av frågor blir av naturen begränsat men ändå?
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

5.    länk #5
    cederbuschs avatar
    Forumgud Medlem: May 2008
    Län: Örebro län
    Inloggad
    Jag arbetar på ett företag som anordnar personlig assistans och när vi anordnar den åt en kund som har beslut genom kommunen (LSS) så är det en förhandling mellan kommunen och oss hur mkt ersättning vi ska få per utförd timme. En gång förhandlade jag med en verksamhetschef, dvs ingen pressad mellanchef, och upptäckte till min förskräckelse att personen inte hade en susning om arbetsgivaravgifter. Personen ansåg att vi skulle klara att driva assistansen på ett visst belopp, vilket var det belopp kommunens ekonom hade angett att lönen för en assistent i kommunen ligger på. Vi pratar då ca 180 kr/tim vilket skulle ge en lön på ca 125 kr för den som jobbar. Det är en helt ok lön sa jag, men det räcker ju bara till lönen. Personen var då bombsäker på att i de pengarna fanns redan ett avdrag för kommunens administration osv. Jag fick förklara för personen hur mkt som dras av i arbetsgivaravgifter och att det är rena skatter för oss, pengar vi aldrig ser röken av. Personen var inte övertygad och skulle prata med sin ekonom igen. Det är läskigt vilket folk som är satta att förvalta samhället.

Men tillbaka till tråden. Det där med 1500 kr för en syrra. Stämmer det verkligen? I debatten mellan Borg och Östros (såg den på tv4nyheternas hemsida, vet ej från när) så upprepar ju Borg som ett mantra att det är 500 kr det handlar om för denna syrra. Och han ifrågasätter Östros som vill ta den hrä 500-ingen från syrran för att bygga ut omsorgen till hennes mamma. Klart som korvspad att ingen bryr sig om en futtig femhundring om det samtidigt innebär att ens mamma får en mycket bättre äldeomsorg. Jag tycker det är störande att Borg(arna) gör en sån fråga kring de där hundralapparna. Det fattar ju vem som helst att det inte är syrran som blir glad av deras skattepolitik, det är den som har miljoninkomst varje år som tjänar ordentligt på det. För den där femhundringen ska samtidigt betala för en högre a-kassa och utgöra ett sparkapital för den dag då hon/han inte kan arbeta blir utförsäkrad. Alternativt köper hon/han en privat försäkring mot detta, men då är den femhundringen garanterat borta.

Jag gillar de blåas politik mer och mer, men just det här är en svag punkt där deras vägran att se detta samband stör mig.

6.    länk #6
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

Jag arbetar på ett företag som anordnar personlig assistans och när vi anordnar den åt en kund som har beslut genom kommunen (LSS) så är det en förhandling mellan kommunen och oss hur mkt ersättning vi ska få per utförd timme. En gång förhandlade jag med en verksamhetschef, dvs ingen pressad mellanchef, och upptäckte till min förskräckelse att personen inte hade en susning om arbetsgivaravgifter. Personen ansåg att vi skulle klara att driva assistansen på ett visst belopp, vilket var det belopp kommunens ekonom hade angett att lönen för en assistent i kommunen ligger på. Vi pratar då ca 180 kr/tim vilket skulle ge en lön på ca 125 kr för den som jobbar. Det är en helt ok lön sa jag, men det räcker ju bara till lönen. Personen var då bombsäker på att i de pengarna fanns redan ett avdrag för kommunens administration osv. Jag fick förklara för personen hur mkt som dras av i arbetsgivaravgifter och att det är rena skatter för oss, pengar vi aldrig ser röken av. Personen var inte övertygad och skulle prata med sin ekonom igen. Det är läskigt vilket folk som är satta att förvalta samhället.

Men tillbaka till tråden. Det där med 1500 kr för en syrra. Stämmer det verkligen? I debatten mellan Borg och Östros (såg den på tv4nyheternas hemsida, vet ej från när) så upprepar ju Borg som ett mantra att det är 500 kr det handlar om för denna syrra. Och han ifrågasätter Östros som vill ta den hrä 500-ingen från syrran för att bygga ut omsorgen till hennes mamma. Klart som korvspad att ingen bryr sig om en futtig femhundring om det samtidigt innebär att ens mamma får en mycket bättre äldeomsorg. Jag tycker det är störande att Borg(arna) gör en sån fråga kring de där hundralapparna. Det fattar ju vem som helst att det inte är syrran som blir glad av deras skattepolitik, det är den som har miljoninkomst varje år som tjänar ordentligt på det. För den där femhundringen ska samtidigt betala för en högre a-kassa och utgöra ett sparkapital för den dag då hon/han inte kan arbeta blir utförsäkrad. Alternativt köper hon/han en privat försäkring mot detta, men då är den femhundringen garanterat borta.

Jag gillar de blåas politik mer och mer, men just det här är en svag punkt där deras vägran att se detta samband stör mig.
    Du blandar ihop nutida och framtida avdrag.

Alliansen vill införa ett steg till som skulle ge nämda sjuksyrra ca 500kr mer.
    Dom har redan infört 3 steg (eller är det 4? ) som givit ca 1500 kr mer

Nu tycker jag, presonligen, inte att det spelar ngn roll. Jag har tillräckligt med pengar (kanske till skillnad från sjuksyrran?) för att inte behöva de extra 500 kr /mån. Men däremot vill jag veta vart mina pengar går !?
    OCH jag tycker att strategin att göra det mer lönsamt att jobba är helt helt rätt

/K

7.    länk #7
    Racemans avatar

Är inte ett dugg förvånad.

Ta tex arbetsgivaravgiften - hur många vet ens vad det är och att det egentligen är en del av den skatt man betalar.
    Precis, man skulle egentligen kalla arbetsgivaravgiften för "löneskatt 1" och den vanliga skatten för "löneskatt 2"

8.    länk #8
    Racemans avatar

Men tillbaka till tråden. Det där med 1500 kr för en syrra. Stämmer det verkligen? I debatten mellan Borg och Östros (såg den på tv4nyheternas hemsida, vet ej från när) så upprepar ju Borg som ett mantra att det är 500 kr det handlar om för denna syrra.
    Jag såg det där, och det var samma sak i partiledarduellen också. Det irriterade mig väldigt, att man inte klart och tydligt sa att det gällde den kommande mandatperioden, samt att om man slår ihop allsammans så blir det 1500 + 500 = 2000:- för ett underbiträde totalt efter skatt per månad. Så stor reallöneökning har de de aldrig någonsin fått ens under de största löneökningarnas tid i Sverige. Dessutom när det var stora löneökningar åts de helt upp av inflationen, som nu nästan är noll. Detta är historiskt och folk fattar noll, suck.

9.    länk #9
    Glufsglufss avatar
    Gudfader Medlem: Mar 2010

Det kan ju också vara så att de blåa väntar ut de rödgrönas sista desperata åtgärder för att värva väljare och så går det ut med de riktiga och mer ingående faktan i sista stund just för att tysta de rödgröna i deras eventuella lögner och/eller egna valfläsk som inte når till samma nivå.

10.    länk #10
    RoTes avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2004

Men jag har ju fått högre lön? Rejält dessutom! :-P

11.    länk #11
    Thomas59s avatar

Så stor reallöneökning har de de aldrig någonsin fått ens under de största löneökningarnas tid i Sverige. Dessutom när det var stora löneökningar åts de helt upp av inflationen, som nu nästan är noll. Detta är historiskt och folk fattar noll, suck.
    Men jag har ju fått högre lön? Rejält dessutom! :-P
    Ho! Ho! Jag tror att vi blandar begreppen lite här. Löneökningarna har inte varit särskilt stora under alliansperioden. Däremot har folk i allmänhet fått betydligt mer i plånboken och det beror i huvudsak på jobbskatteavdraget.

Tyvärr har alliansen inte lyckats förklara hur jobbskatteavdraget funkar och folk i allmänhet tittar BARA på vad som kommer in på kontot den 25:e varje månad. Kommer det in mera pengar på kontor är det= löneökning. Kopplingen till jobbskatteavdraget missar man.

Det är lite samma sak som att folk aldrig ser vad som betals in i arbetsgivar- och sociala avgifter. Skulle folk i allmänhet veta vilken bruttolön dom egentligen har (inkl arbetsgivaravgifter) och sen se att 3/4 eller mer går bort i skatt skulle nog de flesta inte tycka att det är HÄFTIGT ATT BETALA SKATT som en känd partiledare uttryckte det.
    ------Bokstävena R och E funka dåligt på mitt tangentbod och ibland orka jag inte gå tillbaks och koa------

12.    länk #12
    klaskarlssons avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2006

... sen se att 3/4 eller mer går bort i skatt skulle nog de flesta inte tycka att det är HÄFTIGT ATT BETALA SKATT som en känd partiledare uttryckte det.
    Det där uttrycket är ju otroligt korkat rent ut sagt !!
    Att det känns bra att ge en andel av sin lön för en välfärd, bättre skola eller sociala skyddsnät är ju helt förståeligt.

Men skatter i sig är ju bara negativt, även om de som sagt kan vara ett nödvändigt ont.

Bara ytterliggare ett uttryck för att S (med ledningen i spetsen) inte fått rätt på vilken politik dom bör föra egentligen för att vara ett riktigt alternativ på vänstersidan (förutsatt att man röstar vänster alls alltså)...

/K

13.    länk #13
    Racemans avatar

Det är lite samma sak som att folk aldrig ser vad som betals in i arbetsgivar- och sociala avgifter. Skulle folk i allmänhet veta vilken bruttolön dom egentligen har (inkl arbetsgivaravgifter) och sen se att 3/4 eller mer går bort i skatt skulle nog de flesta inte tycka att det är HÄFTIGT ATT BETALA SKATT som en känd partiledare uttryckte det.
    Numera kan var och en på Byggahus.se själv räkna ut vilka dolda skatter man betalar respektive hur stort jobbavdrag man har på nedanstående länk.
    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...skatt_resultat

14.    länk #14
    Thomas59s avatar

Det där uttrycket är ju otroligt korkat rent ut sagt !!
    Att det känns bra att ge en andel av sin lön för en välfärd, bättre skola eller sociala skyddsnät är ju helt förståeligt.

Men skatter i sig är ju bara negativt, även om de som sagt kan vara ett nödvändigt ont.

Bara ytterliggare ett uttryck för att S (med ledningen i spetsen) inte fått rätt på vilken politik dom bör föra egentligen för att vara ett riktigt alternativ på vänstersidan (förutsatt att man röstar vänster alls alltså)...

/K
    Edit: Klaskarslsson - Läste ditt inlägg igen och ser att jag kanske missuppfattade dig. Gissar att du tycker att Monas uttryck var korkat men det fattade jag inte direkt. Jag trodde du syftade på något annat så du kan ju bortse från min inledning nedan - SORRY!

Korkat tycker du! Ja kanske, men alla undersökningar visar att folk i allmänhet inte har en aning om hur högt skattetrycket egentligen är. Skulle tro att Monas uttalande skulle fastna i halsen på många om dom föstor att dom betalade så mycket i skatt som dom faktisk gör med arbetsgivaravgifter inräknade.

Skatter i sig är inte negativt. Det har jag ALDRIG hört någon hävda om man bortser från dig då och möjligen några nolltaxerare på marginalen. Orimliga skatter är däremot inte bara negativt utan tom kontraproduktivt.

Självklart måste vi dela med oss till vård, skola och omsorg - och en massa annat - det har jag inte argumenterat emot men vi ligger redan i topp vad gäller skattetryck bland jämförbara länder och vad får vi för det. Ja inte leder vi välfärdsligan i alla fall. Vi har inte den bästa skolan eller vården eller omsorgen. Om man tror att högre skatter automatisk leder till bättre vård, skola och omsorg har man dålig koll på hur det faktiskt förhåller sig.

Säg nu att man gillar att betala ohemula mängder skatt och även tänker rösta på S (det kanske hör ihop?). Ja då måste man ju samtidigt fråga sig vad S tänker göra med dessa enorma skattepengar. Satsa på välfärden säger man och vad är då det?

VÅRDEN - ja stoppa privata alternativ som kan ge bättre vård och som betalar bättre till de normalt lågavlönade kvinnogrupperna som dominerar vårdarbetsplatserna eller i alla fall förbjuda vinstdrivande företag inom vården vilket i stort sett är samma sak. Låter det som en förbättring?

SKOLA - OK där har man gått från att vara emot betyg till att vara för betyg men ett år senare än vad alliansen föreslår. Förbättring - nja?

OMSORG - Är för dåligt påläst på den biten men vad jag hört i debatten så finns det inga genomgripande förslag. Förbettring - troligen inte!

Vad är det då kvar av välfärden. Tja bidragen förståss. Där har man förslag till ordentliga "förbättringar". Jobbar man inte ska man verkligen känna att man har en trygg tillvaro! Förbättring? Ja för dom som inte jobbar håller jag med om att S-styre innebär en klar förbättring. Bättre för Sverige - tveksamt!

Får väl avsluta med att ge en eloge för din politiska analys. Att sossarna "...inte fått rätt på vilken politik dom bör föra egentligen..." är så sant som det är sagt. Då ställer man sig ju osökt frågan - ska dom då i alla fall få förtroendet att leda Sverige. Svaret kan ju bara bli NEJ!
    Senast redigerad av Thomas59 2010-09-15 19:11 Anledning: Se Edit ovan!

15.    länk #15
    Thomas59s avatar

Numera kan var och en på Byggahus.se själv räkna ut vilka dolda skatter man betalar respektive hur stort jobbavdrag man har på nedanstående länk.
    http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...skatt_resultat
    Bra länk, eller dålig. Vet inte riktigt vad jag ska tycka efter att ha fått besked om att jag betalar strax över 78% i skatt på min inkomst. Den informationen hade jag klarat mig utan.

Om jag sen spenderar de 22% jag i ynnest fått behålla av min lön på vanlig konsumtion går 20% bort i moms, om jag har tur. Det betyder att jag fått behålla 17,6% av min lön och statens fogdar har lagt beslag på 82,4%. Köper jag sprit, bensin eller tobak räcker inte 20% moms utan ytterligare säg 1%, bilskatt försvinner, lågt räknat. För en del av de 17,6% som jag fått behålla betalar jag den kommunala fastighetsavgiften så där ryker ytterligare pengar i skatt, som det ju faktiskt är. Säg att jag realistiskt får behålla 15% av min lön. Resten lägger farbror staten beslag på.

HÄFTIGT, tja ser man det på detta sätt så är det faktiskt HÄFTIGT men kanske inte på det sätt som Mona (som verkade ha svårt att betala något över huvud taget - p-böter, dagisavgifter osv det var kanske inte lika häftigt) avsåg.

Tänk dig då att jag ska köpa en hantverkare för pengarna som jag ändå har kvar. Då blir det häftigt - med skatt alltså!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42